..: Ostrava: Zveřejněny podrobnosti o nehodě, město vyvodí důsledky :..

Ilustrační obrázekOstrava - Podle tiskové zprávy, vydané ostravským dopravním podnikem v sobotu, pokračuje vyšetřování tragické nehody dvou tramvají na jednokolejné trati Vřesina - Zátiší, která si v pátek odpoledne vyžádala tři lidské životy a více než tři desítky raněných. Na základě zasedání zvláštní komise k této mimořádné události město i provozovatel městské dopravy vyvodí důsledky a bude usilovat o obnovení bezpečného provozu tramvají ve zmiňovaném úseku. Radnice plánuje rovněž odškodnit účastníky nehody a pozůstalé po obětech.

Zvláštní komise zasedla dnes v 9.00 za účasti primátora Ostravy Ing. Petra Kajnara a zástupců institucí kompetentních ve vyšetřování závažné páteční nehody. Hlavním cílem zasedání bylo určení dalšího postupu s důrazem na co nejlepší odstranění následku a zabránění opakování podobné situace v budoucnosti. Vedení města se nyní snaží zaevidovat všechny cestující, jež se v kritickém momentu nacházeli v obou soupravách, a snaží se dále sledovat zdravotní stav raněných, které po vyproštění odvezla záchranná služba do ostravských nemocnic. Komise vyjádřila hlubokou soustrast pozůstalým po obětech neštěstí a účast s poškozenými. Dopravní podnik jim společně se Statutárním městem Ostrava zároveň vyplatí finanční odškodné.

Trať se dočká lepšího zabezpečení

Představitelé města i DPO se shodují, že jednokolejný úsek se střídavým obousměrným provozem si bezodkladně vyžaduje vyšší úroveň zabezpečení. Dopravní podnik v tomto ohledu zintenzivní přípravné práce na vybudování zabezpečovacího zařízení tak, aby bylo nové technické řešení funkční ještě před obnovením pravidelného provozu s cestujícími v tomto úseku tramvajové linky č. 5. Z pohledu financování bude nyní město analyzovat všechny platné druhy pojištění, jež by se na daný případ mohly vztahovat.

Přestože se již v minulosti v tomto úseku jeden incident odehrál, bezpečí provozu stále stojí výhradně na lidském faktoru, což se stalo osudným při včerejším čelním střetu dvoudílné tramvaje typu K2 a soupravy dvou vozů řady T3. Na základě předběžných informací byla vzájemná rychlost obou souprav při střetu přibližně 72 km/h. V průběhu dnešního dne proběhne protokolární vytěžení záznamů tachografů obou čelních vozů pro vyhotovení písemného přepisu relevantních údajů. Dosavadní šetření prokázalo, že brzdy obou souprav byly v době střetu v činnosti. Tramvajový spoj jedoucí z výhybny Vřesina měl před zahájením brždění rychlost 61,9 km/h, která po místo střetu vlivem brždění klesla na 40 km/h. Maximální povolená rychlost v úseku přitom činí 60 km/h. Protijedoucí tramvaj zahájila brždění v rychlosti 55,5 km/h a v momentě nárazu se pohybovala rychlostí 33,2 km/h. V době, kdy tramvaje začaly brzdit, byla jejich vzdálenost necelých 74 metrů.

Zástupci Drážní inspekce konstatovali, že dosavadní šetření neprokázalo zavinění na straně provozovatele dráhy. V souladu s požadavky vyšetřovatelů proběhne v pondělí 14. dubna prověření situace při vzniku mimořádné události (zkouška rozhledových poměrů); ve středu 16. dubna pak bude komisionálně posouzen technický stav tramvajových vozidel, která se střetu účastnila.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku Ostrava, a.s.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.4.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
13.04.2008 (21:04)  
Ctirad Hošek: Totéž bylo na jednokolejce od viaduktu na Hanychov za úzkého rozchodu. Na výhybně Vápenka pamatuju jako malej kluk snad pětiznaké návěstidlo, které svítilo každou chvíli jiným světýlkem. Ještě tam taky pamatuju T2 -hrozně se to na tom tuším úzkém rozchodě houpalo.
13.04.2008 (19:47)  
JnR: na libereckém meziměstě je zaveden již řadu let složitý systém světelných návěstidel řízených reléovkou, v případě vjetí dvou tramvajových vlaků do mezivýhybnového úseku proti sobě dojde k okamžitému odpojení proudu v troleji.
13.04.2008 (19:45)  
Jen taková poznámka; trať Vřesina - Zátiší neexistuje, správně má být uvedeno Vřesinská - název výchozí smyčky na porubském obvodě. Vřesina je jen jedna ze samostatných obcí v blízkosti tratě.
registrovaný uživatel JnR 
13.04.2008 (18:01)  
Semík: V sedlech pracovních dnů se tam jezdí v hodinovém intervalu, druhá kolej by byl dost luxus. Ze stejného důvodu nejsou dvojkolejné lokálky ani mnohé významné železniční tahy s mnohem větší frekvencí spojů. Jak vůbec funguje zab.zař. na tatranských lokálkách, Lbc - Jablonec apod.
registrovaný uživatel BigDye 
13.04.2008 (17:13)  
Zaprvé, soustrast pozůstalým a brzké uzdravení přeživším. Jo, všichni jsme lidi:-(
A pokud jde o provizorku, viděl bych to na běžné tram. čočky s přihlašováním kontaktem nebo kolejovým obvodem. Vzhledem k tomu, že se tohle v Praze dělá i na dočasný jednokolejný úseky, snad by to majland nestálo. Ve variantě s kolejovým obvodem (myslím ten, co je v Praze ve vexlích, Ostravu neznám, sorry) je to i celkem bezpečné.
No, a když se tam teď začne jezdit na D3, bude se podniku u soudu těžko vysvětlovat. že bylo všechno dokonale v pořádku.
registrovaný uživatel JK ml. 
13.04.2008 (16:29)  
MZ: Já bych u nás semafory s vazbou na ovládání tramvaje velmi uvítal. Ale na té naší kozí dráze budou hrát roli peníze....A pak možná taky jeden celkem specifický místní problém...V Ostravě je jaksi celkem krátký poločas rozpadu čehokoliv měďěného, zvlášť je-li to volně loženo (nebo přišroubováno)v pešuňku pod nepřílišným napětím. A 8km kabele a různých propojek no to bude terno pro místní, známé "firmy" obchodující s barevnými kovy...Bohužel po takové ráně se smiřuji s tím, že nejekonomičtější pro DPO bude (i přes proklamace páně starosty) tramvajku zrušit, zavřít, nahradit busy, které se budou dále omezovat...
13.04.2008 (16:21)  
Miroslav Zikmund: Na svítilnách výstražníků jsou dvouvláknové žárovky a u LED svítilen se napájí pouze z obvodu hlavního vlákna (napájení náhradního je nevyužito).
13.04.2008 (16:09)  
MirekM :
samozřejmě že se všechno dá jistit "paralelním" relé. Pokud se nemýlím, tak např. žárovky na přejezdech jsou trojvláknové apod.
Ta základní teze zabezpečovacího zařízení se dá pochopitelně využít i na všech D3 apod.
Ono existuje i jiné řešení než odpojování napětí v trakčním vedení. Mechanická zábrana u návěstidla.
Před mnohými lety jsem překvapeně zíral v Kyjevě na způsob zabezpečení proti projetí návěsti stůj na metru na onom povrchovém úseku, když se vyjede z tunelu a přejede most přes (tuším) Dněpr. Tam byl zcela běžný trojznaký autoblok, pokud se po mnohých letech pamatuji tak po 500 metrech a když byla na oddíle červená, tak do průjezdného průřezu kohoutu brzdového potrubí zasahovala otočná tyč. Pokud by strojvedoucí "projel" stůj, tak by tyč narazila na páku kohoutu a vypustil by se z brzdového potrubí vzduch a vlak zastavil. Neskutečně jednoduché a 100 % účinné.
registrovaný uživatel JK ml. 
13.04.2008 (16:07)  
Semik: Problém s druhou kolejí vzniká hned za točnou Vřesinská v městské zástavbě. Ale je to bezkonkurečně nejlepší zabzař to je fakt.
MirekM: Když můžete z tramvaje přehodit výhybku(ky)před křižovatkou čudlem při průjezdu určitého úseku troleje, tohle by snad až tak velký problém nebyl - nejsem odborník, tohle byl jen nápad. Zdržení předáváním klíčů by bylo stejné jako dnes-tramvajáci při křižování taky občas pokecají aniž se to markantně projeví na dodržování JŘ. Dvě tramvaje kromě zvl. historických jízd jedním směrem se nevyskytují (Není kapacitní důvod - zdvojovat jeden "spoj" , jako třeba električka ve Štrbe a z hlediska menšího intervalu v jednom směru by to znamenalo, že v protisměru byste těch 8km mohl jet i přes 30min....
13.04.2008 (15:50)  
MirekM: Psal o sepnutí relé pro odpojení napájení, což odporuje technické bezpečnosti ...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko