Doplněno 14:15: Moravany - Krátce před pátou hodinou ranní se stala tragická nehoda ve stanici Moravany na trati 010, spojující Českou Třebovou, Pardubice a Prahu, kde došlo ke střetu lokomotivy se soupravou osobního vlaku 5011. Ten v Moravanech stanicoval, když do něj zezadu najela lokomotiva 163.004 (ČD Cargo), jedoucí jako Lv 72641 z Řečan do České Třebové. Strojvedoucí jel do České Třebové střídat, ale bohužel již nedojel. Strojvedoucí osobního vlaku a pět cestujících utrpělo lehká zranění.
Nehoda se stala v 4:48 přímo v železniční stanici. Podle prvního šetření Drážní inspekce měl strojvedoucí vjezd do stanice povolen (na vjezdovém návěstidle svítila návěst dovolující jízdu), i když byla staniční kolej obsazena osobním vlakem. Dle svědectví cestujících, kteří stáli na nástupišti v Moravanech, jela lokomotiva až do nárazu stejnou rychlostí, vůbec nebrzdila. Strojvedoucí zůstal po srážce zaklíněn ve zdemolované kabině a na následky těžkých zranění v lokomotivě zemřel.
Provoz na trati nebyl přerušen; ostatní vlakové spoje využívají pro průjezd zbývající volné koleje. V ranních hodinách na místo nehody dorazil i nehodový vlak a vyšetřovatelé Drážní inspekce. Podle dostupných informací byl zmiňovaný stroj vybaven elektronickým rychloměrem, jehož záznamy by mohly objasnit několik sporných okolností celé nehody. Kromě lokomotivy ČD Cargo byl vážně poškozen i osobní vůz řady Bdmtee, u kterého je prakticky zničený zadní oddíl pro cestující. Pět cestujících a strojvedoucí osobního vlaku byli ošetřeni s lehkými zraněními.
Fotografie záchranných prací v místě nehody
Foto: spolupracovník ŽP; ilustrační foto 163.004: Louis Armstrong
Doplněno o informace Drážní inspekce ČR

U lokomotiv s pulzními měniči / 163, 162, 362, 363, 111, .../ nemůžeš zařadit při jízdě vpřed jízdu vzad! trocha znalostí o polovodičích neuškodí..., zaplál by ohýnek a smrádek, škoda za milion, navíc je to jištěno rychlostní západkou v pultech.
150 má klasickou odporovou regulaci..., kontra jsem si vyzkoušel na 181, do 2 stupňů na serialu, výše ti vypadne hlavní vypínač...
Ale pecka to je, jdeš čelem na sklo, nemožné s vlakem..., pouze u strojní jízdy u lokomotiv s odporníkovou regulací a klasickám elektropneumatickým hlavním kontrolerem.
Konkrétně u řady 163 při použití rychločinné brzdy hlavní vypínač neodpadne, ale poklesem tlaku v průběžném potrubí se logika lokomotivy z režimu jízdy přepne do režimu brzdy, pokud je napětí v troleji, začne fungovat elektrodynamická brzda na lokomotivě a průběžná brzda na vlaku, špalíková brzda je použita až při nízké rychlosti cca pod 20km/h a níže. Pokud je vypadlý hlavní vypínač, či není napětí v troleji, pak je aktivní brzdič lokomotivy-vpustí tlakový vzduch do brzdových válců lokomotivy a mašina brzdí stejně jako vozy. Průšvih ale je, pokud při brždění je najednou trakční vedení bez napětí, okamžitě zmizí brzdící účinek EDB, což je mazec.... jedete jako na saních, ale dle předpisů ČD s tím musí fíra počítat....
Jinak do strojovny se dá skočit i pod napětím a nemusíš nic vypínat - sběrače, uzemňovače, topení vlaku a hlavní vypínač, samozřejmě - pokud západka na dveřích není přidrátovaná. Bezpečný stav při otevření dveří do strojovny je pak navozen z jiné větve obvodů! Stači?
I když se vypne hlavní vypínač, tak ještě nějakou dobu trvá, než dojde k vybití filtru a uvolnění blokace vstupu do strojovny. Ta nějaká doba je třebas ta jedna "osudná" vteřina ...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.























