..: Ostrava: Zveřejněny podrobnosti o nehodě, město vyvodí důsledky :..

Ilustrační obrázekOstrava - Podle tiskové zprávy, vydané ostravským dopravním podnikem v sobotu, pokračuje vyšetřování tragické nehody dvou tramvají na jednokolejné trati Vřesina - Zátiší, která si v pátek odpoledne vyžádala tři lidské životy a více než tři desítky raněných. Na základě zasedání zvláštní komise k této mimořádné události město i provozovatel městské dopravy vyvodí důsledky a bude usilovat o obnovení bezpečného provozu tramvají ve zmiňovaném úseku. Radnice plánuje rovněž odškodnit účastníky nehody a pozůstalé po obětech.

Zvláštní komise zasedla dnes v 9.00 za účasti primátora Ostravy Ing. Petra Kajnara a zástupců institucí kompetentních ve vyšetřování závažné páteční nehody. Hlavním cílem zasedání bylo určení dalšího postupu s důrazem na co nejlepší odstranění následku a zabránění opakování podobné situace v budoucnosti. Vedení města se nyní snaží zaevidovat všechny cestující, jež se v kritickém momentu nacházeli v obou soupravách, a snaží se dále sledovat zdravotní stav raněných, které po vyproštění odvezla záchranná služba do ostravských nemocnic. Komise vyjádřila hlubokou soustrast pozůstalým po obětech neštěstí a účast s poškozenými. Dopravní podnik jim společně se Statutárním městem Ostrava zároveň vyplatí finanční odškodné.

Trať se dočká lepšího zabezpečení

Představitelé města i DPO se shodují, že jednokolejný úsek se střídavým obousměrným provozem si bezodkladně vyžaduje vyšší úroveň zabezpečení. Dopravní podnik v tomto ohledu zintenzivní přípravné práce na vybudování zabezpečovacího zařízení tak, aby bylo nové technické řešení funkční ještě před obnovením pravidelného provozu s cestujícími v tomto úseku tramvajové linky č. 5. Z pohledu financování bude nyní město analyzovat všechny platné druhy pojištění, jež by se na daný případ mohly vztahovat.

Přestože se již v minulosti v tomto úseku jeden incident odehrál, bezpečí provozu stále stojí výhradně na lidském faktoru, což se stalo osudným při včerejším čelním střetu dvoudílné tramvaje typu K2 a soupravy dvou vozů řady T3. Na základě předběžných informací byla vzájemná rychlost obou souprav při střetu přibližně 72 km/h. V průběhu dnešního dne proběhne protokolární vytěžení záznamů tachografů obou čelních vozů pro vyhotovení písemného přepisu relevantních údajů. Dosavadní šetření prokázalo, že brzdy obou souprav byly v době střetu v činnosti. Tramvajový spoj jedoucí z výhybny Vřesina měl před zahájením brždění rychlost 61,9 km/h, která po místo střetu vlivem brždění klesla na 40 km/h. Maximální povolená rychlost v úseku přitom činí 60 km/h. Protijedoucí tramvaj zahájila brždění v rychlosti 55,5 km/h a v momentě nárazu se pohybovala rychlostí 33,2 km/h. V době, kdy tramvaje začaly brzdit, byla jejich vzdálenost necelých 74 metrů.

Zástupci Drážní inspekce konstatovali, že dosavadní šetření neprokázalo zavinění na straně provozovatele dráhy. V souladu s požadavky vyšetřovatelů proběhne v pondělí 14. dubna prověření situace při vzniku mimořádné události (zkouška rozhledových poměrů); ve středu 16. dubna pak bude komisionálně posouzen technický stav tramvajových vozidel, která se střetu účastnila.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku Ostrava, a.s.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.4.2008 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer MirekM  mail  
13.04.2008 (15:30)  
Jiří Kareš: Aby se dal použít takovýhle systém, musel by vůz vyhodnocovat, zda se nachází v úseku hlídaném klíčem. A to by bylo docela složité, nemyslíte? Nemusím snad mluvit o zdržení způsobeném předáváním klíčů a o situaci, kdy pojedou za sebou dvě soupravy ve stejném směru. Za Franze Josefa musel do druhé stanice žezlo donést posel a mezitím se stálo.

Mnohem schůdnější mi připadá návrh Miroslava Zikmunda. Samozřejmě že popsal základní princip a ne schéma zapojení, takže námitka Martina-CZ mi připadá bezpředmětná. To relé pro odpojení trakčního vedení nemusí být jedno, že…
Registrierter Benutzer Semík  mail  
13.04.2008 (15:13)  
A proč zrovna nedodělat druhou kolej? Podle záběrů to bylo v lese, takže s výkupem pozemku takový problém nebude.
Registrierter Benutzer JK ml. 
13.04.2008 (14:21)  
MZ: Spíš bych navrhl něco na způsob klacků za france josefa v elektrické podobě....Každá tram co by jela do zátiší by musela být osazena zařízením krabičkou se třemi zámky pro úseky(Z-DH, DH-V, V-Vá). Kdo by pro určitý úsek vlastnil klíč, jel by, bez zasunutého klíče v úseku by nebylo napětí. Společný úsek pro dva klíče jen "staniční" koleje ve výhybnách a smyčkách od námezníku po námezník. Klíče by si tramvajáci předali při křižování přes okno.Odblokování a "havarijní jízda "přes zaplombované tlačítko s vědomím dispečera. K tomu vysílačka v celé trati (dnes signál totiž zřejmě "nevede" až na Zátiší, kde se dispečerovi hlásí příjezd z "budky" na nástupišti. Jistě by to byla pro srážní úřad specialita ke schválení, ale tahle trať je jedna velká specialita už dnes....Další způsob je zrušit křižování na trať nasadit ve špičce 3pražské kloubové KTčka a nechat je pendlovat ve svém úseku.....Ráno by vyjely jako jeden vlak a v sedle a večer by se jako jeden vlak vrátili do vozovny (pendlovala by jen jedna na celé trati) :-)))Jak říkám možností je sposta (tahle je sice náročná na platy tramvajákům, ale mohla by sloužit jako duševní dovolená za odměnu :-)))
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
13.04.2008 (13:38)  
Tady máte jízdní řád: http://www.dpo.cz/jr/kjr/005.pdf
13.04.2008 (13:01)  
Miroslav Zikmund: A co se stane, když například přerušíte strunu relé, které zprostředkovává odpojení napájení troleje? Nic. Pokud by to mělo být zabezpečovací zařízení, musí být i samo o sobě bezpečné a spolehlivé...
Registrierter Benutzer JK ml. 
13.04.2008 (12:58)  
MZ: Možností je hodně, jen a ať výsledek není takový, že návěstidla budou "pouhé žárovky", které cosi říkají o stavu dalšího úseku, ale tramvaji to zabránit v nedovolené jízdě nedokáže.Ještě bych se přimlouval za instalaci "generálního stopu" na trati je totiž několik celkem nepřehledných přejezdů byť silnic II a III tříd přes které jezdí zhusta 30t kamiony ložené štěrkem a vmax60 je vmax 60.......
13.04.2008 (12:25)  
Autor zprávy : jaké brždění ....

Jiří Kareš : dispečer bude mít prostě na stole "plachtu" = linkovaný papír formátu A4, koupí mu nejlevnější pravítko, propisovačku snad má nebo ji získá z nabídky reklamních a propagačních předmětů a prostě si bude kreslit vlaky, tak jako si je maluje dirigující dispečer na D3.

Jinak vyrobit "blbu" vzdorné zabezpečovací zařízení je otázka instalace dvou dvousvětlových návěstidel, případně nějakého opakovacího, právě pro toho "blba" - pracujících na principu kolejových obvodů a relátek > když jedna tramvaj vjede na jednokolejnou trať na protilehlém konci se na "odjezdovém" (přesněji řečeno krycím) návěstidle objeví návěst stůj, pro případ, že by na trať vjely "na volno" obě tramvaje současně bude fungovat to opakovací návěstidlo umístěné řekněmě o 200 metrů dál, resp. při současném obsazení obou "krycích" úseků (mezi krycím a opakovacím návěstidlem) by seplo relátko, které by zprostředkovalo vypnutí napětí v trakčním vedení.
Opětovné zapnutí napájení přes zaplombovaný spínač u dispečera, případně nějaký souhlasový klíč ovládaný dalším zaměstnancem.
Registrierter Benutzer JK ml. 
13.04.2008 (10:46)  
Já sám za sebe říkám, že na téhlé tram trati s tím nezabezpečením jaké tu je, zavést ze dne na den ohlašovací povinnost a nic k tomu je celkem populistická hloupost (nicméně zřejmě politická nutnost) a poukaz na další maléry. Na cca 8-9 km dlouhé trati se nachází dvě obratiště a dvě mezilehlé výhybny v dopr "špicce" se na trati bez zabezpečení nachází určitě čtyři ( nejsem si jist jestli okolo 15.30 ne dokonce 5 tramvaj. souprrav) výhybny Dolní lhota, Vřesina a Zátiší jsou koncipovány tak, že jízdní doba je mezi nimi je +- tři minutky stejná. Hlášení dispečerovi, který na to nebude zvyklý, z různých výhyben se tedy bude scházet, může docházet k záměnám apod.Je to sice otázka jen těch dvou hodin odpoledne ve špičce ale i tak...
A to s ještě dispečer na obratišti Vřesinská osobně dohlížel a řídil couvání tramvají z Ostravy do šturcu, nevím jestli se už tahle technologie odstranila....Pokud se město rozhodne investovat do zabzař, pak by mělo být za tram dále provozována NAD, až do instalace a odzkoušení tohoto zařízení. Zařízení by mělo být blbuvzdorné(žádné pseudo zabzař hlavně za levno že...), takže nezávisle ovládaná brza zab zařízením , a vynutí hl vypínače na tramvaji při nepovoleném projetí výhybky ve výhybně. D3 s telefonikou (viz nehody u Vodňan a dříve skoro tamtéž u Bavorova) tedy podle mě blbuvzdorné nejsou, a odpoledne tu je tady na "lokálce" těch spojů celkem dost. Tím neříkám že jezdit jen dle jř je něco extra bezpečného.
13.04.2008 (9:13)  
Pro: xAnri05, Jsi koukám vedle jak ta jedle! Rozdíl v silniční a drážní dopravě kam patří mimo jiné i ta tramvajová je v její x násobné bezpečnosti právě z důvodu řízení a zabezpečení provozu. Zatímco na silnici si dělá každý co se mu zlíbí tak na dráze to tak nechodí. Nesrovnávej tak blbě hrušky s jabkama. Vina na nehodě se na dráze dělí mezi vinníky. A tady je to víc než zřejmé.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
12.04.2008 (23:26)  
JnR, samlep: diky, ja myslel, ze to bylo naopak.

K tomu casu - ten nerozhoduje. V jizdim radu daneho kurzu je u dane stanice (vyhybny) vyznaceno, ze se musi cekat na krizovani a je jedno kolik minut - proste dokud neprijede protijedouci tramvaj. Muze to take byt standard - tedy v dane vyhybne se ceka na protijedouci VZDY.

Pak se treba stane, ze strojvedouci splete vyhybu nebo den (stalo se nedavno v jiznich Cechach - strojvedouci myslel, ze je nedele a nekrizuje se).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko