..: ČD pronajaly nádraží i na dobu, kdy jim už možná nebudou patřit :..

Ilustrační obrázekPraha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.

"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.

Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.

Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.

Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.

zdroj: Lidovky.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 4.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
04.03.2008 (19:31)  
Karel Kovářík: Ty jsi zas jinde. O pronájmu ani o tom, že by příchod soukromých dopravců měl řešit stav nádraží, jsem nic neříkal. Klidně ať se nádraží pronajímají, ale ať je pronajímá jejich nezávislý správce, a ne jeden z dopravců. Já jsem předtím reagoval konkrétně na toto: "zadny soukromi zeleznicní dopravce, pokud vim,zatim neplanuje investovat do provozu a udrzby (jako primi investor, nikoliv formou poplatku za vyuziti) "velkych" nadrazi"
registrovaný uživatel M 
04.03.2008 (19:28)  
KK - ale jo, ja tyhle argumenty beru. Jen jsem chtel napsat, ze fakt, ze nekde nebude jezdit vlak nemusi znamenat vubec nic. Hlavni trate se nebudou rusit urcite a nektere regionalni snad nebudou mit problem "ala Plzen"
registrovaný uživatel Kakov 
04.03.2008 (19:13)  
to M: ja jsem chtel jen rict, ze pri rozdelovani (popr. ruseni) zeleznice, je potreba zvazit jednotlive vazby, samo, ze napr. zruseni lokalky na severu moravy taky neohrozi lokalku v jiznich cechach
nikde netvrdim, ze musi byt vsude primi spoj!!
ale uvedomuji si ze zdlouhavy presun (napr v plzni, 5 zastavek tramvaji) mezi busouvou a vlakovou stanici odrazuje cestujici od kombinace bus/vlak a tedy mnohdy znamena priklon k IAD.
Proc myslite, ze se deleji spolecne odbavovaci terminaly bus/vlak???

To doomlukas: ja netvrdim, ze soukromi zeleznicni dopravce ma investovat do nadrazi, to je pro zmenu vas vyplod, ja jen obhajuji svuj nazor, ze pronajem nadraznich budov dveloperum ma smysl a muze prinest uzitek (to ze ve smlouve jsou nektere krpy, neznamena, ze cela myslenka je spatna)

takze pro pana doomlukas:

par faktu:
1) hodne nadrazi je ve spatnem stavu
2) prichod soukromeho dopravce tento problem neresi (nebude do nich investovat)
3) stat ani CD na jejich revitalizaci nemaji

neni správné řeseni dlouhodoby pronajem, kdy pronajem bude zaplacen provedenim revitalizace???
04.03.2008 (19:04)  
asi než se na to tady dívat skočím pod vlak
registrovaný uživatel M 
04.03.2008 (18:58)  
Ja vim, ze je to priklad, ale ja bych po zruseni 250 asi jezdil po 260:-) Nebo aspon do Prahy busem, potom vlakem. Vzdycky se snazim najit idealni variantu - to je dominantni duvod proc cestuji...

Kdyz to vezmu celkove, tak to zruseni jedne trate by ovlivnilo jen prime trasy. U trasy s prestupem je dle meho soudu (a pokud netrpime sentimentem k jednomu druhu dopravy) jedno, jestli je to vlak-bus nebo bus-bus nebo vlak-vlak.
Pokud by to puvodne byla prima trasa byla a kvuli nezajmu by se cast vlakove zmenila na busovou, tak to se to jednak muze stat i s busem (napr. uz nejsou busove trasy Praha-Ostrava - protoze v tehle relaci se proste vyplati vlak, jinde zase bus...) a jsme uz zase nekde jinde - ne kazda dve mesta totiz musi spojovat prime vlaky. Ostrava-Liberec nic primeho (myslim) nejezdi (navzdory tomu, ze tady ted mame jednotnou zeleznici). Da se to prezentovat jako uzke misto systemu? Asi ne, protoze se to zvladnout s jednim prestupem... Holt neni nutne, aby kazda dve mista na mape byla spojena primou trasou (je to o dost drazsi) a neni nutne, aby vsude byl vlak (a jak jsem uvedl, nekde neni nutne, aby tam byl bus!)
04.03.2008 (18:51)  
Karel Kovářík: Ano, žádný soukromý dopravce neplánuje přímo investovat do nádraží. A proč by taky proboha měl?! Nádraží by měla patřit nezávislému správci a dopravci by jen měli platit poplatky za jejich užívání. To je furt dokola... Ale takovým soudruhům jako ty nemá cenu se pokoušet něco vysvětlovat, když tak čtu ty (nejen) tvoje výplody...
registrovaný uživatel Kakov 
04.03.2008 (18:30)  
to Pendožabák:
ja s Vami plne souhlasim, take bych radeji videl jednotnou zeleznici, o kterou se vlastnik dobre starat (vim ze ve "starani" je ten kardinalni problem), protoze stat to v tuto chvili moc dobre neumi,

ale vysvetlim proc jednotna zeleznice:
priklad.. jsou dve prodejny potravin, jedna v liberci a druha ve strakonicich, mezi nimi neni prima trzni zavislost, tzn. pokud zavru prodejnu ve strakonicich neovlivni to pocet zakazniku prodejny v liberci..

ale pokud vezmu zeleznici, trat 250 Brno-Praha a trat 170 Praha-Plzen(-Cheb), na teto trase pravidelne jezdim z Brna do Plzne a zpet, pokud se zrusi trat 250 bez dalsich opatreni, bude to pro me duvod vratit se k autobusove doprave (prechazeni vlak/bus neni v tomto pripade idealni) nebo jet autem a tedy ubudou zakaznici i na trati 170, u zeleznice je toto jeste vice znatelne nez u PAD
stejne tak rozdeleni na dva ruzne dopravce bez odpovidajiciho tarifniho provazani (tedy vytvoreni cehosi jako IDS) bude mit odrazujici efekt, tim nerikam, ze na tratich s velkou frekvenci cestujicich nemuze jezdit CD a nejaky soukromnik.

prodej jizdenek po netu take neni vseresici, protoze u mensich vzdalenosti budou polatky popr. doba realizace prodeje neunosne....

a myslim, ze uz to zacinaji chapat i "soukromi" dopravci, Veolia oznamila, ze nadale bude na zeleznici rozvijet jen dopravu formou verejne sluzby
04.03.2008 (18:17)  
Stojím za Karlem Kováříkem
registrovaný uživatel Kakov 
04.03.2008 (18:13)  
to Web (a dalsi, kteri to nepochopili):
pronajimaji je podnikatelskym subjektum, ale pokud vim zatim je nepronajali zadnemu podnikatelskemu subjektu, ktery provozuje zeleznicni dopravu. aby nedoslo opet k nejakym nejasnostem, mluvim o nadraznich budovach slouzicich pro odbaveni cestujicich v osobní zeleznicni doprave ve velkych mestech (neuvazuji o zastavkach zeleznice Desna nebo JHMD, ani o o depech a dalsim zazemi), takze reknu to jeste jednou a presne:
zadny soukromi zeleznicní dopravce, pokud vim,zatim neplanuje investovat do provozu a udrzby (jako primi investor, nikoliv formou poplatku za vyuziti) "velkych" nadrazi
04.03.2008 (18:06)  
waszyn: Tak a na to jsem čekal, až to někdo napíše že Dráhy budou přicházet o jednu relaci za druhou kvůli zastaralém vozidlovému parku. Stát má vůči ČD dle mého názoru pěkný dluh protože se do vozového parku státního dopravce 20 let nedala ani koruna až na malé vyjímky. Představte si: Jste ředitelem společnosti se zastaralým vozidlovým parkem, socialistickým smýšlením a hromadou nepotřebných a nevýkoných úředníků, co udéláte? Já bych postupoval tak, že bych vyházel úředníky a tím provětral vody a dále bych postupoval tak aby moje společnost vzkvétala to znamená postupná obnova voz. parku i za cenu opuštění nekterých tratí a úsporných opatření, která by způsobila cestujícím co nejméně potíží. Ale to bych činil pokud bych nedostal od státu žádné dotace a příspěvky pokud ano tak jako dnes dostávají ČD a.s. tak by byla situace mnohem jednodušší. Základem věci přeměny ČD (včetně Carga) na prosperující a moderní společnost je modernost myšlení a jednání. A navíc, Liberalizaci železnice by snad nebránilo kbyby koleje i nádraží byla stále v rukách ČD s. o.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko