Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Zitra v praci nezapomen rozbit nejaky stroj - to pry odborari taky s oblibou delali:-))
Drahos - aha, takze kdyz to nezrusil Hitler, tak to musi zustat, tenhle argument prebit nelze. Ja myslel, ze zeleznicari dostavaji i nejakou mzdu a voni delaji jenom za benefity...
BTW - Hitler (a dokonce ani komunisti!) jaksi ze sveta nedostal ani vrazdy a nasili. Takze proti tomu taky nemam byt, protoze to je nedilna soucast lidskeho byti a je to tak spravne, ano?
Zatím... zatím to nikdo neříká nahlas... ale když si neubrání teď výjimku z jejich zdanění, v dalším kole se najde někdo, kdo jim je bude chtít sebrat úplně. Takže nejde hlavně ani tak o to zdanění teď jako o prevenci jejich ztráty příště.
Co je to za nesmysl? O daních rozhoduje někdo úplně jiný než o existenci nebo neexistenci režijek.
A když by chtěl režijky někdo někdy zrušit, tak se dají zrušit jak režijky zdaňované, tak i režijky nezdaněné.
A zdá se, že někdo spoléhá na to, že když jedni chudáci teď přijdou o jednu výhodu, jiní chudáci, místo aby s nimi drželi, jim tu ztrátu ze závisti budou upřímně přát...
Jestli ti první chudáci způsobí těm druhým chudákům problémy, že se ti druzí chudáci třeba nebudou mít jak dostat do práce nebo do školy, tak se tomu nelze vůbec divit.
Zatím... zatím to nikdo neříká nahlas... ale když si neubrání teď výjimku z jejich zdanění, v dalším kole se najde někdo, kdo jim je bude chtít sebrat úplně. Takže nejde hlavně ani tak o to zdanění teď jako o prevenci jejich ztráty příště. (Když už to teda potřebuješ takhle polopatě.)
A zdá se, že někdo spoléhá na to, že když jedni chudáci teď přijdou o jednu výhodu, jiní chudáci, místo aby s nimi drželi, jim tu ztrátu ze závisti budou upřímně přát... ale na to se odjakživa spoléhali a spoléhají i dnes všichni mocipáni... rozděl a panuj se tomu říká.
to není opakovaná lež, jak víte, že to není rušení řežijek, i když se nejedná přece o ně. Jde v principu o více.
Jízdní výhody jsou posledním benefitem na železnici,který zaměstnancům zůstal(myslím tím normálním,řadovým zaměstnancům,nemám na mysli manažerskej aparát).A teď najednou přijde doba,kdy i tuhle poslední "výhodu",kterou nezrušil ani Hitler,ani komunisti(ale možná se to povede této novodobé sebrance),Ti chtějí sebrat.
Opakovaná lež se nestane pravdou.
Režijky NIKDO rušit nechtěl a nechce!!!
Napiš si co chceš,já už na tuhle debatu nemám ani náladu ani čas(naštěstí).
PS:V zásadě nejde ani tak o režijky,jako o PRINCIP,pořád Ti to nedochází?
Někteří chytráci nejen z této diskuse zkrátka zjistí, o co jde, až sami budou rýt hubama v blátě. Jenže pak už bude pozdě divit se.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










