..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
15.07.2010 (16:06)  
K tématu "možnost krachu ČD".
Jako na nemanažera, neekonoma a osobu "znalou" činnosti ČD jen z pohledu cestujícího a fotiče vedle kolejí na mě situace působí takto (a uznávám, že to tím pádem může být jen jedna možná alternativa, a nebo taky alternativa zcela nereálná...).
ČD by mohly zkrachovat jen těžko. Je to a.s., ale má jediného vlastníka, což je stát. Stát donedávna ČD dotoval (jako podnik absolutně ztrátový, jehož příjmy z dopravy byly mnohem menší než nutné dotace). Tím, že se ty dotace přejmenovaly na "nákup dopravní obslužnosti" a ještě se do té ceny započítal "přiměřený zisk", se ze ztrátového, dotovaného podniku stal obratem podnik ziskový a dnes jediný vlastník si od svého vlastního podniku objednává (např. přes kraje a obce) jedinou službu (a mohl bych si třeba myslet, že i za cenu v souhrnu vyšší, než jaká byla původně ta státní dotace) a ještě si sám svému podniku přidává ziskovou marži. Nevím, jestli je to přístup dobrého hospodáře. No a vedení toho podniku dělá nějaká rozhodnutí, něco nakupuje, nějaké práce zadává svým subdodavatelům, na nákupy a subdodávky si bere půjčky, čili nějak ty ČD někam řídí. A vlastně mu může být jedno, jestli jsou ty půjčky přiměřené nebo nesplatitelné. Možná to vedení počítá i s tím, že když už je splácet nepůjde, že to ten jediný vlastník jednorázově zaplatí. A nebo ne a rozprodá ČD po částech soukromníkům a původní firmu zruší, čímž i případný dluh zanikne. A ti soukromníci by samozřejmě mohli být z velké části samozřejmě i ti dnešní manažeři ČD. Skoro mi tak připadá, že ČD je sice a.s., tedy podnik, ale jeho manažeři se vůbec jako podnikatelé nechovají. Oni vlastně nepodnikají, protože nenesou žádná podnikatelská rizika. A ať to dopadne s ČD podle varianty a) (stát vše "zatáhne"), nebo dle varianty b) (stát je rozprodá), tak manažeři na tom vždy získají. Buď budou mít i nadále svá teplá místečka s nevšedními příjmy, nebo získají "za hubičku" docela velké podniky vč. plně funkčních výrobních prostředků i pracovních sil. Pohlížím-li na ČD z tohoto pohledu, pak se mi jednání jeho manažerů jeví vždy jako navýsost logické.
Možná si tedy stát - který je ve skutečnosti tím jediným podnikatelem, který by měl mít zájem na co nejhospodárnějším podnikání svého podniku - něco uvědomil a pak má asi pravdu ten, kdo tu níže pravil, že možná chce stát dostat ty půjčky (tedy peněžní toky) pod kontrolu.
No a možná to "zvonku" vidím ale úplně chybně, a někdo zasvěcenější mi tuto možnou alternativu snadno a rychle vyvrátí. Vlastně bych byl docela šťastný (protože zatím to rozhazování plnými hrstmi v dopravě jde i z mé kapsy).
15.07.2010 (16:04)  
No další "velký dopravní expert"... Proboha, proč tam není někdo formátu Prof. Mosse a jemu podobných... Takže nezbývá než konstatovat, že opět tu máme další pravicou vládu diletantů a zlatokopů v jedné osobě, kteří nemají o svém rezortu ani Schein... Druhým v pořadí je John a vnitro... Jak je vidět, tak ministra v této zemi může dělat každý ocas, který má dostatek prostředků a řečí na oblbnutí voličů...
15.07.2010 (15:56)  
No argumentovat že nové vlaky něco stojí je trochu polovičaté. Myslím, že cesta vede spíše snižováním výdajů = optimalizovat oběhy souprav i JŘ, volit vhodné soupravy, eliminovat prostoje, optimalizovat počet zaměstnanců apod. To co zatím vídám v Praze na hlaváku má k optimalizaci velmi daleko (v podstatě všechny vlaky tam stojí aspoň 10minut, ale většina i mnohem víc a zabírají nástpiště).

A druhou složkou by mělo být lákání nových zákazníků. Nejen na vozy, ale hlavně na rychlost (využít maximum tratě) a četnost spojů. Minimalizovat přestupy, aspoň občas ten vlak uklidit a zavádět rozumné spoje - např. proč jezdí od Kolína něco na Masaryčku a něco na hlavák? Když někdo potřebuje jet třeba Beroun - Čelákovice, tak musí pěšky dojít z hlaváku na Masaryčku.

Neříkám, že to dá 11 miliard (ikdyž... ;-] ) ale aspoň se to tak o něco sníží.

Jinak muj osobní názor je ten, že VV tam Bártu dali hlavně jako součást svojeho "protikorupčního balíčku". Přecejen ministerstvem dopravy (i ČD, SŽDC, ŘSD...) protejkaj obrovský finanční částky ale dost často za "podivnejch okolností". Tomu odpovídá i "bezpečnostní posila" z ABL.

Podle článků na netu (tuším aktuálně.cz) má Slamečka zůstat jako poradce nebo náměstek.

Doufejme, že se obklopí skutečnými odborníky (ne rádoby "experty"). Ale já mu zatim věřim, uvidíme co dál.

Nechcete mu poslat dopis "Co navrhuje ŽelPage"? ;-D Třeba by to mělo nějakej efekt.
registrovaný uživatel PPP 
15.07.2010 (15:53)  
natoznej: A co ví pan Huml o dopravě? Podle životopisu je to přinejlepším odborník na dopravní policii, ale ne odborník na dopravu. Odborník na hospodářskou kriminalitu taky není odborníkem na hospodaření.
registrovaný uživatel Racek 
15.07.2010 (15:12)  
Cestující: zavést mýtné i mimo dálnice - tak tady už tak nadšený nejsem

Kudy mají jezdit kamiony? Snad po dálnicích, kvůli tomu je stavíme. Jenže současné mýto jen na dálnicích je perverzně motivuje k jízdě po souběžné trase přes města a vesnice.
15.07.2010 (14:34)  
tomino 151: souhlasím.
VV na mě dělají čím dále větší dojem totálních amatérů , ale co se dá dělat , voliči rozhodli.
Včera mě pobavil Džon , když jako člověk , který absolutně nezná bezpečnostní problematiku s sebou první den přitáhl na ministerstvo nový organizační řád a úkoly pro své nové podřízené. Takto si nedovolí počínat ani nový ředitel střední firmy o několika stovkách zaměstnanců na rozdíl od Džona znalý problematiky

Ono nejde ani tak o to, kolik toho ministr ví o dopravě

Ministr vědět nemusí ,ale musí mít kolem sebe lidi , kteří dopravní problematice rozumí. Kdyby si tam ponechal třeba Slamečku nebo ustanovil kolegu Humla jako náměstka , bylo by to o něčem jiném.
Ví vůbec Bárta , čím vším se MD zabývá ? Jak chce hodnotit třeba ředitele odborů , když o jejich práci nic neví ??
registrovaný uživatel Fikus 
15.07.2010 (14:33)  
Přitom právě krach by byl ta nejzdravější varianta... A následné zřízení nového dopravce pouze s těmi zaměstnanci, kteří jsou potřeba... Tato cesta umožnila přežít např. sklárnám - fungují i nadále, objem výroby stejný, zaměstnanců polovina. A taky byly řeči - jak to jednou vyhasne, už to nikdy nikdo nezprovozní... A jak to šlo.
15.07.2010 (14:22)  
Ono nejde ani tak o to, kolik toho ministr ví o dopravě, ale spíš jak moc je zkorumpovaný (nebo jaké má s kým vazby) on nebo jeho náměstci. Pokud vím tak Bárta chce:
- zavést konkurenci na železnici - naprosto souhlasím
- snížit náklady výstavby silnic - taky souhlasím, ovšem zatím je to jen fráze
- zavést mýtné i mimo dálnice - tak tady už tak nadšený nejsem
- už pozastavil vydání dluhopisů ČD - taky souhlasím

Takže já k němu žádné zásadní výhrady zatím nemám.

Racek: Krach ČD je čistě hypotetická záležitost. Ani současná rádoby pravicová vláda by je padnout nenechala.
15.07.2010 (14:10)  
Hned na začátku článku se píše o dokončení transformace Českých drah. Chci ze zeptat odborníků na následující: Jak dlouho již transformace ČD probíhá a je vůbec dokončitelná? Není to Nekonečný příběh? FRK
registrovaný uživatel Racek 
15.07.2010 (13:05)  
Joska Holibajda: chyba ministerstva je v tom, že v těch tendrech nepokračovalo až do rozdělení všech výkonů. To bychom viděli, jak dlouho by ČD vydrželo nadšení jezdit za 20 % nákladů :-D
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko