Brno -
Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek

Jinak bych ti _doporučoval_ jet se na tu hrůzu v Anglii podívat a nežít z deset let starejch modrogumních příspěvků v železáři, byl bys _asi_ překvapen.
sAd: Psané to nikde není. Když budu mít kino a konkurence o barák vedle dostane dotaci na nákup digi-promítačky, taky není nikde psáno že na ní bude pouštět stejné filmy jako já. Takže pohoda :-)
Ale carovny proutek v podobe SA, RT apod tu nepomuze. Za 5-10 let bude situace snad jina a ja vim, za jakych podminek zmenim nazor a doufam, ze k tomu za tu dobu dojde.
Recept na vyreseni ZDO komplexne je slozity a vetsina diskutujich zde pouze touzi po novych vlacich a z celku chape sotva desetinu (to ovsem neber osobne).
Ja porad nechapu, kde beres to utikani penez z jizdneho... Jizdne na provoz vlaku CD (ZSSK) nestaci a je potreba jej doplnovat dotacemi. Pokud vlaky nevyjedou, tak sice nebude ani jizdne, ale to negeneruje zisky. Jen castecne pokryva naklady na provoz. Jo, kdyby jizdne zisky vytvarelo a nekdo tyhle zisky kratit chtel, tak to by urcite spatne bylo...
ZSSK je vitat nebudou, ale MD by melo. Ale jestli to tam maji jako u nas a miliarda sem, miliarda tam neni zadny cislo (obzvlast pokud z toho neco ukapne), tak je urcite nebudou vitat ani tam. Ale to uz jsme zase u statu jako "vyborneho" hospodare
Cena novych souprav - jestli CD budou vyjednavat tak skvele jako v pripade pendolin, tak uz se tesim na ty superslevy... No a v cem mam problem - SA by si ty vagonky koupila ze svyho a nechtela na ne nic, CD chcou penize od statu (aby pak udelaly superobchod ala 680). Takze problem mam prave v tech penezich od statu na neco, co jinej je schopnej udelat zadarmo (resp. z vlastnich zdroju)
BTW - prijal bys ten navrh na rozdeleni 99-1? Ano nebo ne? Priznam se, ze jsem ty tvoje klakulace necetl, takze nevim. Sorry.
doomlukas: hovadina. Autobusy nebyla jedna firma, i kdyz se vsem rikalo CSAD. Autobusy byl a jsou uplne v jine situaci - absolutne nesrovantelne!
Anglie: blabol, nejhorsi zeleznicni model v Evrope, vysoce nespolehlivy a vzhledem k mnozstvi nehod i nebezpecny.
Stejne je to fuk, SA tu jezdit nebudou a na Slovensku je jiste taky privitaji s otevrenou naruci, aby jim penize z jizdneho misto do ZSSK odtekly nekam do Cech :)
Stejně tak bych chtěl mírně napadnout výrok, že spoustu malých dopravců na silnici funguje, nemyslím si to. Pro mě by to fungovalo, kdybych si při každým přestupu nemusel kupovat lístek. Nebylo by špatný, aby se zavedly nějaké univerzální pokladny (UNIUNIPOK =) ), které by zvládly vydávat jízdenky všech dopravců, respektive: Za úsek dopravce A zaplatíš k tomu se přičte úsek dopravce B a na jízdence má oba. Nemyslím si, že by v tom byl takový problém - technicky. Jenže to by bylo jen ku prospěchu cestujících a to u nás nikdo moc nechce :-B. Pravda, že tento návrh nezapočítává alternativu, že jede po ejdné trati víc dopravců, to by se msuelo ošetřit... ale to už jsem poněkud odbočil, v klidu si pokračujte v dohadech..
PS: Trošku mi to připomíná výrok D.Landy. "Když tu proti mě sepisujete petice tak já odejdu" (Není to doslova, už si to nepamatuju.). Řekl bych to stejný..: Jen si běž!
Myslím si, že výhružkama se nikdy nikdo nikam nedostal.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











