Brno -
Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek

A teď přijde stát a řekne ČD "jeje mi vám omylem darovali, kopec nemovitostí, no my si je koupíme za tržní cenu zpět a vy si za to kupte mašinky, trochu vám tím vylepšíme vejplatu". Náklady nesou občané (takže kus znova Jančura), zodpovědnost a podnikáníse nekoná. No nebudeme škudlit, 12 000 milonů by to mohlo zahojit.
Ten tvuj argument, ze si vlaky vymyslel jen jako ospravedlneni zvyseni jizdneho je totiz presne v tomhle duchu...
No prostě Jančura odstupuje od svého plánu,to je jisté a to s těmi 12 mld je jen zastírací manévr.Jediné,co je hmatatelné je jenom zviditelnění SA.Ono vůbec není jisté,zda to myslel Jančura vážně.On to mohl být jen dobrý reklamní a marketingový tah a hlavně důvod,jak zdražit jízdné v busech (šetření na vlaky).Vizualizaci ,resp. obrázkový tuning Flirtu dneska svede v grafickém programu fůra lidí.Navíc keci o supermoderních a nejluxusnějších jednotkách v Evropě...No k smíchu,když uvážím cenu 300 mil. na jednotku(navíc původem příměstskou).Kolikpak stojí takové ICE,nebo jen "blbá" 612 DB.Takže pane Jančuro,vaší mediální reklamě "zdarma" tleskám.Pro mě Vás usvědčilo to Slovensko a podezřelá souhra náhod ..že
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










