Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.
Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.
Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.
Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.
Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy
| 15.7.2010 (10:00)
Oddílová návěstidla Bakov MB vítám. Je tam souběh dvou rychlíkových tras a ty rychlíky na sebe čekají. Čím kratší budou úseky, tím kratší budou intervaly mezi těmi rychlíky a tím menší budou prostoje při tom čekání. Něco podobného bych uvítal i v prostřední koleji Skály - Vysočany (tam to asi mělo být ještě dřív než u MB).
naroznej: máte nějaký příklad zbytečné peronizace?
v tom se naprosto shodujeme. je pravda, ze tomu namestkovi jsem v prvni chvili nerozumnel. pak mi doslo, ze Barta bude potrebovat DVA namestky:
jednoho, kterej mu bude delat zed - tim myslim, ze ten jeho kamos bude asi takovej filtr mezi Bartou a ostatnima vlezdoprdelkama, ktery se stoprocentne budou snazit, aby ze svyho nizsiho postu nejakou tu kacku na provizi protlacili (a o tom, ze to tak bylo, je a bude snaha, aby to tak zustalo, o tom nepochybuje snad nikdo...)
druhyho by pak mel mit opravdu pro vysoce odborne zalezitosti.
jak to dopadne se konec koncu dozvime brzy...
Jak psal krutas57: ke všem cestujícím se má dopravce chovat stejně slušně. Ať jedou z Hlavního nebo ze Smíchova.
ESKO by se mělo naplánovat tak, aby vlaky byly v hl.n. průchozí (třeba BE-KO, BN-NB). Rychlíky taky můžou být průchozí (DC-CB, Plzeň-Přerov, Tanvald-CB přes Příbram).
ČD zabírají místo u nástupišť a Regiojet kvůli tomu své vlaky možná ani neprotlačí do centra a bude muset jezdit z předměstí.
PS: možná, když by se na něm zastavil provoz (čas nezastaví ani Chuck Norris) tak by mohl jako memento stát i 20 let. Až by se jednoho škaredého dne zřítil. Škaredého proto, aby lidi byli doma a ne venku (i pod ním).
Znojmo-Šatov,Zábřeh-Šumperk,Budějovice-Velenice , dále x peronizací ve stanicích s malými pohyby cestujících , zbytečné vybavování různých mez.úseků oddíly s aut.hradly (MB-Bakov nJ.) atd.atd.atd.
Stavba , která nepřinese zvýšení bezpečnosti , případně zvýšení počtu zákazníků , případně zvýšení kapacity (ale tam , kde toto zvýšení kapacity je potřebné) je zbytečná....
Za rozumnou dobu považuji 3 - 5 minut u dálkových vlaků a cca 1-2min u "MHD vlaků",
Tak a bác ho. Najednou bude problém s přestavením výhybky. Problém se vyřeší za 10 minut a vzniklou ztrátu budeme dohánět 12 následujících hodin.
chci do něj dostat eště víc vlaků
A to jakých ? Kam by jezdily a koho by vozily? Když jsem se v úterý po dlouhé době objevil v Praze na hl.n. , nestačil jsem se divit , kolik do některých (hlavně dálkových) vlaků nastupovalo cestujících. Dálkový vlak , jedoucí ve špičce a vezoucí 50 cestujících (15:30-rychlík směr Ústí-Cheb) nemá smysl provozovat
Blanka za 26 mld. či superkruháč u Opatovic n/L
Nemyslím si , že by stavby řešící krizovou pražskou dopravu byly zbytečné. Samozřejmě o těch penězích se nebavme-to je hrůza.
Zbytečné stavby na silnici? S chutí si přihodím jednu MÚK, tady:
http://mapy.cz/#mm=ZTtTcP@x=133553664@y=135630528@z=14
Kovarik (16:58) - jojo, vsichni jsou svine, vsichni kradou, vsichni jsou potencionalni vrazi. Proto nevychaim ven, jim jen to, co si vypestuju a vodu jenom ze sve studny. Plusminus tak, ze?
Ackoliv mi z Barty celist rozhodne nepada, tak mne fascinuje, jak vsichni presne vedi, co je zac, ackoliv o nem vubec nic nevi a nic (ani dobre, ani spatne) nepredvedl...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










