Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Mám silný pocit, že odbory v poslední době ztrácejí kontakt s realitou (viz také stávky v Řecku, Německu apod.) a stále více používají mafiánské metody k prosazení svých zájmů. Kdy už lidi pochopí, že stávkovat za zvýšení platů, nedanění benefitů apod. nemá smysl, když není odkud tyto náklady zaplatit? Nesmyslné sliby paroubkovců na třináctý důchod (na který není, ale to je nijak netankuje), zrušení regulačních poplatků atd., to je vrchol naprosté stupidity a nebojím se nazvat lidi, kteří na tohle slyší, slovem "pííííp" (autocenzura, protože zde se nemluví ošklivě, že Pepo?). Takhle kdyby železničáři stávkovali za doživotní odvolání hlasitě mlaskajích prasat v parlamentu, senátu a vládě a jejich nahrazení minarchií, budu první, kdo se k takové stávce přidá.
Nereálný slib ODS, který byl vyvážen nereálnými sliby ČSSD, jako že v roce 2010 bude průměrný plat 25 tisíc, učitelé budou brát 35000, rodinám s dětmi školou povinnými se bude dávat příspěvek na pořízení počítače 7 000 Kč, nebo že v tom roce 2010 budeme platit eurem?
Tupohlávkova vláda nebyla od začátku legitimní a neměla ani vzniknout. A když nemá rozum vláda a parlament, musí ho mít někdo jiný, v tomto případě odboráři.
Znovu se zeptám, co má společného se zákonem, jehož zrušení si chtějí odboráři vydíráním vynutit, Topolánkova vláda, která padla loni v březnu, zmizela začátkem května, zatímco tenhle zákon byl přijat na konci roku 2009?
Modrý hnůj pak vyřešil patovou situaci zkorumpováním dvou opozičních poslanců (každý z nich dostal 30 melounů na ruku).
Odkud máte takovou informaci, že to bylo podplaceno 2 x 30 miliony a ještě k tomu v hotovosti (na ruku)? Dokázal byste toto tvrzení nějak doložit?
Asi ti nedošlo, že tady nejde jen o železničáře. A současný systém, kdy horních deset tisíc nehorázně okrádá všechny, včetně státu, je neudržitelný. Ostatně jeden pokus už tady v 90. letech byl a všichni víme, jak dopadl (1,5 bilionu manko!)
Po "revoluci" se uz nebude (otrocky a s mizernym platem) pracovat? Prejde se na 25 hodinovou dobu a vsem se najednou zvedne 4x plat? Ty jo, tak to se uz tesim a klidne se pak prihlasim na pracak. Posledni bitva vzplala....
Pak budou pozadovat vyjimku (napriklad casove neomezene socialni davky podpory nezamestnanosti) pro byvale ajznbonaky, protoze to je preci logicke, ze maji mit vuci ostatnim vyhody. Ale jen ti, co pracovali pro CSD a jeji nastupce, protoze to by tak hralo, aby se s nimi svezl nekdo, koho vyrazili od Viamontu, OKD-D nebo JHMD!!! Nedej boze od zluteho pana, kdyby nahodou zacal nekde jezdit.
on parlament podle odborářů není zvolenem demokraticky, protože je málo rudooranžový.
Ale jak říkám,at si stávkují třeba měsíc. čím déle tím hůře pro ně. Jen jsem zvědav, jak budou stávkovat až budou z našich dan pobírat podporu v nezaměstnanosti
Zkrátka všichni jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější. Opakuji, že nezávidím existenci režijky (a kdo tvrdí že ano by měl navštívit psychiatra) ale štve mě, že mají (=budou mít, nebo snad někdo myslí, že to dopadne jinak?) výjimku. Tak buď všeci nebo nikdo. Kdo jiný v republice řve, že je to špatný zákon? Viděl jsem akorát reakci JHMD (o přespání strojvůdců a hotelové ceně, zdroj idnes), padlo to i zde: ano, mají pravdu, že je to postavené na hlavu ale je-li špatný zákon bojuji za všechny, ne tak odporně za sebe! "My" teda výjimku mít budeme a zbytek není náš problém! Zbytku je porazeno ať jde taky stávkovat ale on dobře ví, že musí držet hubu a krok a nikdy si toto nedovolí. Jak ste borci poznamenali, jsou to hold nadlidi.. Ne prezident, ne premiér, naší zemi vládnou železničáři.. :( Tak by aspoň mohli zamést s tuneláři, zavřít všechny špatné lidi do basy. Proč neudělají toto, když mají takovou moc!!?? Dyť bysme se měli líp.. ;)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










