Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Odborový svaz strojvůdců se už nechal slyšet, že vláda stejně stávku neodvrátí. "To je ještě pořád jen slib. Udělají to, že dají do Sněmovny něco k nějakému projednání a výsledek ve finále není jasný," řekl prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.
Když předsedovi tak strašně vadí, aby režijky a stavenky podléhaly zdanění, tak měl řvát už v době, kdy se ten zákon navrhoval. Pak by stačilo zatlačit na vládu/ministra (aby to vůbec nenavrhovali), nebylo by potřeba čekat na rozhodnutí sněmovny.
Ještě jedna otázka. Jednaly odbory s vedením ČD o tom, že by ČD za zaměstnance tu DPH ze stravenek a režijek zaplatily, takže čistý příjem zaměstnanců by se nijak nesnížil?
Nebo začaly odbory rovnou "jednat" s politiky?
Premiér vyhověl odborářům. Ti nakonec ale stejně stávku neodvolají
Ferovej vyderac aspon udela, co slibil, ze udela, kdyz dostane, co zadal. Podrazackej vyderac meni nazory o sto sest...
Za co vlastne stavkuji? Zakon byl prijaty davno, nikdo nic nerikal. "Vcera" vyhlasili stavku na "zitra" pokud se to nezmeni. Dnes to vlada zacala menit, ale presto stavka plati. Ze to jako nezrusili behem 5 hodin? Skoda ze na draze se taky nedaji nektery veci zmenit tak rychle...
PS: Fischer u mne dost klesnul:-(
Opravdu to chtěly/chtějí ČD počítat ze základu 22 000, nebo to je jenom domněnka odborářů?
(zákon 77/ 2002 Sb. : § 33 Vztah ministerstva k akciové společnosti České dráhy a ke státní organizaci Správa železniční dopravní cesty
Ministerstvo stanoví ceny jízdného a přepravného a podmínky jejich uplatnění (tarify) pro přepravu zaměstnanců akciové společnosti České dráhy, zaměstnanců státní organizace Správa železniční dopravní cesty, zaměstnanců ministerstva a Drážního úřadu, podílejících se na zabezpečování, provozování drážní dopravy, poživatelů důchodů, kteří pracovali v oblasti drážní dopravy, jakož i jejich rodinných příslušníků).
V „Tarifu ..." je stanovena roční výše jízdného (cena režijky) .... Bylo by poněkud absurdní, aby ústřední orgán státní správy k tomu zákonem určený určil cenu "něčeho" a jiný státní orgán (finanční úřad) stanovil obvyklou cenu téhož "něčeho"...
ČD a.s., jako provozovatel drážní dopravy vydávají prováděcí předpis k „Tarifu". Tržby jsou příjmem ČD a.s., nikoli MD.
V principu skutečně nejde o „benefit" dle Kolektivní smlouvy, ale o „benefit" zavedený zákonem ...
numo : no dobře, na hodinu vyhodíte stávkujícího zaměstnance ČD a co dál ... než si vyškolíte strojvedoucího tak vám to bude trvat minimálně rok a stát desítky tísíc korun. To vyhodíte cca 5 000 strojvedoucích ? A kdo ty vlaky pak bude vozit ... Totéž se týká prakticky všech profesí - pokladní, průvodčí ...
Totéž platí i o tramvajácích, řidičích autobusů i strojvedoucích METRA.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










