..: Poslanci podpořili další oddělení řízení provozu od ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Dolní komora českého parlamentu, Poslanecká sněmovna, v závěrečném čtení podpořila novelu, která má napomoci dokončení transformace Českých drah. České dráhy přijdou o povinnost provozovat drážní cestu, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), si od ní slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.

ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Oldřicha Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard Kč a asi 11 tisíc zaměstnanců. Poslanci chtějí znát finále transformace

Sněmovna také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí to účtovat odděleně a nesmějí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.

Sněmovna nepřijala doprovodné usnesení, kterým měla vyzvat vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.

zdroj: Dopravní noviny

NIcKON Poslat mail autorovi | 5.4.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.04.2008 (15:25)  
"No je vidět že vy si zřejmě něco pletete neboť na jednu stranu vám vadí že ČD nepouští na koleje soukromé dopravce, ale na druhou stranu je v pořádku že soukromý dopravce na svoji trať nikoho nepustí? Gratuluji."
Tak na tuhle poznámku už nemám slov! Tímto debatu končím, protože těžko se debatuje s někým, kdo absolutně nechápe základní rozdělení druhů vlastnictví.
Mimochodem, můžu vědět, koliv Vám je? Podle uvažování bych to viděl ještě na základní školu. (netřeba odpovídat, mně je to stejně celkem jedno).
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.04.2008 (15:22)  
FM: Ha, jistě, ono je totiž za tím třeba vidět i jiné konotace, než jen čistě železniční. Oni totiž Severočeské doly mají jaksi jinou váhu a vliv na patřičná místa, než nějaký regionální osobní dopravce. Navíc o nejrůznějších pochybných provázáních a nitek vedoucích tam a tam zvlášť u takových hráčů netřeba v naší společnosti mluvit. A já se bavím především o osobní, nikoliv nákladní dopravě.

Ad JHMD, ŽD apod. Tak jistě, pakliže toužíte po opětném zestátňování, pak se ani nemá smysl dál bavit, protože zřejmě toužíte po minulém režimu...
Z odpovědi jsem se nevykroutil, naopak jsem jí podal naprosto jasně a doufal jsem, že to snad každému dojde. Ale jak se říká chytrému napověz, hloupému dolož. Tak tedy - koleje ze Šumperka do Zábřehu jsou státní, jedná se o státní sektor a na ten doplácí ze svých daní i soukromý sektor. Tudíž ŽD má plné právo použít veřejnou dopravní cestu a nikdo by jí v tom neměl bránit. Naopak Koleje ze Šumperka do Koutů jsou soukromé, opravy jsou financované ze soukromých peněz a tudíž jejich vlastník má zcela právo si rozhodovat o tom, kdo na ně může nebo nemůže zcela sám. Stejně jako já si můžu o tom, kdo pojede po cestě na mém poli rozhodovat podle sebe a mám naprosté právo to komukoliv nepovolit. Doufám, že snad dál to už vysvětlovat nemusím. Ale zřejmě někteří jsou už tak infikovaní komunistickou myšlenkou společného vlastnictví, že jim rozlišování mezi státním a soukromým sektorem a práv z toho vyplývajících asi dělá velký problém.

Ano, bohužel v našem státě ani rozdělení de iure mnoho neznamená. To ovšem není problém samotného aktu, ale vymahatelnosti práva, provázanosti jednotlivých složek státní správy a celkové morální úrovně společnosti a podnikatelské kultury.
06.04.2008 (15:03)  
No je vidět že vy si zřejmě něco pletete neboť na jednu stranu vám vadí že ČD nepouští na koleje soukromé dopravce, ale na druhou stranu je v pořádku že soukromý dopravce na svoji trať nikoho nepustí? Gratuluji.

Podle Vás by tedy, pokud by všechny koleje patřili ČD a nepustili si tam žádného jiného dopravce, bylo vše v pořádku. Tak to je pokrok v diskusi.
06.04.2008 (14:57)  
Luxian: Ale ano. Všiml jsem si zájmu, ale obávám se že vyšší nebude. Ono stojí vlak soukromého dopravce u každé šajby zatímco vlaky ČD mají zelenou ulici? Ne! Nejednou musel vlak ČD čekat až dojede vlak SD, případně musel být vlak ČD díky vlaku SD úplně odřeknut a na koho se svalí vina? Na SD? Néé. Ti jsou hodní a dobří. ČD je lůza.

Nemluvím zde o privatizaci JHMD, ale o převedení DC JHMD, ŽD, OKD, SU pod státní podnik a to pod SŽDC. Elegantně jste se vykroutil z odpovědi. Jaktože vlaky ŽD vesele jezdili do Zábřehu, ale vlaky ČD mají do Koutů a Sobotína STOP? Jaktože jezdí OKD a SU vesele po kolejích SŽDC, ale vlaky ČD na tratě OKD a SU nemohou?

Tohle bych prosil zodpovědět. Já totiž nevidím výranou diskriminaci ze strany SŽDC směrem k soukromým dopravcům, ale směrem od soukromých dopravců k ČD.

Ono o čem tu celou dobu totiž dikutujete že nastane, už dávno je. SŽDC a ČD jsou už nějaký ten rok rozdílné subjekty. A vy si opravdu myslíte, pokud jak říkate že se SŽDC bratříčkuje s ČD a nedovolí chudinkám soukromým jezdit po kolejích, že na tom něco změní fakt že budou výpravčí patřit pod SŽDC?
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.04.2008 (14:51)  
mira: protože zatímco koleje ŽD jsou soukromé, koleje spravované ČD jsou státní, financované z našich daní, tudíž všech. Je to asi stejné, jako kdyby si někdo stěžoval, že nemůže jezdit po mojí přístupové cestě k domu, ačkoliv by strašně chtěl, zatímco po veřejných komunikací může. Vidím, že tady někdo moc nechápe rozdíl mezi veřejným a soukromým sektorem. Ze spotřeby služeb státního sektoru nemůže být ze zákona nikdo vyloučen. Stejně jako může kdokoliv jezdit po veřejných komunikací, musí mít stejné právo jezdit po veřejné železniční dopravní cestě. Neboli naopak je tu jednoznačná disproporce mezi silniční a železniční dopravou.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.04.2008 (14:46)  
FM: Já jsem si "ráčivi všimnouti", ale něco jiného je, jak je to na papíře a něco jiného, jak to funguje v praxi, pokud jste si ovšem ráčivi všimnouti... ČD a SŽDC doteď byl takový hezký bratrský spolek, který spojenými silami bránil konkurenci seč mohl. Jinak nevím jak vy, ale já si zájmu soukromníků docela všiml. Na druhou stranu těžko se bude někdo hrnout někam, kde ví, že nemá příliš šancí. Je nutné rozlišovat příčinu a následek.
K té privatizaci JHMD a td. Prosím?? Víte, co vůbec znamená slovo "privatizace"? Těžko asi lze zprivatizovat něco, co už je privátního, že... Začínám mít takový pocit, že tahle debata nemá moc smysl...
registrovaný uživatel mira 
06.04.2008 (14:44)  
FM:Přesně tak, proč např ŽD provozovala loňská GVD os vlak ze Zábřehu až do Kout a ČD nemohou provozovat např přímý spoj OL-Kouty? Proč nemohou třeba ČDC jezdit po vlečkách OKD? Protože neměříte stejným metrem podle něhož jsou ČD špatné a soukromníci ti nejlepší pod sluncem. Takže asi tak.
06.04.2008 (14:21)  
Luxian: Já jsem si nevšiml že by se soukromí dopravci na síť SŽDC nějak hrnuli. Uvědomte si ale prosím a co zde jde. Jedná se o přesun řídících zaměstnanců, tedy výpravčí, hláskaři, výhybkáři, pod SŽDC. Nikoliv o rozdělení dopravce ČD a vlastníka dopravní cesty SŽDC. To už totiž nějaký ten pátek v praxi funguje, pokud jste si byli ráčivi všimnouti. A toho že by se díky tomu na české koleje začali hrnout soukromníci jsem si nějak nevšiml. Ale ono zde jde o jednu určitou věc navýšení řídícího aparátu. Tedy dispečerů, různých náměstků apod. Nějak si totiž nedokážu představit jak bude výpravčí SŽDC domlouvat čekání toho a toho přípoje apod., když to není v jeho zájmu. Takže bude dispečer ČD, dispečer SŽDC a pokud se tito dva nedohodnou tak cestující třeste se.

Za ty britské železnice se omlouvám. Tušil jsem že infrastrukturu měla v rukou soukromá společnost, ale nebyl jsem si jistý. V podstatě to však nebude až tak rozdílný systém.

Jinak když už se tak horečně privatizují ČD, budou se privatizovat i JHMD a ŽD, OKD a Sokolovské uhelné? Budou také patřit SŽDC a v jejich stanicích budou sloužit výpravčí SŽDC? Ono by po ětch kolejích také rádi jezdilo se svými nákladními vlaky např. ČD Cargo, ale nemůže. Naproti tomu SD Doprava nebo OKD si po kolejích řízených ČD jezdí z vesela. Například ŽD na své koleje jiného dopravce než Connex nepustí a JHMD také ne. I když tam je pravda situace poněkud specifická. No ale co na tom. Osoblažku provozují ČD a taky tam jezdí soukromý dopravce, a to KŽC doprava, díky ní se dokonce několikrát stalo, že vlaky ČD nabrali několika desítek minut zpoždění a museli být nahrazovány autobusem. Zatímco na tratích které patří SŽDC a dopravu řídí ČD, jezdí soukromníku celkem dost a obávám se že fakt, že provoz budou řídit výpravčí SŽDC na tom nic nezmění.

A všimněte si prosím jedné velice zajímavé situace. Pokud je vláda ODS u moci, vždycky honem honem poschvaluje co nejvíce zákonů a pak tam přijde někdo jiný kdo je dlouho "napravuje". Viz situace z dob kralování Římského ministra.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.04.2008 (14:20)  
FM Ad britské železnice: Tam byla udělána celá řada systémově špatných korků a proto to dopadlo tak špatně. Navíc problém byl v tom, že právě dopravní cesty NEPŘIPADLY státnímu subjektu, ale soukromé firmě Railtrack. Od roku 2002 je správcem Network Rail, což je ovšem opět privátní neziskovka. Navíc ani před privatizací se do infrastruktury příliš neinvestovalo a to se nezměnilo ani po privatizaci. Až poslední dobou jde do infratruktury více peněz a situace se sice pomalu, ale jistě zlepšuje.
Železniční doprava u nás by neměla proto směřovat ani k jednomu modelu.

Ad to ostatní: Nikdo netvrdí, že současní (regionální) dopravci nemůžou na nádraží ČD. Pokud vím, tak samotné kolejiště je v majetku SŽDC. Jde však také o přítup do budov, kde by si mohly budovat svá centra a pod. A už chci vidět, jak budou ČD strašně ochotně pronajímat nějaký flek na nádraží pro SA, až si bude chtít pro svoje HighJety udělat kontaktní centrum.
Železnice kdysi budovala za vlastní prachy infrastrukturu, ale v době, kdy ještě patřila soukromým spol. což je věc 19. st. Takže tenhle argument je prstě lehký úlet.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.04.2008 (14:06)  
MZ: ČD nejsou DB a bohužel jimi zřejmě nikdy nebudou. Navíc fakt, že to takto funguje v Německu, nebo ve Švýcarsku (které nadto není v EU, takže si může svojí železnici organizovat, jak je mu libo) ještě neznamená, že je to ideální stav. Oddělení infrastruktury od dopravců je naprosto logický krok, otázka jiná je ovšem, jak to v tom českém bordelu bude v praxi fungovat. Nicméně vzhledem k tomu, že dnešní stav, kdy ČD a celý spolčený konglomerát kolem ní zcela záměrně brání vstupu konkurenci na koleje, se neobávám, že to bude ještě horší.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko