Praha - Dolní komora českého parlamentu, Poslanecká sněmovna, v závěrečném čtení podpořila novelu, která má napomoci dokončení transformace Českých drah. České dráhy přijdou o povinnost provozovat drážní cestu, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), si od ní slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.
ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Oldřicha Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard Kč a asi 11 tisíc zaměstnanců. Poslanci chtějí znát finále transformace
Sněmovna také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí to účtovat odděleně a nesmějí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.
Sněmovna nepřijala doprovodné usnesení, kterým měla vyzvat vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.
zdroj: Dopravní noviny
| 5.4.2008 (12:00)
Obec si rozhoduje o svém majetku naprosto nezávisle a proti rozhodnutí obce, jak se svým majetkem naloží, se nelze vůbec nijak odvolat (pakliže samozřejmě nejsou porušené právní předpisy)
U státní správy předpisy přesně stanovují procedury pro rozhodování, u samosprávy jsou předpisy pouze obecné (rámcové a v rámci nich rozhoduje podle svého uvážení - to je podstatný rozdíl)
Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající - když uzavře špatnou smlouvu, je to její blbost.
To, co je v obecním zájmu nebo není, si rohoduje obec sama a stát do toho nemůže vůbec nijak kecat. Stát akorát může dohlížet protřednictvím svých kontrolních orgánů na to, jestli jsou jednotlivé výkony obce prováděny podle platných právních předpisů.
Obec sice při plnění svých úkolů chrání tzv. veřejný zájem vyjádřený v zákonech a jiných právních předpisech, ale jedná se spíš o deklarativní než vymahatelné ustanovení - je to obtížně prokazatelné - je těžké stěžovat si, že není třeba cesta vyasfaltovaná. Lépe řečeno, stěžovat si můžeme, ale těžko to můžeme žalovat.
JHMD: Co sem pleteš ČSD?
ŽD: Je vidět že z historie českých tratí nevíš opravdu vubec nic. České dráhy se v roce 1997 na opravu tratě vrnuli, ovšem MD v čele s Římským králem tyto práce přetrhlo a trať nikoliv prodala, ale převedla na Svazek obcí Železnice Desná a ty si nevybrali pro provoz Connex, ale někoho jiného. Connex v té době totiž v ČR ješče neexistoval.
Jak napsal cecilka. Trať patří obcím, tedy jedná se o státní majetek. Například po silnici, kterou postavila obec, koupila na ní asfalt, štěrk apod jezdí a chodí kdekdo. Svazek obcí ŽD je financován státem a z těchto financí spravuje železnici. A kde bere peníze stát? Ano na stejném místě jako finance pro SŽDC. Tedy stejné peníze jenom v případě ŽD krité za jakýsi spolek.
Jenže ČSD spravovali i kolejiště současné ŽD. No dobře. Tak se vrátíme k SNDVB, ÖNWB, StEG apod. To podle zdejšíh diskutujících je totiž jediné možné a správné.
A již po několikáté opakuji. Nevšiml jsem si že by koleje patřili ČD. Oni patřejí SŽDC. Rovněž jsem si nevšiml že by po nich nejezdili soukromý dopravci a to pozor dokonce ve větším procentním zastoupení než v tolik opěvovaném Rakousku.
A ptám se naposledy. Vy jste si opravdu nevšimli že už se ČD a SĎC rozdělili že tu o tom mluvíte jako že by to bylo dobré? Tedy v budoucím čase? A opravdu si myslíte že an tom změní něco fakt že výpravčí budou od ČD převedeni pod SŽDC? O to tady v tom článku totiž jde.
Ostatně i rozsah ostatních obecních rozhodnutí je omezen státem - formou zákonů, vyhlášek, nařízení, usnesení apod.
1.JHMD koupila (zprivatizovala) kolejiště patřící dříve čsd,které bylo na prodej vzhledem k nerentabilnosti provozu.JHMD na své náklady udržuje celé kolejiště a provozuje na nich své vlaky ať dotované krajem či vlaky ve vlastní režiji.Nikdo tedy nemůže po JHMD chtít,aby tam někoho pouštěly,protože nikdo si nemůže klást nárok.To je jak kdyby si někdo kladl nárok,že vám bude jezdit po zahradě.
2.Železnice Desná.Po ničivých povodních,které trať zdevastovaly,byla lokálka odsouzená k zániku vzhledem k nezájmu státu a čd cokoliv na ni opravovat.Proto trať převzal do svého vlastnictví seskupení obcí kolem této trati a tuto trať na své náklady opravily.čili ta trať je obcí.Obce si vybraly Conex pro zajištění dopravy na této trati a opět bez souhlasu obcí,které trať vlastní,nikdo si nemůže jakkoliv nárokovat jízdu po této trati,tím spíše ne čd,které se jí jednou vzdaly (odmítnutí oprav).
Takto bych mohl pokračovat dále,takže už chápete,co to je soukromé vlastnictví a co přináší??Naproti tomu jsou zde tratě v majetku státu prostřednictvím sždc a silnice v majetku státu prostřednictvím ŘSD.Na tyto komunikace si žádný dopravce nemůže dělat nárok,protože jsou všech.I na silnici probíhá řízení provozu a nevšiml sem si,že by spravoval nějaký dopravce,ale spravuje ho stát.čili je to veřejná komunikace (ať silniční či železniční) a přístup na tyto komunikace má ten,kdo splní podmínky přístupu.
A vaše argumentace,že zde stát vybudoval koleje je lživá.Koleje zde byly vybudovány povětšinou ze soukromého a privátního kapitálu a za první republiky vzhledem ke ztrátovosti byly zestátněny.čsd kolejiště opravovala ovšem ne z vlastní kapsy nýbrž vždy z kapsy státu.Takže kolejiště sždc jsou "veřejnou" komunikací.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










