..: Dráhy dostanou miliardy na obnovu vozového parku :..

Ilustrační obrázekPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dává do pohybu změny, na jejichž konci by mohly být miliardové zakázky na nové vlaky. Na jedné straně se snaží přesvědčit kraje, aby aktivně přispívaly na nová vozidla, na straně druhé se blýská na lepší časy i přímo v rozpočtu největšího českého dopravce - byl totiž schválen záměr odprodeje státního majetku v hodnotě 12 mld. Kč v rámci převodu kompetencí v oblasti správy železniční infrastruktury. Takto získané finance poslouží na nákup nových vozidel pro ČD. České dráhy by přitom podle vedení společnosti potřebovaly na nové osobní vagony a lokomotivy 20 miliard ročně, přičemž v současnosti se na tyto investice utratí pouze 3 miliardy za rok.

Výzva pro kraje: nové vlaky jsou společným zájmem

Do konce roka chce mít vedení drah hotovou studii zaměřenou na otázku, kde by se nová vozidla nejvíc vyplatila; už nyní ale usiluje o to aby kraje začaly aktivně přispívat na nová vozidla pro regionální spoje. "Řada krajů chce lepší kvalitu a jsou ochotny si za to připlatit," vysvětluje Žaluda. Příkladem může být nabídka jednotek Desiro pro vybrané spoje v Plzeňském kraji, která b se navíc v dohledné době mohla rozšíŕit i na jiné regiony ČR. Není přitom vyloučeno ani najímání soukromých dopravců pod hlavičkou ČD na konkrétní tratě, budou-li disponovat kvalitními vozidly.

Na obzoru dvanáct miliard z odprodeje infrastruktury ve vlastnictví ČD

Ilustrační obrázekNové vedení ČD se ovšem snaží dosáhnout větší podporu státu i pro ostatní segmenty osobní železniční dopravy, včetně dálkových spojů. Jednou z možností financování těchto nákupů budou peníze získané z odprodeje majetku do vlastnictví Správy železničních dopravní cesty. Stát v rámci ukončení dlouhodobého dělení někdějších státních drah, pokrývajících všechny aspekty železniční dopravy, odkoupí od ČD majetek v hodnotě 12 miliard a tyto peníze budou ve smlouvě účelově vázány právě na investice do vozového parku. Od Českých drah se tak do správy SŽDC přesune také část zaměstnanců, včetně drážních hasičů a zaměstnanců Správy železniční energetiky nebo Technické ústředny železnice.

Investované peníze budou pocházet z dividend elektrárenského gigantu ČEZ, z nichž 15 miliard je určeno pro Státní fond dopravní infrastruktury. Odtud již nebude problém čerpat prostředky právě na odkup majetku ČD. Celou transakci schválil 23. dubna 2008 Senát Parlamentu České republiky jako změnu zákona, upravujícího vzájemné postavení ČD a SŽDC v provozování železniční dopravy.

Stát odkoupí majetek, který už vlastní

Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou: důvodem jsou obavy, že případnou přímou dotaci by mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. Ačkoli totiž České dráhy jsou ve vlastnictví státu, nejsou státním podnikem, nýbrž akciovou společností, a tedy i jedním z aktérů na trhu železniční dopravy. Ve své stávající podobě bude celá transakce tudíž v naprostém pořádku, pokud státní podnik SŽDC odkoupí od ČD majetek, který by dráhy jakožto akciová společnost stejně nemohly na státní podnik bezplatně převést.

Letos do vozového parku minimálně 3,6 miliardy

Ilustrační obrázekPodle podnikatelského plánu pro rok 2008 hodlají do modernizací vozového parku investovat dráhy letos celkem 3,6 miliardy korun. Mezi plánovanými nákupy budou nová i modernizovaná vozidla, stejně jako několik prototypů. jejichž sériové dodávky by měly pokračovat v dalších letech. Větší část, 2,4 miliardy, chce dopravce investovat ze svých zdrojů, do nichž nově výrazně přispěje zmiňovaný prodej. Zbytek by měl pokrýt úvěr od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo státní dotace v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Ředitel Žaluda by podle vlastních slov přitom rád upřednostnil české výrobce, například Škodu Plzeň, která koupila před třemi lety ČKD Vagonku a zájem projevila i o šumperskou společnost Pars Nova. Tyto podniky ovšem dodávají hlavně vlaky na regionální tratě; vozy pro rychlíky a dálkovou dopravu nenabízejí a ani to nemají v plánu. Vhodná vozidla ale vyrábí například Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.

zdroj: iHNed.cz, Aktuálně


JiříK. | 24.4.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
26.04.2008 (15:25)  
Informace jsou vždycky různé, věř čemu věřit chceš.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
26.04.2008 (14:50)  
Mě vždy dostává, jak tu začne někdo v souvislosti se vstupem soukromých dopravců (nikdo nemluví o privatizaci!) argumentovat británií. To akorát dokládá, že onen o trasformaci železniční dopravy v GB má velmi zkreslené a špatné informace.
Doporučoval bych si přečíst před vynášením paralel tento článek:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/velka-britanie/nova-koncepce-zeleznicni-dopravy-v-gb/1000687/45567/
Nicméně myslím, že kdybychom měli infrastrukturu v takovém stavu, v jakém je v současnosti v GB, tak bychom si mohli pískat.
26.04.2008 (13:13)  
M: dole pod článkem je odkaz na "Aktuálně" a tam je hned v prvním odstavci: Stát zaplatí Českým drahám za jejich majetek sumu dvanáct miliard korun. Návrh včera schválila vláda.

InterCity: tu Británii bych sem netahal. Patrně opak je pravdou, počet a vlaků roste tak, že jsou potíže s propustností tratí a investice do vozidel jdou ze soukromých prostředků. Ukažte mi jiný stát, kde se tak masívně investuje do vozidel.
To, že OBB jezdí je hezké, ale jezdí za peníze daňových poplatníků. O OBB nikdo nemůže říct, jak hospodaří s dotacemi - je to monopol a tak to nejde s ničím porovnat. Ze všech odvětví hospodářství je ovšem známo, že státem krmený monopol hospodaří vždy blbě. Proč by OBB měly být výjimkou?
registrovaný uživatel M 
26.04.2008 (12:11)  
Socialismem ale velmi:-)
26.04.2008 (11:17)  
Myslím, že diskuze není zbytečná, alespoň se ukázalo, jak chce kdo (ne)řešit současnou situaci. Každý kritizuje, když je snaha něco dělat a zároveň remcá, když má jet v usmoleném Béčku. To je ta česká povaha. Kdo kdy viděl, aby jedna firma darovala druhé svůj majetek. To zavání buď totální hloupostí nebo tunelem.
S privatizací bych to moc nepřeháněl, není všespásná. Aby nám nakonec vůbec patřila půda pod nohama. Apropos něco na ten způsob rozprodání dopravců už tady bylo, stačí se podívat do V. Británie. Výsledkem byl extrémní nárust jízdného a masivní odliv cestujících k jiným druhům dopravy. Zkusme si vzít příklad třeba z ÖBB. Vlastní jak vozidla, tak infrastrukturu a dokonce i autobusovou dopravu. Nikomu to nevadí, ba naopak. Soukromí dopravci fungují ve spolupráci s ÖBB. A přitom je to komunismem nezasažený stát.
registrovaný uživatel M 
26.04.2008 (10:39)  
train50 - pockej, vzdyt v clanku se o vlade nepise
registrovaný uživatel M 
26.04.2008 (9:06)  
Tak to je vecna skoda:-( I kdyz samozrejme chapu, ze mnohem jednodussi nez vysvetlit nevysvetlitelne je napsat, ze bych to stejne nepochopil...
Ja zase dam stovku za 9.65, ale nikdy to nikomu neukazu...
26.04.2008 (8:24)  
Myslím, že celá diskuze je zbytečná, ono to celé zavání novinářskou kachnou. Vláda totiž nic neschválila. Článek na "Aktuálně" je z 22.4. a mluví o tom, že vláda "včera schválila". V usnesení vlády z 21.4. není o ČD ani zmínka, kdo nevěří tak je to tady: http://kormoran.vlada.cz/usneseni/usneseni_webtest.nsf/web/cs?Open&2008&04-21
Prohrabal jsem usnesení za celý duben - o Českých dráhách tam není vůbec nic ..
registrovaný uživatel sAd 
26.04.2008 (2:42)  
M: Nebudu vám psát nic, protože by to bylo jako hrách na zeď házet, o čemž jsem se přesvědčil v pár posledních diskuzích. Prostě nic jiného než váš názor není a přes to nejede vlak...
registrovaný uživatel M 
26.04.2008 (0:27)  
Anri - jako ano, tenhle zpusob mozny je, jenze - 1) porad plati, ze stat je nejhorsi hospodar, takze spousta penez bude utopena diky tomu, 2) v Nemecku prece nefunguji jen DB, 3) CEZ v dividendach do statniho rozpoctu dava rocte mnoho miliard korun a jeho prodej bude big deal. CD do rozpoctu nedava nic, ba primo naopak. Takze nevim uplne jiste, jestli ten primer byl uplne idealni (nemluve o tom, ze u elektriny se uz myslim provedlo oddeleni "dopravcu" a "infrastruktury")

sAd - prosim, prosim, strasne moc prosim - vysvetli mi fakticke rozdily mezi statnim podnikem a akciovou spolecnosti, jejimz jedinym vlastnikem je stat a valna cast prijmu jde ze statniho rozpoctu? Ja si to, co napises, pak napisu na kousek papirku a budu si to citavat pred spanim kazdy den.
Muzes taky napsat neco na tema, co se zmenilo v organizaci firmy (myslim toky penez, aktivita odboru, flexibilita a reakce na zakazniky a podobne veci, ktere dlouhodobe patri k "prednostem" CD) od doby, kdy prestaly byt statnim podnikem a staly se akciovkou. Protoze z tveho komentare by jeden citil, ze ty rozdily tam budou naprosto zasadni.
(Pozn.: doufam, ze nebudes psat veci typu Ziva nadrazi, nakup Bmz, protoze ze uz nejezdi konka jaksi nesouvisi s pravni formou spolecnosti...)
Dekuji...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko