Praha - Dolní komora českého parlamentu, Poslanecká sněmovna, v závěrečném čtení podpořila novelu, která má napomoci dokončení transformace Českých drah. České dráhy přijdou o povinnost provozovat drážní cestu, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), si od ní slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.
ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Oldřicha Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard Kč a asi 11 tisíc zaměstnanců. Poslanci chtějí znát finále transformace
Sněmovna také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí to účtovat odděleně a nesmějí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.
Sněmovna nepřijala doprovodné usnesení, kterým měla vyzvat vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.
zdroj: Dopravní noviny
| 5.4.2008 (12:00)
Británie cca. 10 let zpět. Transformace a privatizace železnic. Dopravní cesta a řízení provozu připadlo státnímu subjektu, zatímco provozování jednotlivých frančíz (tedy v našem přžípadě krajů nikoliv jednotlivých rozinkových tratí) připadlo jednotlivým dopravcům, ať už BR, Arriva nebo někdo jiný. Vlastník dopravní cesty měl zájem aby po jeho kolejích jezdilo co nejvíce vlaků, ale o údržbu se moc nestaral. Proč taky. On po nich nejezdí. Šlo mu jen o peníze. Po sérii několika vážných nehod, díky stavu svršku, stálém spožďování vlaků apod. začala britská vláda jednat a horkotěžko onen stav napravovat.
Německo(DB Netz), Rakousko(ÖBB Netz), Švýcarsko(SBB Netz), Francie, Itálie a mohl bych pokračovat. Kde jeden z dopravců udržuje nejen dopravní cestu, ale i zaměstnance řídící provoz. A ono to funguje. A proč? Protože ten vlastník zároveň tu dopravní cestu používá a potřebuje ji.
A ted mi prosím zodpovězte otázku. Ke kterému modelu směřuje ten český? Odpovím. K tomu druhému ne.
Zajímavé že například vlastnění tratě a její používání společností BLS nikomu nevadí. U nás je stav tento například u Železnice Desná. Jen vlaky ŽD. Nikdo jiný nemá šanci. A to nikomu z přítomných nevadí? Ne. Protože to nejsou ČD.
A k tomu zpožďování vlaků u návěstidel. Nevšiml jsem si že by vlaky ČD měli zelenou cestu zatímco vlaky SD stáli u každé šajby.
A nádraží? Ono je těch soukromých dopravců na českých kolejích málo? Oni nesmí používat nádraží? Např. Railtrans v Hrádku nad Nisou, Liberci, nebo Viamont v Karlových Varech, Bečově nad Teplou, Sokolově, Trutnově apod? Nevšiml jsem si.
Navíc nechápu proč by měla železnice která kdysi něco na své nákaldy vybudovala, dávat uplně jiné společnosti. Né vše totiž vybudoval stát. A to samé v případě dep. Nedávno jsem četl že by měli soukromí dopravi používat depa ČD? Což nechápu už vubec? On si je ten soukromý dopravce vybudoval že si je nárokuje?
Zase v tom vašem oslavovaném Švýcarsku a Rakousku. Tam každý dopravce musí mít vlastní depo.
Stejné je to u drah ... situace by po transformaci měla být stejná jako například v letecké dopravě :-)
Dále by se mohlo zlepšit řízení provozu, protože dopravce za ty prachy nechce platit megawatty za zbytečné zastavení (a rozjezd) u vjezdového návěstidla a provozovatel dráhy by zase měl chtít aby mu vlaky jezdili ve vyčleněných "slotech" a ne podle plotu.
Vezme-li se to za správný konec, bude to mít jen pozitivní následky. Koneckonců Evropa vyžaduje otevřenou a interoperabilní železnici.
Chikatetsujin : ve Švýcarsku tomu tak není, leč kvalita železniční dopravy je tam na mnohem vyšší úrovni. Onehdá jsem popisoval jak to vypadá na nádraží Interlaken Ost, kam jezdí vlaky čtyř dopravců a nádraží patří jednomu s nich.
Obdobně v sousedním Německu na kolejích patřícících DB (DB Netz) jezdí v osobní dopravě desítky dalších dopravců ... Na jedné trati jezdí jak vlaky DB, tak vlaky jiného dopravce ...
Například z Hamburgu do Westerlandu jezdí "osobní vlaky" společnosti Nord-Ostsee-Bahn, IC vlaky provozují DB.
Obdobně na trati Pasewalk – Bützow jezdí jak DB, tak vlaky Ostmecklenburgische Eisenbahn GmbH, nutno připomenout, že tato společnost akceptuje jízdenky DB. Totéž platí i v případě vlaků do Westerlandu.
Zřejmě jsou v tom Švýcarsku a Německu hlupáci, ale kvalita železnice je tam nejméně o řád lepší než v Česku.
Možná právě proto, že to tam řídí "hlupáci", kteří ještě nepřišli na převratná česká specifika a do systému nezasahují do toho svými nápady revoluční (železniční) géniové typu pana Vojíře. Ostatně on je v dozorčí radě ČD Cargo...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










