..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (22:33)  
M: neurazi :). Na dotaci se dohodli s MD mj. pro to, aby se vytlacila pripadna konkurence. To snad je jasne, ne? Duvodem je taky zvyseni uhrady prokazatelne ztraty, myslim.
Me spis dost vadi zruseni priplatku, coz kvuli tomu nastalo.

V te reportazi toho bylo malo, trochu se v tom vyznam, a vim, ze vyrocni sprava o hospodareni je dost slozita, takze zjisti, co kam slo je dost tezke. Kazdopadne takhle by to fungovat nemelo, ale mamm skoro pocit, ze by tum elo mit hodne lidi radost, ze prachy mozna mizi v soukromem sektoru, ne?
S tou osobni dopravou by to mohlo dopadat urcite dost podebne po zavedeni vlaku SA - objeme vlkm nahoru a prachy dolu :)

Co se tyce tech odkazu k soukromnikum, to je proste do nebe volajici drzost, co si CD dovoli. To jsem fakt mel chut vstat od televize a napsat sem, ze na to se*u - soukromnici na zeleznice!
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (22:24)  
Oberleutnant: diky, ale nesnesu. Uz me to celkem dost toci.
03.03.2008 (22:23)  
Ano, reportáž příliš obsáhlá nebyla; ovšem každý tunel začíná velmi nenápadně a zlehka... Když si toho okolí všimne tak už většinou bývá pozdě.
Registrierter Benutzer M 
03.03.2008 (22:20)  
Pokud neprodelavaji, tak nechapu, proc chteji dotace na EC, IC, SC (doufam, ze jsem te timto neurazil:-)

Jinak k te reportazi - jak to vypada, kdyz si CD mezi sebe a zakaznika pusti nekoho tretiho bylo na tech grafech videt, ze? Nepadly nahodou nejake navrhy, ze totez by se ted zkusilo i v osobni doprave?:-)))

Soukromej stolar (pokud ma cas) nikdy nerekne, at se obratim na Frantu od vedle. Statni (nebo tunelovanej soukromej) to ale udela rad - zvlast, kdyz zije z penez nas vsech:-)
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (22:20)  
Ja to videl, ale nebudu se k tomu vyjadrovat. Nerozumim tomu a v te reporati nebylo dost informaci, abych mohl vec objektivne posoudit. Ale je to divne.

doomlukas: tak to, promin a laskave si odpust svuj slovnik, nenapsal si nic, co by melo alespon za nehet smysl. Ja mam to, co pisu alespon v hlavne srovnane a za pravdu mi zatim dava stav jaky je na dopravnim trhu v CR, tak i v zahranici.
03.03.2008 (22:19)  
xAnri: Obdivuju tě, že sneseš tolik urážek.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (22:15)  
Web: ja uz taky nemam silu vysvetlovat dokola, ze JE ROZDIL mezi naklady na provoz jedne linky a naklady na provoz celku. Je tak obtizne pochopit, ze vyjmout z celku to co je nejziskovejsi znamena "prodrazit" to ostatni? CD na trase OVA-PHA urcite neprodelavaji, i kdyz to nevime jiste, protoze to tezko prokazuji, to je fakt, ale vykazuji to jako ztratu, protoze to poctaji i treba z rychliku UL-LBC, kde zisk urcite nebude.
Ufff, to je diskuse spis tak u piva a ne u klavesnice :)
03.03.2008 (22:14)  
Místo tlachání zde jste měli sledovat ČT1 a pořad Reportéři ČT; aspoň byste viděli jak hospodaří ČD Cargo...
03.03.2008 (22:13)  
Ty třešinky mě taky dostaly, nic blbějšího a otřepanějšího si už vymyslet nemohl a krásně tím nasadil korunu všem těm svým zcestným blábolům.
Registrierter Benutzer Web 
03.03.2008 (22:07)  
M: Nemám sílu k dovětkům o IQ dolistovat :)
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko