Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Pro případ, že stejná komerční nabídka neexistuje, má se to nějak počítat z nákladů na poskytnutí služby, a to už vůbec nevím, co se tím myslí.
Byl bych rád, kdyby někdo, kdo tomu rozumí, tohle ropracoval do nějakého článku, případně mě na takový již existující odkázal. Připadá mi to totiž, že se všichni o něčem baví, ale nikdo o tom pořádně nic neví.
Když to vezmu do důsledku, tak by tu daň mohli platit i páni poslanci, když to tak domrvili, nebo naopak by se to mohlo danit podle jejich "volné" jízdenky, stejně jako to závodní stravování, podle kantýny poslanecké sněmovny.
jahoda: Kdybyste s tím nepřišel, tak bych si vůbec nevšimnul co je na obrázku, resp. bych ho ani nerozklikával, takže bych se ani nedozvěděl, že zaměstnanci metra podporovali nějakou stávku.
edit: Jinak tohle bude asi "plodná" diskuze...
Já obecně pro stávku nejsem, protože to přináší akorát problémy běžným cestujícím (v případě dráhy), ale v tomhle případě jsem docela na vážkách.
- Odboráři se hlasitě ozvali a začali vyhrožovat stávkou až v době, kdy ten zákon vstoupil v platnost i účinnost. Proč? Kdyby zavyhrožovali už v době přijímání zákona, stačilo udělat bububu na vládu nebo ministra, a zákon by mohl být upraven.
Takhle zákon platí a pro jeho změnu je potřeba přijmout zákon nový.
- Proč řadoví členové odborů v první řadě nevyrazí ty své předsedy, kteří ani (z jejich pohledu) nedokázali zabránit tomu, aby byl takový zákon přijat?
Nedávné televizní vyjádření předsedy Pomajblíka ve smyslu, že "ten zákon je útokem na činnost odborů", "předmětná část zákona se musí zrušit, jinak..." vyznívají poněkud směšně.
Proč stejně tak nekřičel v době, když se ten zákon schvaloval?
- Proč se odbory, které by měly sloužit hlavně k tomu, aby hájily práva zaměstnanců proti zaměstnavatelům (zase) pletou do politiky a schvalování zákonů?
Proč si nevyřídí u svých zaměstnavatelů, aby za ně případně tu DPH celou nebo alespoň částečně zaplatil?
- Jaký postoj k těmto aktivitám má vedení ČD, které s tím nemá prakticky nic společného? Kdo zaplatí ČD případné ušlé tržby z vlaků, které díky stávce nevyjedou, nebo ušlé tržby z doplňkových služeb jako např. ČD kurýr...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










