..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
15.07.2010 (13:03)  
To, že Bárta o dopravě mnoho neví, není zase tak velký problém. Nakonec ministr má být hlavně manažer. Jenom se musí obklopit lidmi, kteří tomu rozumí. A tam už to začíná být divné hned od začátku, když si k sobě do vedení vezme člověka, jehož jediná praxe je na různých pozicích v bezpečnostní agentuře. Asi bylo potřeba najít místo pro kámoše. Vidíte pánové, kdybychom pracovali u ABL, tak jsme mohli být dnes na ministerstvu :-)
registrovaný uživatel Racek 
15.07.2010 (13:01)  
Karel Kovářík: v ABL mají pokud vím zakázáno brát státní zakázky v resortech s ministry za VV, takže ve vlacích je těžko potkáme.
15.07.2010 (12:59)  
240.025: podepisuji
registrovaný uživatel Racek 
15.07.2010 (12:58)  
Martin Michl: ČD jsou akciovka, a jako taková zkrachovat samozřejmě můžou. Každá obchodní společnost může zkrachovat, pokud jí dluhy přerostou přes hlavu - a pak je na rozhodnutí vlastníka/ů, jestli ji nechá padnout, nebo do ní chybějící peníze naleje sám. V tomto případě se zdá, že vlastníkovi se nelíbí žádná z variant 'nechat padnout' nebo 'nalít peníze', a chce mít ty dluhy pod kontrolou ...
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
15.07.2010 (11:52)  
lucky_24 to ze CD vlastni stat tak to je jistota ze CD nezkrachuji. to by pak musel zkrachovat i nas stat aby nebyl schopen plnit sve zavazky.
registrovaný uživatel Kakov 
15.07.2010 (11:51)  
kliminho: v tomto podani (tj. VV+barta) si to ladeni dovedu dobre predstavit...

v kazdem vlaku zavedete stalou bezpecnostni hlidku, tyto sluzby si objednate u moji firmy ABL, jinak vam tu pujcku neodklepnu a pak vam dam pokutu jako prase za stare vlaky..........
15.07.2010 (11:42)  
Osoba bez praxe: Jak říkal John v Otázkách VM: Bárta je sice ministr bez praxe, ale má veliké zkušenosti a skvělé výsledky v podnikání a v "práci s penězmi" a když se obklopí odborníky, tak by to mohlo skvěle ladit...
registrovaný uživatel Mates 
15.07.2010 (10:47)  
strejcekms : v tom clanku se pise ze to je kvuli tomu, aby zjistili zda nevyjde levneji kdyz si pujci stat jako majitel CD, nebo pokud si bude pujcovat CD sama. Sice nevim jestli treba neni zakazany aby pak stat ty prachy CD dal a zda to pujde formou nejake pujcky stat-CD.. coz neni nic spatnyho na tom ze stat jako majitel hleda nejlevnejsi reseni ziskani penez na nakup kolejovych vozidel. Jenze politika je spinava hra a je klidne mozny ze jde jen o to vystrasit dodavatele pozastavenim financovani a vydrenit tak nove vsimne pro nove kostata.
registrovaný uživatel M 
15.07.2010 (10:44)  
strejcku, duvod proc ty dluhopisy resi, je v tom clanku jasne napsany...
15.07.2010 (10:41)  
Jsem moc rád, že tam není "nikdo z oboru", hlavně to není "modrá guma". Pokud se té práci bude věnovat na 100% a někam českou železnici dotáhne a po našich tratích se budou prohánět normální dopravci s běžnými vozidly a ne největší skazen komunismu s historickými vozidly, bude to jen dobře.

Je dobré, že má nadhled a vidí věci úplně jinak než člověk kterému přijde naprosto normální že na rychlících jezdí béčka a nejraději by je přestavěl na B250 a A150 /jelikož je to prý nejlepší jednička/ a zapřáhl baruny bez tlumiče, aby si mohl radovat, jaký je to krásný zvuk a jaká je železnice romantika
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko