..: ČD pronajaly nádraží i na dobu, kdy jim už možná nebudou patřit :..

Ilustrační obrázekPraha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.

"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.

Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.

Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.

Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.

zdroj: Lidovky.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 4.3.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user happy 
05.03.2008 (12:41)  
a muzu se zeptat jake jsou problemy se 471

Problémy jsou velké.Si jen vem počet odstavenných strojů.To že je cena jedné jednotky řádově 200 000 000 není třeba říkat.Spolehlivostí zrovna moc neoplývá.Viz weby o 471 a k report.

Jinak jsem proti státnímu trychtýři,který lije peníze do čd.Podle mne je daleko lepší způsob udělat vř a peníze dát dopravci v dotaci za ztrátu.
Pro příklad uvedu Slovensko,kde je dotace na vlkm daleko větší než u nás a příkladně v dálkové dopravě na R a Zr(Sp) potkáte moderní vozy v celkem velké míře o kterých byste si mysleli,že patří jen na IC/EC.
05.03.2008 (10:30)  
Karel Kovářík - V JMK se rozlišují fixní a variabilní náklady. 5 % výkonů navíc nemůže vyvolat 5% nárůst nákladů, neboť fixní náklady zůstavají stejné a nárůst je ve variabilních.

Kdyby se změnily požadavky např. na delší otevření stanic pro veřejnost, delší pracovní dobu pro ošetřování vozidel ..., dalo by se uvažovat také o zvýšení fixní částky. V JMK ale došlo pouze k vyššímu využití stávajících prostředků, fixní složky tedy zůstaly v podstatě na stejné výši.
Registered user M 
05.03.2008 (9:49)  
Ten JMK se uz resil. Protoze nezname pocty cestujicich a naklady a nic, tak se neda rict, jestli nema pravdu JMK. Je totiz opravdu mozne, ze diky tomu, ze JMK tlaci lidi do vlaku, tak rostou trzby, proto klesa ztrata a proto muze byt logicke, ze chteji doplacet mene
Registered user Kakov 
05.03.2008 (9:12)  
CD a odpisy:
ono to ze CD s nimi nepocitaji v cene dorpavy neni vina jen CD, vsimete si situace v JMK, kraj si objedna 5% spoju navic a je ohoten za to zaplatit jen cca. nejaka 2%, neni problem spise na kraji?????

nedovedu si predstavit, ze by toto udelali nejakem soukromnikovi, rict mu: "hele letos mi odjezdis 5000 km navic zadarmo" (to cislo je jen priklad, je smyslene a nema zadnou vazbu na realnou skutecnost)

devedete si predstavit ten ficak kdyby CD rekli krajskym urednikum letos mi das 20% navic abych me na odpisy??? (20% = to cislo je jen priklad, je smyslene a nema zadnou vazbu na realnou skutecnost)
Registered user Kakov 
05.03.2008 (9:03)  
to waszyn: a muzu se zeptat jake jsou problemy se 471?? (pouze se ptam, abych doplnil svuj prehled, neargumentuji, nezpochybnuji.....)
Registered user waszyn 
05.03.2008 (8:54)  
Pendožabák:
Ono to v EU není tak úplně snadné jednomu z dopravců zaplatit vozidla. Ale ČD ty vozidla koupit ani neumi. Asi je kazdemu jasne, ktera vozidla mam na mysli. Po problemech s 471 jenom ziram ze jsou schopny objednat dalsi serii. Kazda normalni firma by se obratila na jineho vyrobce, drahy vesele plni ONJ nepojizdnym srotem a stat jim jeste dava BG.. O pendolinu ci reinkarnaci 810 nemluve.
Ze se do vyberovych rizeni hlasi s cenama ktere neobsahuji odpisy je problem jen CD. Az kraje prestanou ve VR uznavat 810 a jejich hybernace tak to bude docela ficak. Novy vyrobek z Vysokeho Myta Crossway LE taky myslim dost zahybe ZDO. Zvedaci plosina 1km od obce kdyz se zadari vs.garantovany castecne nizkopodlazni mezimestsky bus za rozumnou cenu na 3 mistech v obci za polovicni dotaci. Takze vidim realne nahradu tech nejtragictejsich trati busy.
A na tratich kde jezdi vice krabicek diky usetrenym prostredkum alternativni dopravci s vozidly na bazi desir ci RS. To snizovani ceny s pouzitim retro vozidel je pro CD cesta do pekel a cim drive si to uvedomi tim lip. Protoze se fakt muze stat ze pak nevyhrajou nic..
Registered user Kakov 
04.03.2008 (20:05)  
to happy: jojo presne tak, plne se ztotoznuji s Vasim prispevkem z 04.03.2008 (19:52)

necht mi pan doomlukas odvoli otazku:
ano za soucasneho stavu (pokud chceme liberalizaci) je rozumne, aby budovy pronajimal nezavisly spravce, ale take nejsem zastancem nacpat statu do spravy kde co..

ale.. co je lepsi pro rozvoj ceske zeleznice??? cekat treba i mnoho let, nez nasi poslanci na to udelaji nejaky zakon (na vznik spravce) nebo zahajit revitalizaci a pronajem alespon nektarych budov uz ted v rezii CD??

ono totiz drahy udelali krok smerem ke vzniku nezavisleho spravce, vznikem CD reality, samozrejme o nezavislosti dcerine spolecnosti CD lze pochybovat, ale je to krok urcitym smerem
Registered user xAnri05  mail  
04.03.2008 (20:01)  
happy: to se mi zda rozumne, s tim, ze je treba pocitat, ze zase CD "osobka" bude muset platit dost hodne navic (uz ted plati za ŽDC). V kazdem pripade bych toto nedelal na lokalkach, kde bych preferoval predat nadrazni budovy do spravy jednotlivch obci.
Ty je asi nebudou moc chtit, ale snad by se to nejak domluvit dalo. Obecni zamestnanci by pak mohli treba nekde i prodavat listky (napr. jen cast dne) jako sluzbu obcanum.
Registered user happy 
04.03.2008 (19:52)  
No upřímně rečeno nejsem příznivcem toho,aby se státu rvalo kde co do jeho správy v našem případě sždc.Sždc totiž nic nedonutí k tomu,aby investovala do stanic.Proto by se teoreticky prozatím mohla starat čd matka s tím,že se vyškatulkuje čd osobka stejně jako Cargo.Potom jasným ceníkem plateb by čd osobka,viamont,SA atd. platily za použití stanice čd matce.Samozřejmě jeden ceník a pro všechny stejný.

Popřípadně by se pak dalo ještě počítat s vyškatulkování i čd nádraří.Zisk by byl tvořen z ošlapného přepravců a z příjmů od obchodníků.

Možností je více,ale změna je nutná.Uvažoval sem totiž,že z krajského výb řízení vyjde vítěz např Veolia a čd potom s chutí nainkasují 1000kč za motorák za zastavení.To by mohlo vést k nemalým nepříjemnostem
04.03.2008 (19:38)  
Pendožabák: Určitě to je dluh státu? Jestli ono to také nemůže být naopak. Dráhy provozují jistou dopravu a vybírají za to jízdné. Vzhledem k tomu, že žádná z destinací pro ČD není výdělečná a tak tam bez objednávky státu (kraje) dobrovolně nepojedou (budiž SC, ale ani to není výdělečné). Stát tedy dorovnává ztráty tím že objednává dotovanou obslužnost. Součet výdělku z jízdného a dotace má dávat náklady. V nákladech má být zahrnuto vše - použití dopravní cesty, personál, energie a.... amortizace vozidel. Dělají to všichni dopravci u nás (tedy autobusáci). Novou techniku jim nekupuje stát. Stát jim dotuje linky tak aby mohli dobře podnikat a zvládli i modernizovat vozový park.

Podle toho jaké ceny ČD nabízejí do výběrových řízení je hodnota dotace zřejmě více než dostatečná... :-/
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko