Praha - Dolní komora českého parlamentu, Poslanecká sněmovna, v závěrečném čtení podpořila novelu, která má napomoci dokončení transformace Českých drah. České dráhy přijdou o povinnost provozovat drážní cestu, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), si od ní slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.
ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Oldřicha Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard Kč a asi 11 tisíc zaměstnanců. Poslanci chtějí znát finále transformace
Sněmovna také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí to účtovat odděleně a nesmějí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.
Sněmovna nepřijala doprovodné usnesení, kterým měla vyzvat vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.
zdroj: Dopravní noviny
| 5.4.2008 (12:00)
Tak na tuhle poznámku už nemám slov! Tímto debatu končím, protože těžko se debatuje s někým, kdo absolutně nechápe základní rozdělení druhů vlastnictví.
Mimochodem, můžu vědět, koliv Vám je? Podle uvažování bych to viděl ještě na základní školu. (netřeba odpovídat, mně je to stejně celkem jedno).
Ad JHMD, ŽD apod. Tak jistě, pakliže toužíte po opětném zestátňování, pak se ani nemá smysl dál bavit, protože zřejmě toužíte po minulém režimu...
Z odpovědi jsem se nevykroutil, naopak jsem jí podal naprosto jasně a doufal jsem, že to snad každému dojde. Ale jak se říká chytrému napověz, hloupému dolož. Tak tedy - koleje ze Šumperka do Zábřehu jsou státní, jedná se o státní sektor a na ten doplácí ze svých daní i soukromý sektor. Tudíž ŽD má plné právo použít veřejnou dopravní cestu a nikdo by jí v tom neměl bránit. Naopak Koleje ze Šumperka do Koutů jsou soukromé, opravy jsou financované ze soukromých peněz a tudíž jejich vlastník má zcela právo si rozhodovat o tom, kdo na ně může nebo nemůže zcela sám. Stejně jako já si můžu o tom, kdo pojede po cestě na mém poli rozhodovat podle sebe a mám naprosté právo to komukoliv nepovolit. Doufám, že snad dál to už vysvětlovat nemusím. Ale zřejmě někteří jsou už tak infikovaní komunistickou myšlenkou společného vlastnictví, že jim rozlišování mezi státním a soukromým sektorem a práv z toho vyplývajících asi dělá velký problém.
Ano, bohužel v našem státě ani rozdělení de iure mnoho neznamená. To ovšem není problém samotného aktu, ale vymahatelnosti práva, provázanosti jednotlivých složek státní správy a celkové morální úrovně společnosti a podnikatelské kultury.
Podle Vás by tedy, pokud by všechny koleje patřili ČD a nepustili si tam žádného jiného dopravce, bylo vše v pořádku. Tak to je pokrok v diskusi.
Nemluvím zde o privatizaci JHMD, ale o převedení DC JHMD, ŽD, OKD, SU pod státní podnik a to pod SŽDC. Elegantně jste se vykroutil z odpovědi. Jaktože vlaky ŽD vesele jezdili do Zábřehu, ale vlaky ČD mají do Koutů a Sobotína STOP? Jaktože jezdí OKD a SU vesele po kolejích SŽDC, ale vlaky ČD na tratě OKD a SU nemohou?
Tohle bych prosil zodpovědět. Já totiž nevidím výranou diskriminaci ze strany SŽDC směrem k soukromým dopravcům, ale směrem od soukromých dopravců k ČD.
Ono o čem tu celou dobu totiž dikutujete že nastane, už dávno je. SŽDC a ČD jsou už nějaký ten rok rozdílné subjekty. A vy si opravdu myslíte, pokud jak říkate že se SŽDC bratříčkuje s ČD a nedovolí chudinkám soukromým jezdit po kolejích, že na tom něco změní fakt že budou výpravčí patřit pod SŽDC?
K té privatizaci JHMD a td. Prosím?? Víte, co vůbec znamená slovo "privatizace"? Těžko asi lze zprivatizovat něco, co už je privátního, že... Začínám mít takový pocit, že tahle debata nemá moc smysl...
Za ty britské železnice se omlouvám. Tušil jsem že infrastrukturu měla v rukou soukromá společnost, ale nebyl jsem si jistý. V podstatě to však nebude až tak rozdílný systém.
Jinak když už se tak horečně privatizují ČD, budou se privatizovat i JHMD a ŽD, OKD a Sokolovské uhelné? Budou také patřit SŽDC a v jejich stanicích budou sloužit výpravčí SŽDC? Ono by po ětch kolejích také rádi jezdilo se svými nákladními vlaky např. ČD Cargo, ale nemůže. Naproti tomu SD Doprava nebo OKD si po kolejích řízených ČD jezdí z vesela. Například ŽD na své koleje jiného dopravce než Connex nepustí a JHMD také ne. I když tam je pravda situace poněkud specifická. No ale co na tom. Osoblažku provozují ČD a taky tam jezdí soukromý dopravce, a to KŽC doprava, díky ní se dokonce několikrát stalo, že vlaky ČD nabrali několika desítek minut zpoždění a museli být nahrazovány autobusem. Zatímco na tratích které patří SŽDC a dopravu řídí ČD, jezdí soukromníku celkem dost a obávám se že fakt, že provoz budou řídit výpravčí SŽDC na tom nic nezmění.
A všimněte si prosím jedné velice zajímavé situace. Pokud je vláda ODS u moci, vždycky honem honem poschvaluje co nejvíce zákonů a pak tam přijde někdo jiný kdo je dlouho "napravuje". Viz situace z dob kralování Římského ministra.
Železniční doprava u nás by neměla proto směřovat ani k jednomu modelu.
Ad to ostatní: Nikdo netvrdí, že současní (regionální) dopravci nemůžou na nádraží ČD. Pokud vím, tak samotné kolejiště je v majetku SŽDC. Jde však také o přítup do budov, kde by si mohly budovat svá centra a pod. A už chci vidět, jak budou ČD strašně ochotně pronajímat nějaký flek na nádraží pro SA, až si bude chtít pro svoje HighJety udělat kontaktní centrum.
Železnice kdysi budovala za vlastní prachy infrastrukturu, ale v době, kdy ještě patřila soukromým spol. což je věc 19. st. Takže tenhle argument je prstě lehký úlet.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










