Praha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.
"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.
Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.
Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.
Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.
zdroj: Lidovky.cz/ČTK

nikde netvrdim, ze musi byt vsude primi spoj!!
ale uvedomuji si ze zdlouhavy presun (napr v plzni, 5 zastavek tramvaji) mezi busouvou a vlakovou stanici odrazuje cestujici od kombinace bus/vlak a tedy mnohdy znamena priklon k IAD.
Proc myslite, ze se deleji spolecne odbavovaci terminaly bus/vlak???
To doomlukas: ja netvrdim, ze soukromi zeleznicni dopravce ma investovat do nadrazi, to je pro zmenu vas vyplod, ja jen obhajuji svuj nazor, ze pronajem nadraznich budov dveloperum ma smysl a muze prinest uzitek (to ze ve smlouve jsou nektere krpy, neznamena, ze cela myslenka je spatna)
takze pro pana doomlukas:
par faktu:
1) hodne nadrazi je ve spatnem stavu
2) prichod soukromeho dopravce tento problem neresi (nebude do nich investovat)
3) stat ani CD na jejich revitalizaci nemaji
neni správné řeseni dlouhodoby pronajem, kdy pronajem bude zaplacen provedenim revitalizace???
Kdyz to vezmu celkove, tak to zruseni jedne trate by ovlivnilo jen prime trasy. U trasy s prestupem je dle meho soudu (a pokud netrpime sentimentem k jednomu druhu dopravy) jedno, jestli je to vlak-bus nebo bus-bus nebo vlak-vlak.
Pokud by to puvodne byla prima trasa byla a kvuli nezajmu by se cast vlakove zmenila na busovou, tak to se to jednak muze stat i s busem (napr. uz nejsou busove trasy Praha-Ostrava - protoze v tehle relaci se proste vyplati vlak, jinde zase bus...) a jsme uz zase nekde jinde - ne kazda dve mesta totiz musi spojovat prime vlaky. Ostrava-Liberec nic primeho (myslim) nejezdi (navzdory tomu, ze tady ted mame jednotnou zeleznici). Da se to prezentovat jako uzke misto systemu? Asi ne, protoze se to zvladnout s jednim prestupem... Holt neni nutne, aby kazda dve mista na mape byla spojena primou trasou (je to o dost drazsi) a neni nutne, aby vsude byl vlak (a jak jsem uvedl, nekde neni nutne, aby tam byl bus!)
ja s Vami plne souhlasim, take bych radeji videl jednotnou zeleznici, o kterou se vlastnik dobre starat (vim ze ve "starani" je ten kardinalni problem), protoze stat to v tuto chvili moc dobre neumi,
ale vysvetlim proc jednotna zeleznice:
priklad.. jsou dve prodejny potravin, jedna v liberci a druha ve strakonicich, mezi nimi neni prima trzni zavislost, tzn. pokud zavru prodejnu ve strakonicich neovlivni to pocet zakazniku prodejny v liberci..
ale pokud vezmu zeleznici, trat 250 Brno-Praha a trat 170 Praha-Plzen(-Cheb), na teto trase pravidelne jezdim z Brna do Plzne a zpet, pokud se zrusi trat 250 bez dalsich opatreni, bude to pro me duvod vratit se k autobusove doprave (prechazeni vlak/bus neni v tomto pripade idealni) nebo jet autem a tedy ubudou zakaznici i na trati 170, u zeleznice je toto jeste vice znatelne nez u PAD
stejne tak rozdeleni na dva ruzne dopravce bez odpovidajiciho tarifniho provazani (tedy vytvoreni cehosi jako IDS) bude mit odrazujici efekt, tim nerikam, ze na tratich s velkou frekvenci cestujicich nemuze jezdit CD a nejaky soukromnik.
prodej jizdenek po netu take neni vseresici, protoze u mensich vzdalenosti budou polatky popr. doba realizace prodeje neunosne....
a myslim, ze uz to zacinaji chapat i "soukromi" dopravci, Veolia oznamila, ze nadale bude na zeleznici rozvijet jen dopravu formou verejne sluzby
pronajimaji je podnikatelskym subjektum, ale pokud vim zatim je nepronajali zadnemu podnikatelskemu subjektu, ktery provozuje zeleznicni dopravu. aby nedoslo opet k nejakym nejasnostem, mluvim o nadraznich budovach slouzicich pro odbaveni cestujicich v osobní zeleznicni doprave ve velkych mestech (neuvazuji o zastavkach zeleznice Desna nebo JHMD, ani o o depech a dalsim zazemi), takze reknu to jeste jednou a presne:
zadny soukromi zeleznicní dopravce, pokud vim,zatim neplanuje investovat do provozu a udrzby (jako primi investor, nikoliv formou poplatku za vyuziti) "velkych" nadrazi
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










