Brno -
Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek

Přátelé ČD nejsou nezbytným prvkem fungování železnice v ČR. Smiřte se s tím. Jsou spíše odstrašujícím příkladem jak by se to dělat nemělo. Pročpak jezdí na těch lokálkách v ústeckém kraji ČD? Kam jdou ty peníze z dotací? Komu se hodí provozovat ztrátové relace za dotace, které neumožňují přiměřený zisk? Mi celé působení ČD na dopravním trhu silně připomíná jeden velký tunel...
Ano, rvat a bojovat o koryto umi kazdy. Proto kazdy rok CD rvou, ze chcou vic penez od statu...
Chystaný krok, jak nadopovat neefektivní a přezaměstnané ČD dalšími dotacemi, je ryze čecháčkovský způsob, jak "ochcat" pravidla rovné soutěže v rámci jednotného trhu EU.
Jsem zvědav, co budou zdejší SA-bijci říkat, až za to ČR zaplatí hned třikrát:
1) přesunem vlakové dopravy SA do zahraničí
2) utopením velké části této dotace buď nevýhodným nákupem a la pendolino, nebo nedostatečnou údržbou ("ideálně" obojím)
3) žalobou Evropské komise u ESD, která si nenechá kálet na hlavu a stáhne náš stát o další stamiliony eur
Taky tam je dražší dopravní cesta. A myslím, že snad několikanásobně. Nevím přesně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










