..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Related newsopen/close

More on Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 36      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
26.02.2010 (20:37)  
hanku, ty jsi mne dojal k slzam... Za barevny televize nebo sluzebni auta k soukromym ucelum - kvuli tomu se taky krvave bojovalo? Nebo za rozvoz pizzy?
Zitra v praci nezapomen rozbit nejaky stroj - to pry odborari taky s oblibou delali:-))

Drahos - aha, takze kdyz to nezrusil Hitler, tak to musi zustat, tenhle argument prebit nelze. Ja myslel, ze zeleznicari dostavaji i nejakou mzdu a voni delaji jenom za benefity...
BTW - Hitler (a dokonce ani komunisti!) jaksi ze sveta nedostal ani vrazdy a nasili. Takze proti tomu taky nemam byt, protoze to je nedilna soucast lidskeho byti a je to tak spravne, ano?
Registered user antdo  mail  
26.02.2010 (18:42)  
docela se bavím, vydírají a 95% z nich ani neví proč:))) prý zrušit režijky. Tahle stávka bude asi velká komedie
Registered user DJ 
26.02.2010 (17:54)  
hank:
Zatím... zatím to nikdo neříká nahlas... ale když si neubrání teď výjimku z jejich zdanění, v dalším kole se najde někdo, kdo jim je bude chtít sebrat úplně. Takže nejde hlavně ani tak o to zdanění teď jako o prevenci jejich ztráty příště.

Co je to za nesmysl? O daních rozhoduje někdo úplně jiný než o existenci nebo neexistenci režijek.
A když by chtěl režijky někdo někdy zrušit, tak se dají zrušit jak režijky zdaňované, tak i režijky nezdaněné.

A zdá se, že někdo spoléhá na to, že když jedni chudáci teď přijdou o jednu výhodu, jiní chudáci, místo aby s nimi drželi, jim tu ztrátu ze závisti budou upřímně přát...
Jestli ti první chudáci způsobí těm druhým chudákům problémy, že se ti druzí chudáci třeba nebudou mít jak dostat do práce nebo do školy, tak se tomu nelze vůbec divit.
26.02.2010 (17:42)  
Například si zkuste spočítat, o kolik kč ročně přijde státní železnice, když někdo denně dojíždí vlakem ČT - Olomouc, navíc v první třídě vlaků IC.
26.02.2010 (17:40)  
Přijde mi ubohé, stávkovat kvůli dani z 22000, přesnou částku nevím, ale bude se jednat o PÁR TISÍC ROČNĚ, pro nižší příjmové skupiny bych navrhoval měsíční platbu, např. inkasem, dále stanovení tržní ceny jízdenky ve dvojce například na 14000 > daň.
Registered user hank 
26.02.2010 (16:16)  
DJ: Režijky NIKDO rušit nechtěl a nechce!!!

Zatím... zatím to nikdo neříká nahlas... ale když si neubrání teď výjimku z jejich zdanění, v dalším kole se najde někdo, kdo jim je bude chtít sebrat úplně. Takže nejde hlavně ani tak o to zdanění teď jako o prevenci jejich ztráty příště. (Když už to teda potřebuješ takhle polopatě.)

A zdá se, že někdo spoléhá na to, že když jedni chudáci teď přijdou o jednu výhodu, jiní chudáci, místo aby s nimi drželi, jim tu ztrátu ze závisti budou upřímně přát... ale na to se odjakživa spoléhali a spoléhají i dnes všichni mocipáni... rozděl a panuj se tomu říká.
26.02.2010 (16:12)  
DJ
to není opakovaná lež, jak víte, že to není rušení řežijek, i když se nejedná přece o ně. Jde v principu o více.
Registered user DJ 
26.02.2010 (15:54)  
Drahos Svestka:
Jízdní výhody jsou posledním benefitem na železnici,který zaměstnancům zůstal(myslím tím normálním,řadovým zaměstnancům,nemám na mysli manažerskej aparát).A teď najednou přijde doba,kdy i tuhle poslední "výhodu",kterou nezrušil ani Hitler,ani komunisti(ale možná se to povede této novodobé sebrance),Ti chtějí sebrat.

Opakovaná lež se nestane pravdou.

Režijky NIKDO rušit nechtěl a nechce!!!
26.02.2010 (15:27)  
M:OK tak jinak:Jízdní výhody jsou posledním benefitem na železnici,který zaměstnancům zůstal(myslím tím normálním,řadovým zaměstnancům,nemám na mysli manažerskej aparát).A teď najednou přijde doba,kdy i tuhle poslední "výhodu",kterou nezrušil ani Hitler,ani komunisti(ale možná se to povede této novodobé sebrance),Ti chtějí sebrat.Jinak ta práce na dráze má v dnešní době většinou jen samé nevýhody(práce strojvedoucího asi nejvíc),to mi věř.Chceš mi namluvit,že budeš takovej grant,a řekneš:"Ale jo kluci,vezměte nám to,všechno,já vím,že stát je chudej".Tohle mi chceš vážně namluvit?Nevěřím Ti.Další věc:Jízdní výhody nejsou přece jen na železnici,mají je i dopraváci atd.Tak jak je možný,že si všichni berou do huby jen dráhu?Je to humus,taková kampaň.A s tím zlodějem-to jsi taky přehnal,nebo ne?Pak se nediv takovým reakcím.Jak můžeš vědět,že já jsem zloděj-nebo že zastávám ten názor"Kdo nekrade..."Máš pro to nějaký důkaz?
Napiš si co chceš,já už na tuhle debatu nemám ani náladu ani čas(naštěstí).
PS:V zásadě nejde ani tak o režijky,jako o PRINCIP,pořád Ti to nedochází?
Registered user hank 
26.02.2010 (15:15)  
Ono už se dnes v dějepisu zřejmě neučí, jak vypadalo postavení zaměstnanců v Evropě v dobách kapitalismu prvotní akumulace před 150 lety (18 hodin 7 dnů v týdnu, celé rodiny spaly ve fabrikách a děti pracovaly od 5 let) a média většinou neukazují, jak to vypadá dnes ve fabrikách v takových zemích jako je Bangladéš nebo Haiti. Nikdo už dnes neví nebo nechce vědět, že to, co je dnes "normální", si naši předci často krvavě vybojovali (právo na sdružování, svoboda slova, 8hodinová pracovní doba, dovolené, mateřské, důchody, nemocenské, koneckonců i všeobecné volební právo aj.) a že to nejsou a nebyly dárečky altruistických zaměstnavatelů ani mocipánů. Koneckonců i otrokářství a nevolnictví kdysi byly normální. Reálný socialismus sloužil jako brzda nejhorších excesů ve vztazích zaměstnavatel - zaměstnanec v tzv. svobodných zemích, kde se nejvíc ze všeho věrchuška bála právě organizované síly zaměstnanců. V momentě, kdy socík padl, tenhle korektiv skončil a kapitalismus znovu ukazuje svou pravou tvář. Pochopitelně málokdo to vidí takhle komplexně, asi ani ti drážní odboráři ne, ale jistě aspoň intuitivně tuší, že jedině v organizaci je síla schopná těm nejhorším excesům zamezit. A začít bránit se musí od maličkostí, jako jsou ty režijky, protože kdyby se to nechalo tak, bude to pokračovat dál a dál - až k té dickensovské Anglii roku 1850 nebo bengálským fabrikám dneška.

Někteří chytráci nejen z této diskuse zkrátka zjistí, o co jde, až sami budou rýt hubama v blátě. Jenže pak už bude pozdě divit se.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 36      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko