Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.
Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.
Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.
Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.
Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy
| 15.7.2010 (10:00)
Samozřejmě minuta je zase málo. Za rozumnou dobu považuji 3 - 5 minut u dálkových vlaků a cca 1-2min u "MHD vlaků", víc už je k ničemu. Je sice hezké, že člověk na hlaváku (byť má k dispozici pěknou halu, čekárnu a několik druhů teplého občerstvení) může čtvrthodinu čučet ve vlaku na Beroun, ovšem cestující na Smícháči už tu možnost stejně mít nebude. Nemluvě o zastávkách po cestě, kde není ani pořádný přístřešek. Myslim, že čekárna vyjde poněkud líp, než navyšování počtu souprav a blokace nádraží.
A hlavně když mám přeplněný nádraží, který neni už moc jak rozšířit a chci do něj dostat eště víc vlaků, nemůžu tam nechat každej vlak čučet čtvrt hodiny. Navíc pokud budeš používat vlaky jako MHD s intervalem i třeba 10min (a o tom nějaké zmínky už skutečně jsou), tak abys mohl poslušně čekat těch 15min, tak už ti jedna linka v jednom směru zabere celý nástupiště. Naprosto nemyslitelný.
Ano , souhlas. Ale.....pokud dopravě nerozumí , měl by být schopen se obklopit lidmi , kteří tomu rozumí.
Jinými slovy , když za ním přijde ředitel SŽDC a vznese požadavek na realizaci nějakého nesmyslu (třeba na elektrifikaci trati Železný Brod-Tanvald) tak by měl mít v týmu někoho , kdo mu oznámí , že je to nesmysl (pokud to sám nepozná).A na základě tohoto sdělení od svého specialisty by mohl chytit ředitele SŽDC pod krkem.
Ne , že bude vybírat někoho , kdo ty dráty tam postaví za co nejlepších podmínek
Vím , že jsem to teď notně přehnal ,ale je to tak. Ono nejen , že stavby jsou předražené , ale i dost velké procento z nich jsou zbytečné.
predem, aby nedoslo k omylu: nevolil jsem VV, ani nikoho jinyho - jsem mimo CR a do londyna se mi kvuli volbam jezdit fakt nechtelo.
ted k tematu: proc je dobre, ze na MD sedi clovek, kterej nikdy nedelal do dopravy?
protoze neni zatizenej vazbama na ruzny poradce a jiny politicky sibry. proste jde na ten flek s cistou hlavou.
proc mi nevadi, ze je to zrovna Vit Barta z VV?
protoze jestli bude v nasi zemi nekdo pod mikroskopem, bude zrovna on diky predchozimu pusobeni v ABL. kdyz to hodne zlehcim, pokud se barta "upsoukne" doma na zachode, bude to druhej den vedet cela republika - a to je dobre, protoze k vytvareni podivnych obchodu je treba byt spis ve stinu, ne "na vysluni". navic je to manager, kterej asi dokaze tvrde prosazovat to, co by melo fungovat:levnejsi stavby silnicni, levnejsi stavby zeleznicni, a chce pustit konkurenci na zeleznici. docela slusny pro zacatek...
ale dete do haje, je zakazano tunelovat, brat uplatky a mnoho dalsich veci, presto se to deje denne...
jsme v CR... taky rikal pan John, ze jim nejde o ministerska kresla a najednou, kdyz nedostanou vnitro, nejdou do vlady.....
Vaše představa je, že vlak s odjezdem 18.04 má být přistaven 18.03?? nedovedu si predstavit v patek...
naopak 10-15 minut povazuji za slusnot k cestujicim, nemusi mrznout na nastupisti (samo v zime) a mohou se po prichodu rovnou posadit do vlaku..
Mohl bych tedy odpovědět: zrušme mýtné na dálnicích a kamiony se tam vrátí. :)
Bohužel zavedení mýtného pro kamiony na silnicích nižších tříd do budoucna bude znamenat i mýtné pro osobní vozy. Zdůvodní se to buď deficitem státního rozpočtu nebo globálním oteplováním.
Ale to už jsme mimo železnici.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










