Ostrava - Podle tiskové zprávy, vydané ostravským dopravním podnikem v sobotu, pokračuje vyšetřování tragické nehody dvou tramvají na jednokolejné trati Vřesina - Zátiší, která si v pátek odpoledne vyžádala tři lidské životy a více než tři desítky raněných. Na základě zasedání zvláštní komise k této mimořádné události město i provozovatel městské dopravy vyvodí důsledky a bude usilovat o obnovení bezpečného provozu tramvají ve zmiňovaném úseku. Radnice plánuje rovněž odškodnit účastníky nehody a pozůstalé po obětech.
Zvláštní komise zasedla dnes v 9.00 za účasti primátora Ostravy Ing. Petra Kajnara a zástupců institucí kompetentních ve vyšetřování závažné páteční nehody. Hlavním cílem zasedání bylo určení dalšího postupu s důrazem na co nejlepší odstranění následku a zabránění opakování podobné situace v budoucnosti. Vedení města se nyní snaží zaevidovat všechny cestující, jež se v kritickém momentu nacházeli v obou soupravách, a snaží se dále sledovat zdravotní stav raněných, které po vyproštění odvezla záchranná služba do ostravských nemocnic. Komise vyjádřila hlubokou soustrast pozůstalým po obětech neštěstí a účast s poškozenými. Dopravní podnik jim společně se Statutárním městem Ostrava zároveň vyplatí finanční odškodné.
Trať se dočká lepšího zabezpečení
Představitelé města i DPO se shodují, že jednokolejný úsek se střídavým obousměrným provozem si bezodkladně vyžaduje vyšší úroveň zabezpečení. Dopravní podnik v tomto ohledu zintenzivní přípravné práce na vybudování zabezpečovacího zařízení tak, aby bylo nové technické řešení funkční ještě před obnovením pravidelného provozu s cestujícími v tomto úseku tramvajové linky č. 5. Z pohledu financování bude nyní město analyzovat všechny platné druhy pojištění, jež by se na daný případ mohly vztahovat.
Přestože se již v minulosti v tomto úseku jeden incident odehrál, bezpečí provozu stále stojí výhradně na lidském faktoru, což se stalo osudným při včerejším čelním střetu dvoudílné tramvaje typu K2 a soupravy dvou vozů řady T3. Na základě předběžných informací byla vzájemná rychlost obou souprav při střetu přibližně 72 km/h. V průběhu dnešního dne proběhne protokolární vytěžení záznamů tachografů obou čelních vozů pro vyhotovení písemného přepisu relevantních údajů. Dosavadní šetření prokázalo, že brzdy obou souprav byly v době střetu v činnosti. Tramvajový spoj jedoucí z výhybny Vřesina měl před zahájením brždění rychlost 61,9 km/h, která po místo střetu vlivem brždění klesla na 40 km/h. Maximální povolená rychlost v úseku přitom činí 60 km/h. Protijedoucí tramvaj zahájila brždění v rychlosti 55,5 km/h a v momentě nárazu se pohybovala rychlostí 33,2 km/h. V době, kdy tramvaje začaly brzdit, byla jejich vzdálenost necelých 74 metrů.
Zástupci Drážní inspekce konstatovali, že dosavadní šetření neprokázalo zavinění na straně provozovatele dráhy. V souladu s požadavky vyšetřovatelů proběhne v pondělí 14. dubna prověření situace při vzniku mimořádné události (zkouška rozhledových poměrů); ve středu 16. dubna pak bude komisionálně posouzen technický stav tramvajových vozidel, která se střetu účastnila.

Mnohem schůdnější mi připadá návrh Miroslava Zikmunda. Samozřejmě že popsal základní princip a ne schéma zapojení, takže námitka Martina-CZ mi připadá bezpředmětná. To relé pro odpojení trakčního vedení nemusí být jedno, že…
Jiří Kareš : dispečer bude mít prostě na stole "plachtu" = linkovaný papír formátu A4, koupí mu nejlevnější pravítko, propisovačku snad má nebo ji získá z nabídky reklamních a propagačních předmětů a prostě si bude kreslit vlaky, tak jako si je maluje dirigující dispečer na D3.
Jinak vyrobit "blbu" vzdorné zabezpečovací zařízení je otázka instalace dvou dvousvětlových návěstidel, případně nějakého opakovacího, právě pro toho "blba" - pracujících na principu kolejových obvodů a relátek > když jedna tramvaj vjede na jednokolejnou trať na protilehlém konci se na "odjezdovém" (přesněji řečeno krycím) návěstidle objeví návěst stůj, pro případ, že by na trať vjely "na volno" obě tramvaje současně bude fungovat to opakovací návěstidlo umístěné řekněmě o 200 metrů dál, resp. při současném obsazení obou "krycích" úseků (mezi krycím a opakovacím návěstidlem) by seplo relátko, které by zprostředkovalo vypnutí napětí v trakčním vedení.
Opětovné zapnutí napájení přes zaplombovaný spínač u dispečera, případně nějaký souhlasový klíč ovládaný dalším zaměstnancem.
A to s ještě dispečer na obratišti Vřesinská osobně dohlížel a řídil couvání tramvají z Ostravy do šturcu, nevím jestli se už tahle technologie odstranila....Pokud se město rozhodne investovat do zabzař, pak by mělo být za tram dále provozována NAD, až do instalace a odzkoušení tohoto zařízení. Zařízení by mělo být blbuvzdorné(žádné pseudo zabzař hlavně za levno že...), takže nezávisle ovládaná brza zab zařízením , a vynutí hl vypínače na tramvaji při nepovoleném projetí výhybky ve výhybně. D3 s telefonikou (viz nehody u Vodňan a dříve skoro tamtéž u Bavorova) tedy podle mě blbuvzdorné nejsou, a odpoledne tu je tady na "lokálce" těch spojů celkem dost. Tím neříkám že jezdit jen dle jř je něco extra bezpečného.
K tomu casu - ten nerozhoduje. V jizdim radu daneho kurzu je u dane stanice (vyhybny) vyznaceno, ze se musi cekat na krizovani a je jedno kolik minut - proste dokud neprijede protijedouci tramvaj. Muze to take byt standard - tedy v dane vyhybne se ceka na protijedouci VZDY.
Pak se treba stane, ze strojvedouci splete vyhybu nebo den (stalo se nedavno v jiznich Cechach - strojvedouci myslel, ze je nedele a nekrizuje se).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











