Ostrava - Podle tiskové zprávy, vydané ostravským dopravním podnikem v sobotu, pokračuje vyšetřování tragické nehody dvou tramvají na jednokolejné trati Vřesina - Zátiší, která si v pátek odpoledne vyžádala tři lidské životy a více než tři desítky raněných. Na základě zasedání zvláštní komise k této mimořádné události město i provozovatel městské dopravy vyvodí důsledky a bude usilovat o obnovení bezpečného provozu tramvají ve zmiňovaném úseku. Radnice plánuje rovněž odškodnit účastníky nehody a pozůstalé po obětech.
Zvláštní komise zasedla dnes v 9.00 za účasti primátora Ostravy Ing. Petra Kajnara a zástupců institucí kompetentních ve vyšetřování závažné páteční nehody. Hlavním cílem zasedání bylo určení dalšího postupu s důrazem na co nejlepší odstranění následku a zabránění opakování podobné situace v budoucnosti. Vedení města se nyní snaží zaevidovat všechny cestující, jež se v kritickém momentu nacházeli v obou soupravách, a snaží se dále sledovat zdravotní stav raněných, které po vyproštění odvezla záchranná služba do ostravských nemocnic. Komise vyjádřila hlubokou soustrast pozůstalým po obětech neštěstí a účast s poškozenými. Dopravní podnik jim společně se Statutárním městem Ostrava zároveň vyplatí finanční odškodné.
Trať se dočká lepšího zabezpečení
Představitelé města i DPO se shodují, že jednokolejný úsek se střídavým obousměrným provozem si bezodkladně vyžaduje vyšší úroveň zabezpečení. Dopravní podnik v tomto ohledu zintenzivní přípravné práce na vybudování zabezpečovacího zařízení tak, aby bylo nové technické řešení funkční ještě před obnovením pravidelného provozu s cestujícími v tomto úseku tramvajové linky č. 5. Z pohledu financování bude nyní město analyzovat všechny platné druhy pojištění, jež by se na daný případ mohly vztahovat.
Přestože se již v minulosti v tomto úseku jeden incident odehrál, bezpečí provozu stále stojí výhradně na lidském faktoru, což se stalo osudným při včerejším čelním střetu dvoudílné tramvaje typu K2 a soupravy dvou vozů řady T3. Na základě předběžných informací byla vzájemná rychlost obou souprav při střetu přibližně 72 km/h. V průběhu dnešního dne proběhne protokolární vytěžení záznamů tachografů obou čelních vozů pro vyhotovení písemného přepisu relevantních údajů. Dosavadní šetření prokázalo, že brzdy obou souprav byly v době střetu v činnosti. Tramvajový spoj jedoucí z výhybny Vřesina měl před zahájením brždění rychlost 61,9 km/h, která po místo střetu vlivem brždění klesla na 40 km/h. Maximální povolená rychlost v úseku přitom činí 60 km/h. Protijedoucí tramvaj zahájila brždění v rychlosti 55,5 km/h a v momentě nárazu se pohybovala rychlostí 33,2 km/h. V době, kdy tramvaje začaly brzdit, byla jejich vzdálenost necelých 74 metrů.
Zástupci Drážní inspekce konstatovali, že dosavadní šetření neprokázalo zavinění na straně provozovatele dráhy. V souladu s požadavky vyšetřovatelů proběhne v pondělí 14. dubna prověření situace při vzniku mimořádné události (zkouška rozhledových poměrů); ve středu 16. dubna pak bude komisionálně posouzen technický stav tramvajových vozidel, která se střetu účastnila.

Pro toho kluka to musí být strašné. Přežil zázrakem (on byl ten kdo z dvojice tramvajáků zůstal v kabině až do nárazu), utrpěl opravdu těžká zranění, po kterých už asi bez pomoci berlí nikdy chodit nebude...Přesto mu hrozí 10 let vězení. Nikdo neví co se mu honilo v hlavě, když projel výhybnu, spoj zatahoval, třeba šel se svojí holkou (přítelkyní, manželkou) do kina, nebo se jen prostě těšil že jede domů...
David Rada: říkáte amatér...padesátiletý "dědek" zas při podobné "botě" může mít v hlavě fetujícího syna, rozvod s manželkou a výsledek bude stejný. Já mám to štěstí že v laborce mám práci, při které když se spletu, všechno vyleju,škrtnu, začnu znova a v extrémním případě mě to bude stát jen prémie ....Na trati tolik pokusů většinou nebývvá.
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/14.04.2008/208411012000414-12:00-1-zpravy.html
Nehoda je sice tragédie, leč drobet bez emocí.
Jak dlouho je jednokolejná trať, resp. výhybna Vřesina v provozu ? Caa padesát let ?
Kolik křižování se tam denně odehrává ? Dvacet ? Vytáhl jsem z IDOSu, že v pracovní den se tam odehraje 21 křižování, soboty/neděle/svátky 36. Protože neznáme historii, počítejme se 20 křížováními denně.
Takže 50 x 365 x 20 = (minimálně) 365 000 křižování bez závady ...
A kvůli té jedné závadě - bohužel tragické - se strhne poprask na rovnající se téměř riziku vyhlášení třetí světové války.
Je to politicky citlivé téma, takže nikdo si nedovolí říci, že to je holt "riziko podnikání / cestování".
V době, kdy trať vznikla mobilní telefony neexistovaly, takže "zabezpečení" odpovídalo tehdejší úrovni techniky, v podstatě bezzávadový provoz nenutil nikoho k tomu, aby nad nějakým zabezpečovacím zařízením vůbec uvažoval a navíc to nelze ekonomicky zdůvodnit.
V konečném důsledku se škoda s největší pravděpodobností zaplatí z pojistky viníka (pojištění odpovědnosti za škody způsobené při výkonu povolání), resp. z pojistky provozovatele drážní dopravy.
Je to drsné, ale z hlediska provozovatele drážní dopravy je to levnější než investice do zabezpečovacího zařízení. Rovněž pro pojišťovnu, která by měla mít zájem na odstranění rizika je "levnější" vyplatit odškodnění než investovat do prevence > viz výpočet pravděpodobnosti nehody.
Bohužel, řidič "měl okno".
Ano, tím spáchal trestný čin, bude obžalován, odsouzen, pravděpodobně odejde s nepodmíněným trestem.
Leč co bude předmětem převýchovy "zločince" v řádného občana ? Daňový poplatník bude jen financovat pobyt jednoho nešťastníka ve vězení, aniž by se mohlo dosáhnout účelu trestu ...
Pro ukojení vášní zraněných, pozůstalých a veřejného mínění je ovšem nepodmíněný trest nutný.
Součástí trestu bude i obecný zákaz řízení tramvají, obdobně zcela nesmyslný, protože pachatel by měl mít vysloven pouze zákaz řízení tramvají "na jednokolejné trati s výhybnami", protože tam měl problém...
ad David Rada : jízdní doba linky 5 Vřesinská - Zátiší činí 16 minut, takže je patrné, že během směny tam jel několikrát.
Strojvedoucí ČD má na tzv. seznání trati nárok na "poznání" traťových poměrů v rozsahu dvě denní a dvě noční projetí, během něhož se seznamuje s tratí, sklonovými poměry, umístěním návěstidel. Takže když vás coby strojvedoucího pošlou z Prahy do Přerova, máte si co do hlavy natlouci.
Výjimečně mohou být poskytnuty jízdy navíc - předpis V2, článek 36. Pokud tam jel řidič tramvaje (pochopitelně, že i on má nárok na poznání tratě) podle vás asi 3x, tak na tom byl stejně jako strojvedoucí.
Nicméně jsou na světě vlakové zabezpečovače, které nemají zatím jediný černý puntík a příslušné dráhy se pak mohou chlubit nulovou (železniční) nehodovostí po desítky let.
A tato skutečnost nějak vylučuje způsobilost k řízení tramvaje nebo drážního vozidla obecně?
Jinak autostopy jsou zejména (ale nejen) v metrech všude možně po světě a jejich problém je, že nejsou 100% bezpečné. Jak v New Yorku, tak v Kanadě došlo přes zabezpeční autostopem k tragické srážce vlaků po selhání strojvedoucího při projetí návěstidla na stůj. Prostě doba je již 30 let někde jinde a zabezpečovat by se mělo elektronicky.
Jinak co se týče tramvají tak myslím, že Liberecký systém se výborně osvědčil. Při vjetí do obsazeného úseku dojde vypnutí napájení, takže řidiče bzučák indikace napájení. Nějaký lepší systém převzatý od někud z LRV asi nikdo financovat nebude.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











