..: ČD pronajaly nádraží i na dobu, kdy jim už možná nebudou patřit :..

Ilustrační obrázekPraha - Pokud by České dráhy přestaly být v Česku provozovatelem dráhy, budou muset vyřešit, co s pronajatými nádražími. ČD totiž pronajaly soukromým objektům přes třicet budov až na desítky let, přitom v té době už dotyčné objekty zřejmě budou patřit SŽDC. Na problém upozornila agentura ČTK s tím, že pokud by prošla novela zákona o ČD, připadly by tyto budovy od června 2009 SŽDC. Řada poslanců si to prý přeje a připravili tak ministerstvu dopravy těžký oříšek.

"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," přiznal mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným dopravcům.

Fakt, že i v době oddělené dopravní cesty vlastní nádraží stále ČD, které by přitom měly být jen jedním z rovnocenných dopravců, vadí již delší dobu konkurentům ČD i Ústavnímu soudu. Ten dokonce označil vlastnictví budov dopravcem za nepříliš vhodné. Teď na problém zase upozornil majitel Student Agency Radim Jančura. Na Dni dopravy byl sice vypískán, ale pozornost médií se mu podle všeho podařilo přitáhnout.

Tím hlavním, co na rostoucí problém upozorňuje, je ale počínání samotných ČD. Ty totiž chtějí pronajmout 190 stanic na 30 až 40 let investorům, v zásadě výměnou za rekonstrukci budov. Navíc prý zakazují pronajímat prostory konkurenčním dopravcům. Přesné detaily smluv ale nejsou známy, což může do budoucna vyvolat právní chaos. Růžový sen se tak může změnit spíše v černou můru. ČD v rámci tohoto projektu pronajaly nádraží v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Teplicích či v Havličkově Brodě. Ve spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni už přestavují i pražské Hlavní nádraží.

Chystaná novela má podle svých zastánců napravit chybu, které se dopustily příslušné orgány při dělení drážního majetku mezi ČD a SŽDC v roce 2003. Koleje sice připadly SŽDC a ČD se měly starat jen o dopravu, ovšem všechny nádražní budovy zůstaly také ČD, které je okamžitě začaly dlohodobě pronajímat soukromým firmám. Tento stav, trvající již pátým rokem a kritizovaný i Ústavním soudem, má jednu podstatnou nevýhodu; fakticky brání konkurentům na nádražích, patřících dominantnímu dopravci, vybudovat jakékoliv zázemí pro svoje zákazníky.

zdroj: Lidovky.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 4.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
04.03.2008 (14:07)  
To je až absurdní, aby nádraží patřilo v případě více dopravců jednomu dopravci. Ideální by bylo, kdyby podstatná (krajská města) nádraží patřila jedné společnosti, které by se o ně starala a věřím, že by se starala dobře o to, aby si cestující měli kam sednout a mohli si koupit slušné jídlo za normální cenu.
04.03.2008 (14:00)  
Sice mě za můj názor nubudete mít rádi, ale můj názor je jednoznačný: Rozdělení majetků ČD s. o. jak mezi SŽDC s.o. a ČD a. s. přineslo chaos a mnoho nelogičností. Ale rozdělení mezi ČD a. s. a ČD Cargo a. s. nebylo o moc lepší a proto je můj názor nic nedělit, ale naopak sjednotit. Myslím, že při spojení a dosazení správných osob na ta správná místa na železnici by se vše zdárně vyřešilo, jak pro cestující, tak pro dopravce i stát.

A s Karlem Kováříkem souhlasím v tom že jančura určitě do stanic a vybavení čehokoli na železnici kromě věcí, které mu přijdou vhod neinvestuje ani korunu
04.03.2008 (13:12)  
Frantisek: tak zas na druhou stranu preci jak z pohledu toho, kdo si tu budovu pronajme, tak i ze strany SZDC bude zadouci prilakat na ty nadrazi co nejvic lidi, co budou platit, proto si myslim, ze pripadne odstraneni podminek o sikane konkurence CD nebude problem, nemyslis?
04.03.2008 (12:28)  
No jo, oni si tam udělali kličky a teď to prý půjde těžko. Pokud by šlo o standardní smlouvy uzavřené mezi správcem budov a investorem, nebyl by problém tyto smlouvy včetně závazků jednoduše převést na v tomto pořípadě nástupnickou organizaci. Jenže když si tam dali podmínky "šikanujte naši konkurenci", bude to těžké. O to víc doufám, že se to podaří, v zájmu železniční dopravy jako takové. Jinak rekonstrukci budov tímto způsobem zcela schvaluji.
registrovaný uživatel Kakov 
04.03.2008 (12:26)  
ale Vazeni, pan jančura bude kritizovat vsechno co jej nebude uprednostnovat pred ostatnimi a nebude zarizeno ciste a pouze pro jeho potrebu,

ostatne jeho vyrok, ze by mu autobusova nadrazi meli zdarma povinne "delat udrzbu" autobusu... hovori za vse

jinak ja osobne vidim v pronajmu budov i kladne stranky, se soucasnymi zdroji ceskeho statu a pri soucasne cene, kterou dostavaj CD za km nelze ze dne na den predelat socialistickou zeleznici na uroven zapadnich drah, o nepravdivosti techto slov snad ani nelze diskutovat

dlouhodoby pronajem je jedna z moznosti, jak prinest penize na opravu budov.... co si budeme povidat, pokud Vim tak ani velebeny a chvaleny pan jancura se nadrazi opravovat nechysta a zadny jiny soukromnik take ne.

Je tu snad nekdo kdo chce zakonzervoat soucasny stav nadraznich budov??.......

zda konkretni smlouva je dobra/spatna je vec jina, ale principialne nejde podle me o spatny krok
04.03.2008 (11:54)  
nepleťte furt dopravce a přepravce

Mluvil nejspíš o tom, že v článku je na jednom místě zas napsáno přepravce místo dopravce.
registrovaný uživatel vb007 
04.03.2008 (11:39)  
Bude se modlit za rovný přístup na nádraží, když jsi vzpomenu co chtěly ČD za prachy za zastavení vlaku na nádraží, tak ještě dnes pláči.
04.03.2008 (11:17)  
Martin N. - jsem nevěděl, že u nás je už všude ECTS aby byl rovný přístup dopravní techniky na koleje SŽDC. A vyvíjet kvůli nestandardnímu prostředí nová vozidla, to je běh na dlouhou trať.
04.03.2008 (9:55)  
Přemýšlel jsem o tom a mě ještě k tomu napadlo, že by pak mohla stoupnout kvalita údržby stanic. Možné to teda je, ale nevím, jak.
04.03.2008 (9:27)  
Přesně tak, myslím, že přepravcům v přístupu na koleje nic nebrání :-) Stačí jen chtít
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko