Česká republika - Posilující koruna už zahýbala i cenami železničních jízdenek v mezinárodní přepravě. I přesto, že jejich ceny v Evropě v posledních letech mírně rostly, posilující koruna tento trend převažuje. Cesta vlakem tak ve finále zlevňuje, což už zaregistrovaly i České dráhy. Místo 29 korun za euro začaly jízdné přepočítávat o poznání výhodnějším kurzem.
Zatímco na jaře roku 2004 bylo euro za 33 korun, v úterý ráno se kurs pohyboval 25,17 korunách za euro. Mezinárodní jízdné se mezi všemi železničními společnostmi v Evropě určuje v eurech a výsledná cena se pak přepočítává na koruny. Díky stále silnější koruně vůči euru tak zlevňují i cesty na Slovensko nebo do Maďarska, tedy do zemí, kde se euro jako platební jednotka nepoužívá.
zdroj: České dráhy; iDNES a Deník
| 30.4.2008 (15:00)
Cena jizdenky v CZK je 100, cena jizdenky v EUR je 4, kurz JEZEK je tedy 25. Kurzy banky je 2O (kvuli pocitani, rozdil tam je ve skutecnosti mensi, ale je tam).
Pokud budu platit v CZK (cash nebo kartou), zaplatim 100.
Vyhodnejsi je pro mne ale platit kartou v eurech, protoze zaplatim 4 eura, ktera se prepoctou podle bankovniho kurzu (nikoliv podle jezka, ktery se samotnym placenim nema souvislost, je to jen administrativne vytvoreny kurz k prepocitavani cen) a zaplatim tak jen 80 Kc.
No a to je ten duvod, proc se na to ptam. Pokud nemam eura v hotovosti nebo platebni kartu, tak si vybrat nemuzu a "musim" zaplatit 100 korun. Pokud ale mam platebni kartu (nebo pokud jsem si kratce predtim vymenil hotovostni eura) a soucasne mohu tou kartou platit v eurech (nezalezi to na mne, ale na obchodnikovi), tak moje vysledna cena v korunach neni 100, ale pouze 80.
Stejne "funguji" i ceny v jidelnich vozech, ale "opacnym" smerem. Jidlo stoji v eurech (zase priklad) 10 EUR a v CZK 150. Ten, kdo ma jen hotovostni eura za to zaplati (pri tom kurzu 20) po prepoctu 200 korun. Pritom kdyby si napred penize vymenil nebo pokud by mohl platit kartou, ze ktere nebude strzena castka v EUR, ale v CZK (v jake mene je ten ucet nehraje roli, zalezi, co tam zada obchodnik), tak by zaplatit o 50 korun (nebo o 2,50 EUR) mene.
M: Aby se zavazadlo váhově blížilo 30 kg není nejmenší problém. Člověk nemusí zrovna tahat stan a kila vody, ale samo o sobě oblečení na 10-14 dní (pokud nemám možnost a chuť si to prát) něco zabere. Kromě toho stačí nakoupit po cestě nějaké knihy (např. JŘ) a je to hned. Nicméně na letecké dopravě mi vadí jedna věc: člověk je od svých zavazadel odloučen a pokud se to někam zatoulá (což se čas od času stává), tak bych si zkazil dovolenou. Takové cestování totiž neumožňuje někam dojet a vzápětí pokračovat někam jinam a vidět tak toho během krátké doby co nejvíc. Kromě toho se pak těžko cesta plánuje, protože letecká doprava je obecně dost zranitelná a je potřeba počítat se zpožděními, kterých se ve vlaku dočkám tak akorát v Srbsku... A krom toho ani "výhodné" letenky nic neřeší, pokud chci v cílové zemi projet několik stovek km.
S tím kupováním vody na místě to může být hodně špatný nápad, zvlášť když člověk jede někam třeba v neděli a všechny obchody jsou v cílové destinaci zavřené. Jedna z věcí co jsem se časem naučil je to, že při každé příležitosti je velmi moudré doplnit tu zásobu na ty 4 litry (i když by samozřejmě v nouzi stačily i 2, ale když z toho má člověk ještě vařit..).
Ten poměr lidí, co letadlem cestují jen s lehkými zavazadly a těmi, kteří mají těžké, ať už jsou to bágly, kufry nebo objemné cestovní tašky přes rameno, bych řekl že bude 1:1, aspoň v sezóně a podle toho, co jsem zatím viděl po výstupech z letadla. Ale možná se pletu a turisté cestující jinak než nalehko jsou rarita :)
tenzor - jako jo, jestli do toho vybaveni, ktery si musis brat do letadla pocitas i vodu, tak to potom naskace sakra rychle:-) Ja osobne bych si ji koupil asi az v destinaci, abych se s tim nemusel tahat, ale neni nad ceskou vodu z domova. Fakt do toho nechcu ryt, pac mne zajima hlavne to s tim placenim kartou, ale kdyz nekdo napise, ze si bere na cestu 4 litry vody jako zasobu, kterou si muze koupit kdekoliv (tezko vlak z Ceska zastavi v miste, kde nebude vubec nic), tak se fakt neda nereagovat...
Obecne je to hlavne ale asi o tomhle - pomer lidi, co jede do zahranici s varicem s bombou a tech, co tam jedou s jednim prirucnim zavazadlem asi nebude 1:1, dokonce to plati i pro pripad, co popsal "Ludva Mydlak". Mozna jo, mozna jsem blbej, ale asi bych posuzoval vyhody a nevyhody neceho podle prevazujicich vlastnosti, ne podle toho, co je nejak marginalni. TV si prece taky vybiram hlavne podle toho, jakou ma uhlopricku, vybaveni, cenu atd. a ne podle toho, jestli vstup pro antenu je vlevo nebo vpravo...
S tím autem jsem to myslel tak, že pokud chci jezdit po nějaké zemi, tak stejně potřebuju dopravní prostředek a koupit si síťovou jízdenku na vlak je většinou ideální, což tím pádem dále snižuje smysl cestování letadlem (pokud ta země není opravdu daleko).
Co se týče zavazadel, tak například u některých ženských občas nestačí ani 100kilový kufr :-)
Já to s tím kufrem spíše myslel na takové to pendlování mezi dvěma bydlišti, např. při studiu nebo zaměstnání.
Takže celkem logicky budete platit ČD pouze to, co je na jízdence v EURO, protože zahraniční železnice dostane svůj kus koláče v EURO. Zda je tato platba nějak zpoplatněna ve vztahu k použití platební karty nebo to peněžní ústav počítá jiný kurz, to vám ČD asi nezodpoví. Zkrátka to zkuste a uvidíte.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










