Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.
Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.
Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.
Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.
Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy
| 15.7.2010 (10:00)
I kdyz vim ze to neni bezna praxe, snazim se vzdy si to zaridit tak, abych jel "nemcem" ... a je pravdou, ze posun planovaneho odjezdu o 2 hodiny "jen" proto, abych se nesmazil v kozence neni zadna sranda. A je to (aspon pro me) o to divocejsi, ze na rychliky do Nemecka vlaky do Ostravy nenavazuji, zpatky zrovna tak (pendolina nepocitam, ty se mi ekluji). Na stranu druhou 129 na Slovensko aspon nabizi podstatne lepsi komfort nez cokoliv v podani dotovanych vlaku CD pred i po... a navazuje. pokud to jde, smeruji to na tento vlak, i kdyz zbytek z Hranic jedu osobakem. Na cem konkretne jezdis, jestli se to da nejak shrnout? Ja ze bych se nekdy prisel "dopredu" podivat a hodit rec pred odjezdem.
no a docili se toho jednoduse, zavede se model PPP a otevre se novy prosto pro spolupraci soukromeho subjektu se statem a bude se dojit dal, akorat se to schova pod hlavicku soukrome firmy daleko lepe nez dosud, navic smlouvy se budou uzavirat na 30-40let a to kam se hrabe smlouva na 10let s CD
Při srovnání těch časů jsem vycházel z plzeňského náměstí (Republiky?) na Václavák v Praze. A tam to srovnání vychází stejně.
Že tam jezdí špatné vozy souhlasím. Ale v tomhle pomůže jen ta konkurence, kdy se musí dopravce snažit. A je jasný, že nebudeš čekat na rychlík z Německa, když jede pro Tebe v nevhodnou dobu. Uvedl jsem je tam jen proto, že to jsou jediné slušné vlaky na této trati a minimálně takové by tam prostě měly jezdit pravidelně na všem.
Odkaz: http://kalkulator.eru.cz/ a vůbec na celém webu je zajímavé čtení.
http://www.stavime-bydlime.cz/article.php?ID=23839
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










