..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
16.07.2010 (12:31)  
tomino151 > ja to nemyslel jako rypani, ale spis jako prognozu do blizke budoucnosti - tedy fakt, ze zrejme za dva mesice budou uz autobusy na standardu, u vlaku to bude na teto trati v podstate casem jeste horsi (az se rozkope treba nadrazi v Beroune).

I kdyz vim ze to neni bezna praxe, snazim se vzdy si to zaridit tak, abych jel "nemcem" ... a je pravdou, ze posun planovaneho odjezdu o 2 hodiny "jen" proto, abych se nesmazil v kozence neni zadna sranda. A je to (aspon pro me) o to divocejsi, ze na rychliky do Nemecka vlaky do Ostravy nenavazuji, zpatky zrovna tak (pendolina nepocitam, ty se mi ekluji). Na stranu druhou 129 na Slovensko aspon nabizi podstatne lepsi komfort nez cokoliv v podani dotovanych vlaku CD pred i po... a navazuje. pokud to jde, smeruji to na tento vlak, i kdyz zbytek z Hranic jedu osobakem. Na cem konkretne jezdis, jestli se to da nejak shrnout? Ja ze bych se nekdy prisel "dopredu" podivat a hodit rec pred odjezdem.
16.07.2010 (12:31)  
SYN: Musíš se na to dívat tak, že nové spojení 2 není jen věcí železnice, ale především Prahy a pražské MHD. Umožnilo by totiž plnohodnotné zapojení železnice do MHD, což by byl obrovský přínos. Klikaté metro z Dejvic do Motola a nedejbože dál na letiště taky není nic levného, přitom je to spíše zbytečnost, která bude mít navíc velmi negativní vliv na tramvajovou dopravu v celé Praze 6. Takže třeba místo na toto metro by Praha mohla přispět na nové spojení 2 a přínos by byl mnohem větší, a to pro celou Prahu. Vznikla by zcela nová přímá spojení přes celou Prahu, o jejichž rychlosti si ostatní druhy MHD můžou jen nechat zdát. Železnice by se v některých směrech mohla stát páteří pražské MHD. Už dnes je vlak hlavním dopravním prostředkem třeba z Radotína na Smíchov a takových případů by mohlo být více.
registrovaný uživatel SYN 
16.07.2010 (12:21)  
doomlukas, tomino151: hm, další tunely - na jednu stranu proč ne, určitě by to pomohlo, akorát - kolik to má stát? Tipuju tak 20+ miliard korun? Nebylo by za ty peníze třeba desítky menších zlepšení na nejrůznějších jiných místech + mnoho nových vozidel, což by třeba v součtu pomohlo o dost víc než pěkný rychlý průjezd Prahou (s rezervou na desítky let dopředu)?
16.07.2010 (12:11)  
Sim > Teď to trochu odlehčím. Jak jsi psal, že Ti díky těm zpožděním ujíždí vlak pak dál z Prahy a pokud se nepletu, jezdíš do Ostravy, tak si říkám, že Ti občas ujíždím já sám. Tak alespoň sám za sebe se omlouvám a kdyby to bylo na mně, tak na Tebe počkám, abychom pokecali :-)
registrovaný uživatel Mates 
16.07.2010 (10:49)  
- snížit náklady výstavby silnic - taky souhlasím, ovšem zatím je to jen fráze


no a docili se toho jednoduse, zavede se model PPP a otevre se novy prosto pro spolupraci soukromeho subjektu se statem a bude se dojit dal, akorat se to schova pod hlavicku soukrome firmy daleko lepe nez dosud, navic smlouvy se budou uzavirat na 30-40let a to kam se hrabe smlouva na 10let s CD
16.07.2010 (10:32)  
Doomlukas > Tyhle plány znám, ale uvidíme, jak dopadne jejich realizace. Jinak je to samozřejmě ideální varianta a pokud se povede, bylo by skvělé.
16.07.2010 (10:27)  
Sim > Plzeň znám dobře a vím, jaké jsou docházkové vzdálenosti. Já tady vůbec nechci kritizovat autobusy a ani chválit vlaky. Prostě jsou u obou špatně nastaveny jízdní řády. U vlaků se měly prodloužit jízdní doby díky výstavbě na trati do doby, než se to dodělá. A hodina autobusem na Zličín také není reálná ani za normálního provozu, natož v případě současných problémů. Ostatní dopravci tam také mají jízdní dobu delší. Jízdní řád je prostě udělaný v obou případech špatně. A je jedno, zda jde o SA nebo ČD. Prostě oba jezdí pozdě.
Při srovnání těch časů jsem vycházel z plzeňského náměstí (Republiky?) na Václavák v Praze. A tam to srovnání vychází stejně.

Že tam jezdí špatné vozy souhlasím. Ale v tomhle pomůže jen ta konkurence, kdy se musí dopravce snažit. A je jasný, že nebudeš čekat na rychlík z Německa, když jede pro Tebe v nevhodnou dobu. Uvedl jsem je tam jen proto, že to jsou jediné slušné vlaky na této trati a minimálně takové by tam prostě měly jezdit pravidelně na všem.
16.07.2010 (10:00)  
naroznej: Krátké OT. Konkurence tu samozřejmě je dostatečná. Jen pro byt mých rodičů by se našlo zhruba deset nabídek šesti společností, od kterých by byla elektřina levnější ročně až o 250 Kč. Problém je v tom, že kvůli ušetřené dvacetikoruně měsíčně jsou lidi líní zvednout prdel a raději budou dál nadávat na zlý ČEZ. To, kdo vlastní distribuční síť, ti může být úplně buřt – distribuce je regulovaná státem a ani jeden z distributorů si, pokud vím, nemůže vybrat, koho tam pustí a koho ne…

Odkaz: http://kalkulator.eru.cz/ a vůbec na celém webu je zajímavé čtení.
16.07.2010 (9:50)  
Krutas57, tomino151: Problém "konečné" v Praze bude definitivně vyřešen až novým spojením 2. Masarykovo nádraží v dnešní podobě už nebude existovat a všechny příměstské vlaky budou průjezdné, v centru Prahy už prakticky nic končit nebude. Pražská příměstská doprava se až tehdy stane skutečným "eskem".

http://www.stavime-bydlime.cz/article.php?ID=23839
registrovaný uživatel Jugy  mail  
16.07.2010 (9:29)  
Manažer firmy má rozumět zejména tomu, co firmu nejvíc pálí. A největším problémem ČD není to, že by neuměly jezdit s vlakama, ale to, že mají problémy s financema. A z tohoto pohledu mi pan Žaluda přijde jako člověk na správném místě.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko