Praha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.
"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.
Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.
Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.
Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.
zdroj: Lidovky.cz/ČTK

No jo ale ve Švajcu si chování ČD nemůže SBB ani BLS dovolit. Aby napálili cenu za použití nádraží 500 kč za motorák když do něj nevrazej ani korunu. Zabezpečení neumožnňovalo provoz konkurence atd. Prostě podmínky se absolutně nedaj srovnávat. Pochybuju že ČD někoho pustěj na nádraží dokud jim to zákon nepřikáže, eště že nás EU nutí ke konkurenci. A dokud to nebude oddělené tak hospodaření nebude průhledné čd bude dál tunelovat rozpočet na chlebíčky pro Duška :-) Pro všechny rovné podmínky a pak nebudou žádne tlaky, plky. Jak se říkalo všichni jsme si rovni jen ČD si je rovněnjší.
Nekdo psal neco o cekarnach jednotlivych dopravcu?
Nebo co chtel autor timto prispevkem rici?
Budova patří BLS, kasa patří BLS, jízdenky na vlaky všech společností se prodávají v kase BLS, ostatní společnosti tam žádné svoje zázemí nemají, například separátní ajnclíky pro svoje zaměstnance, aby nebyli rušeni zaměstnanci jiné společnosti. U NAD za vlaky Zentralbahn / BOB asistuje služebník BLS.
V Porrentury patří nádraží SBB, jezdí tam vlaky CJ, všechen servis se poskytuje společností SBB.
Podobný "mišmaš" je na nádraží v St. Gallen, kde se svého času potkávaly vlaky SBB, SOB, BT (ta fůzovala s BT), ale zase se tam objevily vlaky THURBO. A všechno se odehrává na kolejích SBB …
Spiez – Brig trať patří BLS, nová díra pod Lötschbergem (aby to nebylo jednoduché) pokud jsem pochopil správně patří SBB, to odbočení je ve stanici Fruttigen, ale jezdí tam jak dálkové vlaky SBB, tak náklady BLS.
A dalo by se pokračovat Schaffhausen = majitel SBB, jezdí tam vlaky SBB, THURBO, DB.
A nikdo se podobnými stupidními úvahami nebo dokonce obtěžováním švýcarské soudní instituce na úrovni Ústavního soudu ČD neobtěžuje.
Spokojeni jsou obyvatelé jako daňoví poplatníci, podnikatelé v drážní dopravě apod.
Po kolejích SBB může jezdit kdokoli – v osobní dopravě si tam rozdělili přepravní krajíc v určitém územním obvodu mezi BLS a SBB. BLS dělá regionální dopravu, SBB dálkovou. Ještě lepší je to na trase Bern – Luzern. Tam půlka trati patří pod SBB, půlka trati patří pod BLS a jezdí se vesele dál. K tomu se prohánějí nákladní vlaky různých dopravců.
Na jednu stranu tady (= nejen v diskusi ŽP) mele, jak špatný je stát hospodář, ať se to dá "soukromníkovi", který bude lepším hospodářem (hlavně to mele ODS), ale tady se najednou přijde s převratným návrhem, že se staniční budovy předají státu = SŽDC s.o., která zcela jistě, ale opravdu zcela jistě bude nejméně 1 000x lepším hospodářem než "podnikatelský subjekt" = soukromník České dráhy a.s..
Já už vidím, jak je SŽDC státní organizace tím lepším hospodářem, který investuje do moderních a pohodlných čekáren, jak zejí stanice čistotou.
V tom Švýcarsku taky neexistuje nějaké "řízení drážního provozu" nezávislé na dopravcích. Jsou tam tři vrcholová řidící centra (Lausanne, Zürich, Luzern), která jsou pod SBB, tratě BLS si BLS řídí samo (pokud to nějak nezměnili).
Obdobně DB, FS, ÖBB. V Rakousku taky jezdí po kolejích nákladní vlaky různých dopravců, zajímavé, že tam nejsou žádné tlaky podnikatelů, kteří by chtěli podnikat v drážní dopravě na monopolní postavení ÖBB. Navíc v tom Rakousku jezdí vlaky GySEV po kolejích ÖBB a naopak, včetně personálu. Na vlacích s dopravcem ÖBB jezdí personál GySEV a naopak.
Na "nezávislém" letišti si taky nestaví pro svoje zákazníky nějaké extra čekárny jednotliví dopravci, ale používá se jednotné vybavení pro cestujících všech dopravců.
V letecké dopravě i u autobusů se rozdělení firem zdařilo výborně. Nicméně zvláště letecká doprava má mnoho rysů společných.
Letiště Praha a.s. = SŽDC... Protože je pro ní pohyb letadel a cestujících jediný výnos, bere každého dopravce, který zaplatí poplatek - na pramáti ČSA nebere ohledy. Každý si může žádat o sloty v časech které potřebuje.
ČSA a.s. = ČD a.s. Podnikatelský subjekt, který musí hospodařit tak, aby majiteli akcií zhodnocoval jeho investici. Někteří zde se mylně domnívají, že majitel akcií (stát) je povinen cpát peníze (tím myslím různé mimořádné dotace, garance, půjčky státu) do jím drženého podniku, ale ve skutečnosti je podnik povinen zhodnocovat akcie (nebo snad nové Airbusy a ekonomický průser ČSA záplatoval stát?).
Řízení letového provozu - a hle zde již nemáme adekvátní SAMOSTATNOU společnost na železnci. Je zde potřeba někdo, kdo za úplatu řídí provoz a nemá důvod jakkoliv preferovat různé dopravce. Preferenční systém musí být shodný pro všechny dopravce. Paradoxně y to byl i přínos pro ČD, zejména vzhledem k přesnosti provozu, protože nekvalitní služby je možné "reklamovat". ČD vůči sobě sankce uplatňovat nebudou.
A to ted jaksi pomijim fakt, ze kdyz mi neco nepatrim a nejak bych to zmenil (byt tisickrat k lepsimu), tak mne vlastnik muze zalovat...
Zažil jsem zevnitř částečnou privatizaci energetiky a pak její úporné a neúplné vracení zpět do tlapek státu.
Pokud je politická (a "panevropská") vůle dráhu rozdělit, pak rychle, zcela a pořádně. Pak, ovšem, není žádoucí jakákoliv vazba mezi dopravní cestou (včetně výpravčích a nádražních budou) a dopravcem lidí či zboží. Čisté to nebude nikdy viz např. depa, ale nelze mluvit o rovnosti v soutěži, když nádražní budova by byla "přimknuta" k dopravci a ne správci (a provozovateli) dopravní cesty.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











