Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
| 3.3.2008 (7:00)
Zkrátka platím za údržbu parků ve městě X peněz, přijde někdo kdo jeden bude chtít udržovat zadarmo, ale já ho tam nepustím, protože bych musel ZVEDNOUT platby tomu původnímu. Větší kravinu už sem dlouho nečet.
Pochopte laskavě, že ČD na ježdění do Ostravy PRODĚLÁVAJÍ, pro ně to žádna ROZINKA není. Takže pokud by se SA dařilo a stát se rozhodl dopravu do Ostravy u ČD neobjednat, tak stát UŠETŘÍ.
Anri - aha, tak uz jsem to pochopil. Ty teda beres dotace+jizdne jako konst. ja mel za to, ze je to nejakou funkci vykonu. Nerikam, ze nemas pravdu (jakoze bohuzel), ale podle tveho modelu by CD dostavaly stale stejnou castku, i kdyby obsluhovali jen trase Cheb-Plzen...
Ano, stat zaplati prokazatelnou ztratu (coz je celkem komicke, protoze ty naklady nikdo nezna, takze mi neni jasne, jak urcuje tu ztratu...), ale jen za objednanou dopravu!!
Kazdoapdne - jak skvele a efektivni je komunisticke rizeni dopravy ve statnich firmach nadherne ukazali dnesni Reporteri CT. Taky tam bylo videt, proc vlastne potrebujeme dotace a komu ty dotace plynou:-)
Web: Vy nějak stále nechápete, že milé ČD chtějí dotace i za ježdění do Ostravy. A ano - jsou velmi silně zvýhodněny tím, že jim bylo původně vloženo mnoho a mnoho techniky, o které se soukromníkům může jenom zdát.
Chapu, ze to tak. A je to tak spravne a to pro to, ze tim stat pokryva celkovu ztratu z objednane dalkove dopravy. A to jeste ve srovnani s okolnimi staty nedostatecne. S tim souvisi i zanedbany vozovy park, ktery je opravdu pro CD "pozehnanim" a "konkurecni vyhodou". Chachaa, dlouho jsem se tak nepobavil...
PS A nemyslete prosim, ze ja taky na CD nenadavam, kdyz s nimi jedu (a opravdu nejsem rezista). Ale chapu, ze cela vec je mnohem slozitejsi nez "napiskat si" nejakeho soukromnika, ktery si vytahne pak zlutych vlaku, smlsne tresnicku na dortu a spasi to tu.
Pokud nastane ten hrozný případ, že si stát objedná vlaky PHA-OVA, kterým bude konkurovat soukromník, který přetáhne lidi do svých vlaků a ČD budou vozit vzduch - bude to opravdu taková tragédie? Prostě objednavatel s překvapením zjistí, že dotované vaky ČD nejsou potřeba a příště si je neobjedná. A ušetří se dotace z našich daní..
P.S. Předchozí řádky berte jako teoretický ideální model, o reálném fungování v českých podmínkách si nedělám iluze.
2)M: Ten priklad se socialnimi pridavky, ja kadrinalne spatny a je to nesmysl. Pokud chces nejaky priklad predlozit, vymysli lepsi. Ja jsem uvedl domenku, ze dotace+jizdne = konst. Pokud poklesnou trzby z jizdneho pri zachovani konstantnich prijmu, musime zvysit dotace. Nikdo tu nepredlozil, jak to je tedy doopravdy. Duvod je asi ten - ze to asi ani nejde.
3)pershink362
Tak tohle je zase typicka ukazka toho, jak vse stare ci statni je spatne a soukrome a nove je super. Oba dopravci by ale meli mit stejne podminky (CD si svuj zastaraly vozovy park nevyrobily jaksi sami) a CD by nesmeli zajistovat ZDO na lokalkach.
PS: Zeleznice desna je statni = svazek obci :)
*Pozn.: existuje cela rada prikladu (tunelovani, ochrana pamatek apod.), kde se stat chova jako vlastnik (ci podnikatel, chcete-li) mnohem lepe nez soukromnik.
Myslím že mnoho zdejších pisatelů o podnikání ví tolik co bába na toaletách na Smícháči o jaderné fyzice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










