Letovice - Obyvatelé Letovic chtějí, aby ve městě znovu zastavovaly noční rychlíky, které byly zrušeny před rokem. S žádostí se obrátili letovičtí radní na úředníky ministerstva dopravy i vedení ČD.
„Zastavování rychlíků bylo zrušeno v roce 2007 s naším zásadním nesouhlasem. Nyní jsme požádali o jeho opětovné zřízení. Poslední přímý spoj do Letovic odjíždí z Prahy krátce po půl šesté, což je poměrně brzy. Poslední nepřímý spoj pak odjíždí krátce po 20 hodině večer,“ vysvětluje letovický starosta Radek Procházka. Podle něj by zastavování těchto rychlíků zajistilo nejen lepší spojení s Prahou, ale také s dalšími regiony.
S podobným požadavkem přišli před nedávnem také lidé v Adamově. „Připomínku k zastavování spěšných vlaků a rychlíků vznesli lidé na veřejném fóru zdravého města. Proto jsme ji předali pracovníkům ČD,“ přibližuje starosta Adamova Jiří Němec. Podle něj ale obyvatelé nepožadovali konkrétní vlakové spoje, šlo jen obecně o to, aby v nádraží zastavovalo víc spojů.
Přání obyvatel těchto měst se ale zřejmě zatím nevyplní. „Vlaky, u nichž obyvatelé Letovic chtějí, aby u nich zastavovali, přepravují dálkové lehátkové vozy. Redukce počtu zastavení v době nočního klidu má zajistit cestujícím větší klid. Jde nám také o bezpečnost cestujících, kdy zkušenosti ukazují, že pokud se sníží počet zastavení, sníží se i kriminalita ve vlacích,“ sděluje náměstek generálního ředitele ČD Petr Moravec. Dodává, že situace by se neměla změnit ani při následující změně jízdního řádu.
Zastavování nočních vlaků bude nejspíše opět minimalizováno, a to především kvůli malé vytíženosti. Také obyvatelům Adamova ČD odmítly jejich požadavky s tím, že jejich město leží příliš blízko k Brnu a zastavování rychlíků v jejich městě by bylo pro cestující zbytečným zpožděním.
zdroj: Blanenský deník
| 26.4.2008 (16:00)
Doc.Vonka je chemik nebo dopravák? Tím jsem se tohoto člověka nijak nechtěl dotknout. Jen jsem chtěl upozornit, že vzájemné přitažlivé síly těles se vzdáleností exponenciálně klesají. To znamená, že vzdálenost je relevantní veličinou jen do určité velikosti, pak se stává nevýznamnou veličinou.
Z Adamova do Prahy je to pořád 240 km. Myslíte, že touto trasou z Adamova bude jezdit horda lidí do Prahy, kvůli nimž by tam měly zastavovat rychlíky?
Mimochodem, nevím co jste chtěl říct druhým odstavcem. V Nymburce, stejně jako České Lípě i Mladé Boleslavi rychlíky stavějí... Adamova se týká jen málo Vámi zmíněných bodů, kdo ví jestli nějaký... o co tady jde?
Proč v Bystřici nezastavují rychlíky Žilina -> Bohumín, když by podle Vás měly zastavovat v Adamově rychlíky Brno -> Praha, ne-li rychlíky mezinárodního významu...
S Adamovem nemám nic společného .
To , že z Adamova do Prahy cestuje více lidí než z Bystřice nO, to je přece naprosto logické. Představte si tato tři města jako tři atomy. Dva atomy malé velikosti (Adamov,Bytřice) a jeden atom obrovské velikosti (Praha).
Vzhledem k tomu , že z Adamova do Prahy je to přibližně poloviční vzdálenost , než z Bystřice do Prahy , tak síla působící na dva atomy Praha a Adamov bude větší , než síla působící na atomy Praha a Bystřice.(Doc.Vonka)
Každopádně pravidla pro zastavování rychlíku by se neměla sestávat pouze jenom z velikosti měst , ale i z dalších faktorů ( kvalita žel. spojení , silniční síť , kvalita použití IAD , možnost alternativního spojení , čemu dává místní obyvatelstvo přednost , možnost přestupních vazeb , kupní síla místního obyvatelstva , atd) Když si všechny tyto faktory dáte dohromady , vyjde vám z toho , že třeba takový Nymburk (14.000 obyv) je pro železnici daleko atraktivnější než taková Mladá Boleslav , či Česká Lípa (oboje cca 45.000 obyv.)
Vaše Bystřice má tu obrovskou nevýhodu , že leží na konci této země. Všechny vnitro vlaky končí v Ostravě(Bohumíně) a dál již jedou jenom vlaky , které mají zcela jinou funkci (spojení Praha+stř.čech a Slov). Ač se nad tím zamýšlím ze všech úhlů pohledů , vychází mi z toho Adamov mnohem lépe než Bystřice.
Odkud berete jistotu, že z Adamova jezdí do Prahy více lidí, než z Bystřice?
Pokud to my máme do všech center (Ostrava) kam chceme jet dojedeme osobákem, tak Vy to máte osobákem do všech center ještě blíže (Brno), takže kam chcete tím rychlíkem jet Vy?
Mám pocit, že Váš příspěvek jde ještě krásněji aplikovat proti Vám... :-) ...ŠACH MAT
a kam byste od vás tím rychlíkem chtěl jet ?. Do všech center, kam se od vás může dojíždět se dá pohodlně dojet osobákem. A spádovost Adamov-Praha cítím silněji , než spádovost Bytřice n Olší- Praha
20-25 zastávek na trase Praha -Brno je zbytečně moc. Stačí Kolín,Přelouč,Pardubice,Choceň,Ústí,Čt,Svitavy,Letovice,Skalice,Blansko,Adamov-tedy 11x.
Taktová doprava není dražší systém , než stará klasika ? Dražší systém více stojí,tím pádem je třeba vybrat více peněz , ať už od cestujících , nebo daňových poplatníků.
O obyvateli Úpice máte pravdu , ale obyvatel KV má k dispozici na rozdíl od obyvatele Adamova či Mohelnice špičkové busové spojení.
Ke zpožďování vlaků dochází díky častému,plánovanému zastavování ?
Nemyslíte, že třeba neexistuje dálkový cestující , který má potřebu cestovat např. z takového Adamova do Doks , či Litoměřic ? Že všichni dálkový cestující se rekrutují v Praze, Brně , či Ostravě ?
Takže takový rychlík Praha--Brno by musel na své trase zastavovat 20--25×, což by z něj dělalo přinejlepším spěšný vlak s jízdní dobou kolem 4 hodin, tedy naprosto nekonkurenceschopný na delší cestování, pro které byl původně určen a využívaný jenom jako alternativa osobních vlaků pro místí frekvenci.
Zdražování jízdného a systém financování ČD s taktovou dopravou nesouvisí (nebo já tam alespoň žádnou souvislost nevidím). Naopak pokud vím, všude tam, kde byla taktová doprava zavedena, se zvyšil počet cestujících.
"Dopravu chápu především jako službu , která by měla co nejlépe sloužit tomu , kdo si ji platí-tudíž veškerým daňovým poplatníkům."
Pod to se taky podepíšu.
Ale jestli si podle vás může stěžovat obyvatel Adamova, který se do více než 200 km vzdálené Prahy dostane s jediným přestupem za za 188 minut, co má potom říkat obyvatel Úpice, který dálkovou železniční dopravu dotuje stejně a prakticky nic z ní nemá? Nebo obyvatel Karlových Varů, které jsou coby krajské město (= top 12) ještě blíže Praze než Adamov, ale takhle komfortní dálkové spojení vůbec nemají?
A konečně by se mohli ptát i všichni ostatní: Proč platíme tolik za dálkovou železniční dopravu, když je prakticky nepoužitelná, neboť kvůli častému zastavování jsou vlaky často zpožděné a trpí i cestovní komfort "dálkových" cestujících? Pokud budou rychlíky zastavovat v každém pětitisícovém městečku, nezbudou prakticky žádné vlaky na skutečnou dálkovou dopravu, resp. ty zbývající budou stále přeplněné.
Nepřeháníte to trochu ? Moravany či Brandýs nad Orlicí jsou obce , které nemají ani 50% obyvatel Adamova.
Obsluha Peček je zajištěna dobře Sp vlaky a spádovost Adamov-Praha je o něčem jiném než Pečky-Brno. Zastavování některých vlaků v Přelouči- proč ne. Mohelnice by měla také mít nějaké přímé spojení s Prahou.
Pásmová obsluha je jednou z možností , jak systémově zabezpečit obslužnost nějakého úseku a jako chaosová mi rozhodně nepřipadá.Použitím pásmové obsluhy může dojít k odstranění takových nešvarů , že vedle sebe se nacházejí přibližně stejně důležitá města a jedno by mělo mít třeba 20 přímých spojení někam a druhé žádné ? Proč ne třeba každé místo po deseti a frekvence mezi nim jiný druh vlaku ?
V taktové dopravě žádný úspěch nevidím. Sice došlo ke zvýšení kvality výběru spojení pro cestující , kteří si tuto kvalitu ale náležitě připlatí (viz růst jízdného za posledních 5 let) a dále na tento systém dost připlácejí i ostatní daňový poplatníci.
Dopravu chápu především jako službu , která by měla co nejlépe sloužit tomu , kdo si ji platí-tudíž veškerým daňovým poplatníkům- . Pokud bude číst občan takového Adamova v novinách , kolika penězi ročně dotuje dálkovou železniční dopravu a bude mít dobré spojení do Pradubic či Prahy , může si říci... no sice mě to něco stojí..ale když potřebuji jednou za čas jet do Prahy , nasednu , usnu a probudím se v Praze. Kdybych to nedotoval , tak bych to neměl.... Dnes po přečtení takového článku musí být akorát pořádně naštvaný.
O snížení propustnosti tratí pro třeba takovou nákl. dopravu ani nemluvím.
Cestující (teď to beru dost podle sebe, protože na 260 cestuji, a to na velmi dlouhé vzdálenosti) neodradí ani tak nějaké 1--2 minuty zpoždění (ovšem když se povolí Adamov, pak se musí povolit i Moravany, Brandýs nad Orlicí, Přelouč, Pečky...), jako spíš fakt, že vystupují a nastupují další cestující.
Možná vám to přijde sobecké, ale nic mě při cestě vlakem na dlouhou vzdálenost neotravuje tolik, jako když v každé Horní Dolní přistoupí místní frekvence, aby zase za pár minut vystoupila. Většinou ve vlaku pracuji, a častí nově příchozí znamenají vždy vyrušení, někdy i takové, že se moc pracovat nedá. Proto lidé volí expresy a EC, proto existují rychlíky a proto se tyto liší od spěšných a osobních vlaků.
"Systém" "jeden rychlík zastaví v místech A-C-E-H-L, druhý v A-B-D-G-J a třetí třeba v B-E-F-K" nepřináší úspory, ale spíš chaos. Cestující chtějí pravidelnost a předvídatelnost dopravy, viz úspěch taktové dopravy a IDS.
A k tomu argumentu, že jen městečka na rychlých tratích si zaslouží přímé spojení s Prahou:
Proč tedy nemá přímé spojení desetitisícová Mohelnice, když je mnohem větší než Adamov, leží na lepší trati a je blíž Praze? A navíc nemá VELMI časté spojení vlakem a autobusem do velkého města typu Brno, jako má Adamov?
P. S.: Díval jsem se do jízdního řádu a to s tou Mohelnicí beru zpět: Existuje přímé spojení Mohelnice-->Praha, ale přes Olomouc a Brno (389 km za 5,5 hodin). O takové spojení ale asi Adamov nestojí, že?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










