Ostrava - Podle tiskové zprávy, vydané ostravským dopravním podnikem v sobotu, pokračuje vyšetřování tragické nehody dvou tramvají na jednokolejné trati Vřesina - Zátiší, která si v pátek odpoledne vyžádala tři lidské životy a více než tři desítky raněných. Na základě zasedání zvláštní komise k této mimořádné události město i provozovatel městské dopravy vyvodí důsledky a bude usilovat o obnovení bezpečného provozu tramvají ve zmiňovaném úseku. Radnice plánuje rovněž odškodnit účastníky nehody a pozůstalé po obětech.
Zvláštní komise zasedla dnes v 9.00 za účasti primátora Ostravy Ing. Petra Kajnara a zástupců institucí kompetentních ve vyšetřování závažné páteční nehody. Hlavním cílem zasedání bylo určení dalšího postupu s důrazem na co nejlepší odstranění následku a zabránění opakování podobné situace v budoucnosti. Vedení města se nyní snaží zaevidovat všechny cestující, jež se v kritickém momentu nacházeli v obou soupravách, a snaží se dále sledovat zdravotní stav raněných, které po vyproštění odvezla záchranná služba do ostravských nemocnic. Komise vyjádřila hlubokou soustrast pozůstalým po obětech neštěstí a účast s poškozenými. Dopravní podnik jim společně se Statutárním městem Ostrava zároveň vyplatí finanční odškodné.
Trať se dočká lepšího zabezpečení
Představitelé města i DPO se shodují, že jednokolejný úsek se střídavým obousměrným provozem si bezodkladně vyžaduje vyšší úroveň zabezpečení. Dopravní podnik v tomto ohledu zintenzivní přípravné práce na vybudování zabezpečovacího zařízení tak, aby bylo nové technické řešení funkční ještě před obnovením pravidelného provozu s cestujícími v tomto úseku tramvajové linky č. 5. Z pohledu financování bude nyní město analyzovat všechny platné druhy pojištění, jež by se na daný případ mohly vztahovat.
Přestože se již v minulosti v tomto úseku jeden incident odehrál, bezpečí provozu stále stojí výhradně na lidském faktoru, což se stalo osudným při včerejším čelním střetu dvoudílné tramvaje typu K2 a soupravy dvou vozů řady T3. Na základě předběžných informací byla vzájemná rychlost obou souprav při střetu přibližně 72 km/h. V průběhu dnešního dne proběhne protokolární vytěžení záznamů tachografů obou čelních vozů pro vyhotovení písemného přepisu relevantních údajů. Dosavadní šetření prokázalo, že brzdy obou souprav byly v době střetu v činnosti. Tramvajový spoj jedoucí z výhybny Vřesina měl před zahájením brždění rychlost 61,9 km/h, která po místo střetu vlivem brždění klesla na 40 km/h. Maximální povolená rychlost v úseku přitom činí 60 km/h. Protijedoucí tramvaj zahájila brždění v rychlosti 55,5 km/h a v momentě nárazu se pohybovala rychlostí 33,2 km/h. V době, kdy tramvaje začaly brzdit, byla jejich vzdálenost necelých 74 metrů.
Zástupci Drážní inspekce konstatovali, že dosavadní šetření neprokázalo zavinění na straně provozovatele dráhy. V souladu s požadavky vyšetřovatelů proběhne v pondělí 14. dubna prověření situace při vzniku mimořádné události (zkouška rozhledových poměrů); ve středu 16. dubna pak bude komisionálně posouzen technický stav tramvajových vozidel, která se střetu účastnila.

A pokud jde o provizorku, viděl bych to na běžné tram. čočky s přihlašováním kontaktem nebo kolejovým obvodem. Vzhledem k tomu, že se tohle v Praze dělá i na dočasný jednokolejný úseky, snad by to majland nestálo. Ve variantě s kolejovým obvodem (myslím ten, co je v Praze ve vexlích, Ostravu neznám, sorry) je to i celkem bezpečné.
No, a když se tam teď začne jezdit na D3, bude se podniku u soudu těžko vysvětlovat. že bylo všechno dokonale v pořádku.
samozřejmě že se všechno dá jistit "paralelním" relé. Pokud se nemýlím, tak např. žárovky na přejezdech jsou trojvláknové apod.
Ta základní teze zabezpečovacího zařízení se dá pochopitelně využít i na všech D3 apod.
Ono existuje i jiné řešení než odpojování napětí v trakčním vedení. Mechanická zábrana u návěstidla.
Před mnohými lety jsem překvapeně zíral v Kyjevě na způsob zabezpečení proti projetí návěsti stůj na metru na onom povrchovém úseku, když se vyjede z tunelu a přejede most přes (tuším) Dněpr. Tam byl zcela běžný trojznaký autoblok, pokud se po mnohých letech pamatuji tak po 500 metrech a když byla na oddíle červená, tak do průjezdného průřezu kohoutu brzdového potrubí zasahovala otočná tyč. Pokud by strojvedoucí "projel" stůj, tak by tyč narazila na páku kohoutu a vypustil by se z brzdového potrubí vzduch a vlak zastavil. Neskutečně jednoduché a 100 % účinné.
MirekM: Když můžete z tramvaje přehodit výhybku(ky)před křižovatkou čudlem při průjezdu určitého úseku troleje, tohle by snad až tak velký problém nebyl - nejsem odborník, tohle byl jen nápad. Zdržení předáváním klíčů by bylo stejné jako dnes-tramvajáci při křižování taky občas pokecají aniž se to markantně projeví na dodržování JŘ. Dvě tramvaje kromě zvl. historických jízd jedním směrem se nevyskytují (Není kapacitní důvod - zdvojovat jeden "spoj" , jako třeba električka ve Štrbe a z hlediska menšího intervalu v jednom směru by to znamenalo, že v protisměru byste těch 8km mohl jet i přes 30min....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











