..: Poslanci podpořili další oddělení řízení provozu od ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Dolní komora českého parlamentu, Poslanecká sněmovna, v závěrečném čtení podpořila novelu, která má napomoci dokončení transformace Českých drah. České dráhy přijdou o povinnost provozovat drážní cestu, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), si od ní slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.

ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Oldřicha Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard Kč a asi 11 tisíc zaměstnanců. Poslanci chtějí znát finále transformace

Sněmovna také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí to účtovat odděleně a nesmějí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.

Sněmovna nepřijala doprovodné usnesení, kterým měla vyzvat vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.

zdroj: Dopravní noviny

NIcKON Poslat mail autorovi | 5.4.2008 (12:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
06.04.2008 (14:01)  
Koukám, že jsou všichni "chytří". Pánové zamyslete se.

Británie cca. 10 let zpět. Transformace a privatizace železnic. Dopravní cesta a řízení provozu připadlo státnímu subjektu, zatímco provozování jednotlivých frančíz (tedy v našem přžípadě krajů nikoliv jednotlivých rozinkových tratí) připadlo jednotlivým dopravcům, ať už BR, Arriva nebo někdo jiný. Vlastník dopravní cesty měl zájem aby po jeho kolejích jezdilo co nejvíce vlaků, ale o údržbu se moc nestaral. Proč taky. On po nich nejezdí. Šlo mu jen o peníze. Po sérii několika vážných nehod, díky stavu svršku, stálém spožďování vlaků apod. začala britská vláda jednat a horkotěžko onen stav napravovat.

Německo(DB Netz), Rakousko(ÖBB Netz), Švýcarsko(SBB Netz), Francie, Itálie a mohl bych pokračovat. Kde jeden z dopravců udržuje nejen dopravní cestu, ale i zaměstnance řídící provoz. A ono to funguje. A proč? Protože ten vlastník zároveň tu dopravní cestu používá a potřebuje ji.

A ted mi prosím zodpovězte otázku. Ke kterému modelu směřuje ten český? Odpovím. K tomu druhému ne.

Zajímavé že například vlastnění tratě a její používání společností BLS nikomu nevadí. U nás je stav tento například u Železnice Desná. Jen vlaky ŽD. Nikdo jiný nemá šanci. A to nikomu z přítomných nevadí? Ne. Protože to nejsou ČD.

A k tomu zpožďování vlaků u návěstidel. Nevšiml jsem si že by vlaky ČD měli zelenou cestu zatímco vlaky SD stáli u každé šajby.

A nádraží? Ono je těch soukromých dopravců na českých kolejích málo? Oni nesmí používat nádraží? Např. Railtrans v Hrádku nad Nisou, Liberci, nebo Viamont v Karlových Varech, Bečově nad Teplou, Sokolově, Trutnově apod? Nevšiml jsem si.

Navíc nechápu proč by měla železnice která kdysi něco na své nákaldy vybudovala, dávat uplně jiné společnosti. Né vše totiž vybudoval stát. A to samé v případě dep. Nedávno jsem četl že by měli soukromí dopravi používat depa ČD? Což nechápu už vubec? On si je ten soukromý dopravce vybudoval že si je nárokuje?

Zase v tom vašem oslavovaném Švýcarsku a Rakousku. Tam každý dopravce musí mít vlastní depo.
Registered user Rop 
05.04.2008 (23:03)  
Pendožabák: představ si mobilní telefonní síť ... konstrukci vysílače provozuje jedna státní firma ... ale kabeláž vlastní firma která provozuje i signál .... a myslíš si že ta firma do svých kabelů pustí i jiného provozovatele signálu?

Stejné je to u drah ... situace by po transformaci měla být stejná jako například v letecké dopravě :-)
05.04.2008 (20:31)  
Nechápu proč se dělila nákladní doprava - budiž, ale vůbec nechápu proč by budovy nemohli zůstat dál v majetku Drah. Můžete mi to někdo vysvětlit?
05.04.2008 (16:50)  
Miroslav Zikmund: Jenže ten systém ve Švýcarsku německu poměrně funguje, zatímco ten náš stavající nefunguje... Já v tom vidím jedině podnícení provozovatele dráhy o větší zájem využití železnice. V nejlepším případě by to mohlo dopadnout tak, že by provozovatel infrastruktury sháněl potenciální dopravce, aby někam jeli, protože to pro něj bude zisk (tak jako to dělají třeba letiště) a ne jako dnes, kdy se hledají důvody, proč se kam který vlak už nevejde a co všechno s tím je za problémy...

Dále by se mohlo zlepšit řízení provozu, protože dopravce za ty prachy nechce platit megawatty za zbytečné zastavení (a rozjezd) u vjezdového návěstidla a provozovatel dráhy by zase měl chtít aby mu vlaky jezdili ve vyčleněných "slotech" a ne podle plotu.

Vezme-li se to za správný konec, bude to mít jen pozitivní následky. Koneckonců Evropa vyžaduje otevřenou a interoperabilní železnici.
05.04.2008 (16:32)  
to pan Zikmund: Nejak jsme nepochopil Vasi myslenku. To, ze neco je nejak funguje ve Svycarsku a Nemecku (pricemz obe zeme prosly uplne jinym vyvojem a maji jine podminky nez CR) ma znamenat, ze to automaticky tak bude fungovat i v CR? To, ze v Nemecku ci Svycarsku jezdi vice dopravcu po kolejich jineho dopravce je sice vec krasna a chvalihodna, nicmene neprameni ani tak z toho, co se nam snazite napmluvit (ze je to prave diky tomu, ze jde napriklad o byvaleho statniho dopravc), ale z trosku jine kultury podnikani nez je u nas. U nas jsme se presvedcili, ze CD budou temer za vsech okolnosti a vsemi prostredky konkurenci a pripadne dohode ci spolupraci branit. Proto je potreba dorazne oddeleni cesty od firem na provozujicih dopravu.
Registered user Martin Š.  mail  
05.04.2008 (15:18)  
Ano, je to dobré řešení, ale podle mě by regionální tratě měli zůstat pod soukromím dopravcem, pouze celostátní a tranzitní tratě by měly být v majetku SŽDC.
05.04.2008 (15:17)  
A on už nějaký dopravce podal žalobu ve věci diskriminace přístupu na dopravní cestu ?

Chikatetsujin : ve Švýcarsku tomu tak není, leč kvalita železniční dopravy je tam na mnohem vyšší úrovni. Onehdá jsem popisoval jak to vypadá na nádraží Interlaken Ost, kam jezdí vlaky čtyř dopravců a nádraží patří jednomu s nich.
Obdobně v sousedním Německu na kolejích patřícících DB (DB Netz) jezdí v osobní dopravě desítky dalších dopravců ... Na jedné trati jezdí jak vlaky DB, tak vlaky jiného dopravce ...
Například z Hamburgu do Westerlandu jezdí "osobní vlaky" společnosti Nord-Ostsee-Bahn, IC vlaky provozují DB.
Obdobně na trati Pasewalk – Bützow jezdí jak DB, tak vlaky Ostmecklenburgische Eisenbahn GmbH, nutno připomenout, že tato společnost akceptuje jízdenky DB. Totéž platí i v případě vlaků do Westerlandu.
Zřejmě jsou v tom Švýcarsku a Německu hlupáci, ale kvalita železnice je tam nejméně o řád lepší než v Česku.
Možná právě proto, že to tam řídí "hlupáci", kteří ještě nepřišli na převratná česká specifika a do systému nezasahují do toho svými nápady revoluční (železniční) géniové typu pana Vojíře. Ostatně on je v dozorčí radě ČD Cargo...
Registered user Luxian  mail  
05.04.2008 (14:56)  
Ano, když pořádně, tak pořádně. Takže až se převedou i nádraží, tak můžeme teprve mluvit o skutečném oddělení dopravce od infrastruktury. Takhle mají stále ČD oproti jiným dopravcům komparativní výhody.
Registered user tgw 
05.04.2008 (14:47)  
Také jsem pro.
05.04.2008 (14:22)  
Konečně oddělení dopravní cesty, a dopravců začne mít logiku.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko