..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 24      Zpráv na stránku:   
04.03.2008 (0:35)  
xAnri05: Pokud v současné době jezdí na lukrativních tratích ČD s dotacemi a Jančura tvrdí, že dokáže jezdit bez dotací, tak to je dobře, nebo ne?
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
04.03.2008 (0:09)  
babilon:
Ad 1) souhlasim
Ad 2) vadi. vadi mi to dost, ale hodne se s tim udelalo. CD uz nejsou CSD. Ale k DB maji jeste daleko :)

Potiz je v tom, ze pokud soukromnici (pripustme, ze jich bude vic) rozeberou vsechny rekneme lukrativni trasy, CD a potazmo statu zbydou jen ty dotace na ty mene lukartivni trasy. Je to dobre?
03.03.2008 (23:55)  
ztrátu si soukromník odnese sám, ztrátu čd dřív nebo později zaplatíme všichni

Což ale znamená, že plujeme chtě nechtě s ČD na jedné lodi a to je docela důvod proč jim držet palce. :)
03.03.2008 (23:47)  
xAnri:
1) Nikde jsem netvrdil, že stát nemá podnikat. Ale to stejně není podstatné. Především jde o to, že stát by neměl mít zákonný monopol tam, kde to není nutné.
2) jízdné+dotace=konst.??? A proto se současně zvedalo jízdné a zvyšovaly dotace, obojí poměrně výrazně? Ale připusťme platnost vzorečku. Takže oč vybereme míň na jízdném, o to se zvýší dotace. To, že ČD vyhání lidi z vlaku svoji tarifní politikou, čistotou vozů, spolehlivostí, atd., tudíž vybere míň na jízdném a o to vyšší jsou dotace, to vám nevadí??
03.03.2008 (23:26)  
oproti ČD a soukromníkum je jeden propastný rozdíl, kteří si někteří neráčí uvědomit - ztrátu si soukromník odnese sám, ztrátu čd dřív nebo později zaplatíme všichni. Neříkám, že soukromý sektor je všespásný, ale sledovat monopol modré díry se mi taky nezamlouvá
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (23:22)  
stat a kraje na tohle jednoduchoucke reseni proste nemaji, v tom to je

Tak proto je efektivnější provozovat prázdné 810 za 60 kč než moderní vozidlo soukromníka za 90 kč?? Jestli jste si ještě nevšiml,tak regionální tratě mají neustále útlum cestjících.Pro tu vaši cenovou výhodu je asi lepší to nahradit autobusem za pár kč.
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (23:18)  
čd mají jednu velkou výhodu,mají totiž dotace a pokud SA sebere lidi z Pendolín + určitě přiberou nové lidi vlakem necestující,potom čd může dát pindi na dotované spoje EC IC,či Pendolína dát na jinou trať.Možností je fůra.Já sem neříkal,aby čd jezdily z Plzně do mostu za 17 kč..
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (23:13)  
Cooper: Ta paralela Carga a SA je krutě přitažená za vlasy...
OK. Ja to beru.

Web: fajn. A jsme zas u toho. Tak to prave NENI. Soupravy sice nepojedou, ale ani to, co potencialne vydelaji neprijde do CD. Takaze o to budeme muset zadotovat to ostatni. Je to tak slozite? Proste Jancura vi, ze ta trasa JE vydelecna (jinak by tam nelezl), CD a MD to vedi taky. Nechteji tam Jancuru pustit, aby sly ty prachy z MD do systemu verejne dopravy v CR ne do SA.

Happy: stat a kraje na tohle jednoduchoucke reseni proste nemaji, v tom to je.
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (23:11)  
Tak ať čd nabídnou takové služby,že si SA neškrtnou.Nechápu,proč tu plakat,když je to jednoduché.Lepší vítězí.A to že čd ještě zadotujou si z toho jiné spoje,takto nikoho prostě nezajímá.Každej ať platí za to,co si objednal a u koho objednal.Potom to dopadá tak,že čd jezdí za nízké ceny,ovšem kvalita je špatná.
Registrierter Benutzer Web 
03.03.2008 (23:06)  
xAnri: Sorry, ale pokud teda budou ti lidé jezdit s SA, tak asi nebudou ve vlaku ČD, pokud SA nepřitáhne nové. Na tom se asi shodneme, ne? Takže ČD může vypravit řekněme o 6 souprav méně. Vy předpokládáte, že v nich na ONJ ČD nechají sedět fíru a průvodčí a pálit proud popojížděním? Takže reálně stát akorát ušetří na dotacích ČD za těch X souprav.

A jestli těch X souprav dotuje ČD výběrová řízení s cenama 20Kč/km, to je mi, omluvte mě, u zádele.
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko