Praha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.
"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.
Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.
Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.
Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.
zdroj: Lidovky.cz/ČTK

Jo, myslím přečalouněné expressy :-) Fakt nikdo neví jak to tam vypadá s obsazeností?
Pokud přijdu na nádraží,komfortně se odbavím bez front,sednu si do čekárny bez bezdomovců a vyčkám na nezpožděný spoj,který mě doveze v pohodlí s milou usmívající se stevardkou,která mně třeba zajistí i taxi do cílové stanice,tak si milerád za tyto služby připlatím.Železnice nemůže nabídnout nejnižší cenu povětšinou,ani tu rychlost,ale může být v komfortnosti a službách daleko před dopravou leteckou.
Řekněte mně,který dopravní prostředek skýtá tak neuvěřitelnou škálu možností služeb (lůžkové vozy,lehátka,jídelna ...)
Co tu trať (pro mě) totálně zabíjí je tarif. Rád bych někdy vyjel místo autem vlakem (už jenom proto, že si tam člověk občas hezky pokecá), ale cena pro náhodného cestujícího je zkrátka nereálná. Pokud to srovnáme s autobusem, tak je úplně mimo. A třeba takové CDS jezdí skutečně kvalitními busy.
Autobusy jezdí v podstatě pořád stejně rychle, stará I/11 byla velice komfortní a rychlá. S dostavbou dálnice se ale začlo jezdit mnohem spolehlivěji - přičemž na trati, co si pamatuji, nebyla spolehlivost nic-moc (nebo sem měl smůlu).
Jak jsou na tom s obsazeností ty nové rychlíky Praha-Brno?
Nechci SC/EC vozy, stačilo by, kdyby tam šla malá část oněch 100 kupovaných německých rychlíkových vozů.
Kdyz nejaka firma bude delat promoakci, tak to asi taky nebude na odlehlem miste v horach...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










