..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 32 33 34 35 36      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
23.02.2010 (9:28)  
Pořád se mluví o InGold za 20 000, a tedy o dani 2 000 (+- nějaké drobné). V zákoně je ale tuším vyjádření stylu že se to porovnává se stejnou komerční nabídkou, přičemž rozdílů mezi Ingold a režijkou je dost a jsou podle mě nezanedbatelné.
Pro případ, že stejná komerční nabídka neexistuje, má se to nějak počítat z nákladů na poskytnutí služby, a to už vůbec nevím, co se tím myslí.
Byl bych rád, kdyby někdo, kdo tomu rozumí, tohle ropracoval do nějakého článku, případně mě na takový již existující odkázal. Připadá mi to totiž, že se všichni o něčem baví, ale nikdo o tom pořádně nic neví.
23.02.2010 (8:24)  
František: Myslím, že zrovna tohle bylo prezentováno poměrně hodně. Otázkou třeba zůstává, jestli by pak každý držitel takto zaplacené režijky měl nárok na 1.tř, když by to byl ekvivalent Goldu. Já myslím, že třeba i z tohoto důvodu se tohle nelíbí ani vedení drah, nehledě na to, že skutečně není nikde napsáno z čeho se to má počítat.
Když to vezmu do důsledku, tak by tu daň mohli platit i páni poslanci, když to tak domrvili, nebo naopak by se to mohlo danit podle jejich "volné" jízdenky, stejně jako to závodní stravování, podle kantýny poslanecké sněmovny.

jahoda: Kdybyste s tím nepřišel, tak bych si vůbec nevšimnul co je na obrázku, resp. bych ho ani nerozklikával, takže bych se ani nedozvěděl, že zaměstnanci metra podporovali nějakou stávku.

edit: Jinak tohle bude asi "plodná" diskuze...
Já obecně pro stávku nejsem, protože to přináší akorát problémy běžným cestujícím (v případě dráhy), ale v tomhle případě jsem docela na vážkách.
registrovaný uživatel DJ 
23.02.2010 (8:21)  
- Máme tu zákon, který byl přijat už v posledních měsících minulého roku.

- Odboráři se hlasitě ozvali a začali vyhrožovat stávkou až v době, kdy ten zákon vstoupil v platnost i účinnost. Proč? Kdyby zavyhrožovali už v době přijímání zákona, stačilo udělat bububu na vládu nebo ministra, a zákon by mohl být upraven.
Takhle zákon platí a pro jeho změnu je potřeba přijmout zákon nový.

- Proč řadoví členové odborů v první řadě nevyrazí ty své předsedy, kteří ani (z jejich pohledu) nedokázali zabránit tomu, aby byl takový zákon přijat?
Nedávné televizní vyjádření předsedy Pomajblíka ve smyslu, že "ten zákon je útokem na činnost odborů", "předmětná část zákona se musí zrušit, jinak..." vyznívají poněkud směšně.
Proč stejně tak nekřičel v době, když se ten zákon schvaloval?

- Proč se odbory, které by měly sloužit hlavně k tomu, aby hájily práva zaměstnanců proti zaměstnavatelům (zase) pletou do politiky a schvalování zákonů?
Proč si nevyřídí u svých zaměstnavatelů, aby za ně případně tu DPH celou nebo alespoň částečně zaplatil?

- Jaký postoj k těmto aktivitám má vedení ČD, které s tím nemá prakticky nic společného? Kdo zaplatí ČD případné ušlé tržby z vlaků, které díky stávce nevyjedou, nebo ušlé tržby z doplňkových služeb jako např. ČD kurýr...
23.02.2010 (8:20)  
Jahoda) Myslíte si, že musí mít ILUSTRAČNÍ snímek konkrétní sdělovací hodnotu, která rozšiřuje text zprávy. Ne, nemusí a ani nemá. Tematicky sem ale sedí - zaměstnanci metra při poslední generální stávce dopraváků prostě výrazněji podporovali stávku a dostali se do naší fotobanky. A pokud vím, nikde nejmenuji, kdo přesně bude stávkovat - zatím za vás dopraváky mluví odbory dost jednotně, takže pokud s tím někdo nesouhlasí, měl by to veřejně říct.
registrovaný uživatel Indi  mail  
23.02.2010 (8:18)  
Nechápu, že to někomu může přijít divné natož jako důvod ke stávce. Je to stejné, jako kdyby se zaměstnanci mobilních operátorů vztekali, že se jim dodaňují soukromé hovory nebo obecně kdokoli, komu se dodaňuje např. služební auto používané pro soukromé účely. Proč by proboha zrovna železničáři měli mít nějakou výjimku? Přitom řešení je prosté až triviální - pokud nechtějí platit daň z 20000,- za ingold, ať dostávají zdarma jen nějaké síťovky na konkrétní trať, kterou používají pro cestu do práce. Pak se daň bude vypočítávat z komerční ceny této jízdenky a bude podstatně nižší.
registrovaný uživatel jahoda 
23.02.2010 (7:42)  
Milé Želpage.Nebuďte jako většina novinářů a nemlžte.Pokud k článku o stávce v dopravě použijete fotografii vozu metra s nápisem Metro podporuje stávku,je to nepravda.Já sám v metru pracuji a žádná stávka se nechystá,natož abychom ji podporovali.Myslím,že problémy se týkají hlavně železnice.To je jako by jste použili fotku letadla nebo lodi,také je to doprava.Zde by se hodila fotka z prostředí železnice.
23.02.2010 (7:32)  
Vida, dosud nebylo nikde příliš prezentováno, že by se daň z režijní jízdenky měla počítat z běžné jízdenky. Proto jsem se také divil. že se všude mluví o zrušení jízdenek, nikoli o jejich zdanění. Ony nezaniknou, ale pokud bych měl platit významnější část z jízdenky In-gold namísto pouhé daně z režijní jízdenky, taky by mě to štvalo, i když možná bych projezdil víc, ale jde o princip. Co kdybych to neprojezdil? Je to jako balíky telefonních operátorů. Prostá daň z ceny režijní jízdenky by mě nijak nepohoršovala.
  1 ... 32 33 34 35 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko