..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   
16.07.2010 (9:17)  
CEZ ma konkurenci ostrou jako britva

Ha,ha,ha....
Kdo vlastní distribuční přenosovou soustavu ??
Pravda , nějaká konkurence i v poli elektřiny v našem státu je. Ale vzhledem k tomu , že tržní podíl ČEZu může být tak 90% , tak účinkování ostatních hráčů je pouze paběrkování. Nakupovat u jiných hráčů se vyplatí spíše pro velkoodběratele.
Příkladem odvětví , kde je konkurence "jako břitva" jsou třeba automobilky,obchodní řetězce,spediční firmy,cestovní kanceláře.... atd. Ale určitě ne energetické společnosti.
16.07.2010 (9:17)  
Fňuk fňuk, ministr dopravy není nádražák, a třeba rovnou dušek...

Jiri Vosecek: 100% souhlas, musí to bejt manažer > silenj manažer prosadí mnohem víc než nějakej nádražák/odborář, kterej nemá za sebou možnost vyhlášení bezohledné stávky jenž způsobí zkolabování systému aby nemusely modré gumy platit o pár korun ročně navíc za rejžírky a FIPky.

Myslím si, že v těchto dnech pomalu ale jistě začíná nová éra na železnici, alespoň dálková doprava se dostane do soukromých rukou. Když to fungovalo za Rakouska-Uherska, bude to fungovat i teď, třeba se ukáže že státní železnice jsou jeden velký omyl, pokud bude dotována PROKAZATELNÁ ZTRÁTA soukromníkům. Viz krásný případ je Velká Británie ;)
Registrierter Benutzer Sim 
16.07.2010 (9:06)  
tomino151 > pokud porovnavate vlak a bus na Plzen, bylo by minimalne slusne zminit par dalsich veci:

- v Plzni je prestup jakakoliv MHD-vlak na podobne urovni, jako v Praze na hlavnim vlak-tramvaj. Kdezto u busu je to prakticky u nosu (aspon pokud beru autobusy a trolejbusy, u tramvaji je to horsi).
- jak moc stihaji v soucasnosti busy sve jizdni doby netusim, ale predpokladam, ze vinikem bude pruserova doprava v Praze jak v centru, tak v prostoru Zlicina kvuli (pre)stavbe zapadni casti okruhu. Oboji se zrejme jeste letos podstatne zlepsi.
- vlaky Praha/Plzen nestihaji hodne tezce, za letosek (a tedy nejakych 14 zpatecnich jizd) jel vlak zcela presne jen 1x. V cca polovine pripadu mi ujely pripoje na dalsi dalkove vlaky, takze kvuli ctvrt hodine zpozdeni covek prijede do cile v lepsim pripade o hodinu, v horsim o dve pozdeji ... a s vyberem spoje tak, aby jel aspon trochu kulturne si muze jit vytrit neco mezi zady a stehny.

Docasne by se to prezit dalo, ale tohle bude jako se spratelenymi vojsky - jednotka docasnosti je v tomto pripade jeden furt. Ted se kope a jezdi jednokolejne mezi Zdicemi a Horovicemi a mezi Rokycany a Holoubkovem. Zaroven se kope a tuneluje (i kdyz se jezdi obousmerne po stare trati) mezi Horovicemi a Zbirohem, kopani se pripravuje mezi Zbirohem a Holoubkovem ... a az tohle vsechno skocni, zacne se (snad) kopat mezi Plzni a Rokycany a mezi Berounem a Smichovem, resp. take na nakladnim nadrazi v Beroune.

Do te doby se na tom tezko neco zlepsi, aspon co se stihani tyka - vzdy se bude nekde jezdit jednokolejne a cekat na krizovani. Takze nejen ze se prenasi zpozdeni na dalsi spoje, ale v podstate tu nebude misto ani na potencialni konkurenci, ktera (krome objednavatele dopravy) jako jedina dokaze zlepsit vozovy park v tomto muzeu.
Registrierter Benutzer kobros 
16.07.2010 (9:04)  
Tady vidim, ze se tu trosku zmenilo tema k CEZ. CEZ neni monopol. CEZ ma konkurenci ostrou jako britva, a cesky stat muze byt rad, ze vlastni firmu, ktera v takovem ostrem prostredi, jako je energetika, se dokaze prosadit a vydelavat.
Ostatne, i Vas, jako maleho zakaznika nikdo nenuti nakupovat elektrinu u CEZ, muzete si ji koupit u koho chcete a i levneji. U koho ji koupil ten, od koho ji koupite Vy, Vas nemusi moc zajimat a take to mnohdy vubec CEZ byt nemusi.
Nevrete tomu, co se pise v novinach a nekdy si aspon zkuste procist fakturu za elektrinu a k tomu stranky ERU.
16.07.2010 (9:03)  
Sim > Ty smlouvy tu měly být už dávno, nejenom že mohly. Největší paradox je, že to celou dobu měly v rukách pravicové strany a je smutné, že to neprosadily. Navíc už čtyři roky ovládají i MD.
A to, že to bylo podepsáno podivným způsobem, nijak nezpochybňuji a klidně se pod to podepíši.
Navíc já osobně si přeji, aby se ČD určité části tratí zbavily. Na druhou stranu si ale myslím, že by státní dopravce měl existovat a měl by provozovat určité procento tratí a také by měl v případě krachu soukromého dopravce garantovat, že bude schopen ihned zajistit obslužnost do doby, než se na ten úsek vypíše nové výběrové řízení. Ale jak velké procento je otázka. Nakonec by snad ani všechny tratě jít do výběrových řízení ani neměly, ale pokud se pletu, tak mi prosím někdo opravte. Zase to tolik nesleduji.
16.07.2010 (8:32)  
Doomlukas > S tím se dá souhlasit. Mezi Prahou a Plzní jezdí každý den hodně lidí. A také je fakt, že ty vlaky jsou špatné. Hlavně ty do Chebu. Slušné jsou jen ty do Německa. Trať se tam zrychluje. Nakonec se tam teď v úseku Zdice - Rokycany staví na mnoha místech. Navíc už teď ten rozdíl není tak velký, pokud vezmu trasu z centra do centra. Vlak to dnes jede cca 1:45, autobus sice jen hodinu, ale na Zličín. To je jízdní doba SA, která je ale ve všední den skoro nereálná. Pak přestup na metro a jsme na stejném času. A pokud některé autobusy (Centrum tour, ČSAD Plzeň) jezdí na Florenc, tak oficiální jízdní řád je časově skoro stejný jako vlak. Ale ten autobus ho ani náhodou nestíhá a je zcela běžné, že díky ucpané Praze jede o půlhodiny déle.

Průjezdné rychlíky jsou sice možné, ale spíše na kratší relaci. Nakonec se takhle jezdilo z Plzně do Hradce. Ale dlouhé relace už bych jako moc ideální neviděl. Ale to je můj názor a ty to třeba vidíš jinak.
16.07.2010 (8:29)  
Narazil jsem tady na poznámky-bude konkurence , bude větší potřeba kapacity v Praze na hlavním nádraží.
Já si to nemyslím. Konkurenci v železniční dopravě lze dle mého názoru vytvořit pouze tak , že budu vybírat dopravce na konkrétní linky. Ne že místo dnes jednoho vlaku , který provozují ČD pojedou 3 další vlaky (jeden ČD a další dva od soukromých dopravců). Tato varianta je nereálná , neboť stát by musel železniční dopravce dotovat minimálně třikrát tak vyšší sumou.
Dle mého názoru jedinou cestou jak vytvořit konkurenci na železnici je ten přístup , že dálkové linky budou "rozsekány" do balíčků a o každý balíček se bude soutěžit zvlášť. Dále musí být zajištěna celistvost a síťovost železnice. Cestující by neměl řešit , zda vlak , se kterým pojede provozuje Petr nebo Pavel. Měl by přijít na nádraží a jet. A třeba i přestupovat mezi vlaky různých dopravců na základě jedné jízdenky.

Pak je třeba vyřešit i tarifní záležitosti. Pokud by každý dopravce měl mít svůj vlastní tarif , pak by to železniční osobní přepravu dost ohrožovalo jako celek.
Takže poté je na zvážení jak dále.

Žaluda už té konkurenci nějakou dobu čelí a dá se říct, že celkem úspěšně. Zatím totiž tu konkurenci k ničemu nepustil. A o tom, že to s ním není tak špatné, svědčí i to, že na něj nadávají odboráři typu Dušek a spol. Nejde jim už totiž na ruku, jako tomu bývalo za dřívějších šéfů ČD.

To máte pravdu.Ale zase jenom díky neschopnosti naší státní správy. Situace , kdy MD si nechá ČD diktovat co , kdy a jak objednat je absurdní. Co se týče těch odborářů , u ČD existuje hodně organizací, Dušek šéfuje pouze jedné z těchto organizací a jak jsem vyrozumněl , většina odborářů jde za Žaludou.
Registrierter Benutzer Sim 
16.07.2010 (8:24)  
Krutas57 > podivejte se na mapu (nejlepe na satelitni snimky) a zjistite, ze pokud vylezete na hlavaku z vlaku rekneme na 4 nastupisti (prumer) a chcete na tramvaj, tak si pohadku o 100 metrech muzete rikat nekolikrat za sebou :-)

Ono totiz na tramvajovou zastavku "Hlavni nadrazi" je to podstatne bliz z Masny ... a fascinuje me, jak odsuzujete nutnost prebihani mezi dvemi nadrazimi, ale o tretinu kratsi cesta na tramvaj vam prijde normalni.

tomino151 > snaha soukromniku uchytit se v osobni doprave tu byla davno pred desetiletymi smlouvami. Jenze prave jejich urychlene porizeni na posledni mozny den byl doslova vysmech vsem - cestujicim, ostatnim dopravcum i platcum dani. A samosebou se staly trnem v oku Jancurovi.

Ono totiz... tyhle smlouvy tady mohly byt uz daaavno. Jen pro to "nebyl duvod". Vedeni CD se mohlo vymlouvat, ze nemaji garanci na nakup vozidel, objednavatel dopravy zase nemel zadnou starost s vyberem, protoze se objednalo to co vloni a korekce byly vesmes kosmeticke. Pouze v situaci, kdy se objevil naznak konkurence (Plzen-Most) se upravily cisla v tabulkach tak, aby si nikdo jinej nez CD neskrtnul a jelo se dal opet podle stejnych pravidel.
16.07.2010 (8:15)  
Jedině snad udělat propojku hlavák - Masaryčka (resp. hlavák - Bubny), ale to asi neni dost dobře realizovatelný.

Proč, stačilo by obnovit Malou Hrabovku .. a moh by tam jezdit pendl :-)
16.07.2010 (8:03)  
Krutas > Fíra může samozřejmě kroužit. Ono se to v menší míře děje i teď. Srovnávat to s metrem to ale moc nejde, tam se ve špičce jezdí úsekově.
Ideální konečná pro osobní vlaky není. Každý bude preferovat něco jiného. I z Hlavního je dobré spojení po centru, ale už ne tak rychlé. Metro C je nejvytíženější, ale z důvodů velkých sídlišť na okrajích Prahy. Přestup mezi vlaky osobní dopravy ideální není. Podobné to je ale ve všech velkých městech v Evropě, kde jsou nádraží podobně rozhozená jako v Praze. Pak je opravdu jediná možnost, že ty linky budou Prahou projíždět.

Dopravci by se mohli určitě domluvit. V duchu jsem si představil, jak žlutá lokomotiva táhne béčka ČD :-)
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko