Brno -
Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek

3 - a co maji vlady (jakekoliv) spolecneho s tim, ze prodavacka listku rika zakaznikovi, ze je hulvat, pripadne s tim, ze u nabidky CD Net je na webu CD poznamka, ze se to prodava jen na zaklade vyslovneho prani zakaznika (volne prelozeno - pokud si o to vylozene nereknete, tak my vam mile radi prodame 3x drazsi listek a o tomhle ani nemukneme, protoze jsme zakaznicky orientovana firma je spatna firma)? Ono je to totiz jedno s druhym.
4 - ne, nevidim. Podle tehle logiky by muselo byt cim dal min aut kuprikladu...
7 - co treba neco jako pojisteni, bankovni zaruky a tak. Je to prece o smlouve, ne?
PS: Ten "small print" (ke cti budiz receno, ze to maji tucne a velkym:) k CD Net je vazne hustej...
Klidně by se to dalo investovat jako vázaná podpora nákupu vozového parku na trati Praha - Brno (třeba) a vypsat výběrové řízení na její provozování. To by mohla být spravedlivá soutěž o státní podporu a konkrétním hmatatelným výsledkem.
Pokud uchopím kalkukulačku a vezmu dotace ČD (nalezl jsem z roku 2004 34,2 mld, víme, že byly minimálně o 1 mld. navýšeny + 12 mld mimořádné dotace....
Tak to máme 4700 Kč ročně na každěho jednce v této republice (plátců daně může být přes polovinu? To by bylo 10 000 z daní na ČD). Železniční doprava má cca 12 % podíl na přepravních proudech v republice, takže kdyby ty prostředky ležely jen na těch co jezdí vlakem, tak by jejich vklad činil ca 40 000 Kč. Jenže k tomu ještě musíme platit někdy dost nehorázné jízdné...
ad 3) Co se změnilo? Nic. A kdo za to může? ČD určitě ne. Můžou za to jednotlivé vlády (bez ohledu na stranu), které tenhle problém nehodlaly řešit dostatečně razantně. A protože stát je nejhorší vlastník, tak to dopadlo, jak to dopadlo.
ad 4) Když se podraží jízdné, bude méně cestujících, bude méně peněz, bude se muset zdražit, atd. atd. Už vidíte, kam tím mířím?
ad 5) Doufám, že poslední státní podpora. Výběrové řízení je pak věc druhá.
ad 6) Viz 3. Teď se promeškaná doba musí lepit těmito způsoby.
7 :) A propo. Vezměme si tenhle příklad. Objeví se nový dopravce. Schramstnul by třeba 3 mld na dotacích na soupravy (z těch 12 mld, které by šly do nějakého fondu) a pak by po krátké době z nějakého důvodu zkrachoval. Jak byste řešil tuto situaci? Protože dotaci byste zpátky nevymohl a soupravy by ztratily na své hodnotě.
ad Poborskii: To není dobrý nápad. Dopadlo by to pak jako v Polsku...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











