Česká republika - Zhruba za 8 let by cesta vlakem z Prahy do Brna mohla trvat necelou hodinu. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které plánuje zprovoznit přes 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí (dále VRT). Cena za jeden kilometr by se měla pohybovat mezi 300 až 600 milióny korun, ale celkovou částku lze těžko vyčíslit. Podle údajů ministerstva se nově postaví 700 až 800 kilometrů tratí a dalších 400 prodělá modernizaci. "Investiční náklady na kilometr jsou dány typem terénu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. "Úseky v rovině vyjdou levněji než ty v kopcovitém terénu, kde je vyšší podíl mostů nebo tunelů".
Podle Šlegra je cena za kilometr VRT srovnatelná s kilometrem dálnice. "Nejedná se o stavby, které by se z tohoto pohledu vymykaly náročnosti investic do dopravní struktury, které jsou realizovány již v současnosti," uvádí. Také ministr dopravy Aleš Řebíček předpovídá dobrý průběh investic a říká, že problémy s investicemi mohou vzniknout u jakéhokoli projektu, ale u takto nadnárodního je nepředpokládá. Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli, kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou.
"Evropa je na nohou, poptávka po rychlém spojení bude narůstat a nebe má také nějakou konečnou kapacitu. Proto se už dnes přemýšlí o nových možnostech," vysvětluje důležitost VRT Řebíček. Na českých kolejích už se konkurence pro letadla projíždí zhruba měsíc. Až do září se na zkušebním okruhu nedaleko Cerhenic u Kolína testuje francouzský rychlovlak AGV.
Cena jízdenky
Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," říká proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.
Zdroj: iDnes.cz
| 14.7.2008 (10:00)
Myslím, že ony VRT jsou některými odborníky předem chybně vyčleňovány ze sítě. Pokud někdo říká, že ceny budou odpovídat cenám letenek, měl by nejprve říct, kolik energie spotřebuje letadlo a kolik vlak, a proč by měl železniční cestující narozdíl od silničního platit vybudování infrastruktury (protože proč se o tom jízdném takto předem mluví, že). Ty koleje budou jistě použitelné i pro rychlíky, protože stavět je jenom pro projíždějící vlaky se těžko vyplatí (i kdyby dosáhly intervalu 30 minut - ale kdo tím bude jezdit?). Naopak upravovat kousky ostatní sítě na 200 km/h pro rychlíky s tím, že nebudou moci VRT využít, je vyloženým plýtváním prostředků, které by mohly být využity na prostou modernizaci mnohem delších stávajících úseků, případně přeložek a dostaveb tratí blíže zdrojům a cílům cest.
Pro zájemce nejdříve odkaz: http://vrt.fd.cvut.cz/ - tam je dost nových informací, hlavně se koukněte na konferenci z loňského listopadu. Zde zvláště upozorňuji na předposlední příspěvek Jindry Kušníra, který vyvrací zkamenělé názory, které jsou vidět v polovině případů na této diskusi.
Před měsícem pokračovala debata v Ostravě a nyní vidím, že i pan ministr se k tomu začal hlásit. Tomu říkám na české poměry slušný pokrok. Asi jak ho svezli na velimském okruhu...
Takže Vysokorychlostní železnice v pojetí Frantíků je oplocená trochu napřímenější trať. Rozdíl ceny proti našim koridorům je pouze v tom oplocení a trochu kubíkům hlíny a výkupu pozemků navíc. Při trati Praha - Brno, si představte, že budujete již důvěrně známý 30km úsek Třebovice - Lupěné a znásobte si ho 8x. Pár mostů a tunýlků. Toť vše co bych k tomu dodal z hlediska stavebního.
Z hlediska provozního to musíme využít i pro klasické vláčky, které mně někde odbočí a budou pokračovat. Například u varianty kolem Jihlavy můžeme urychlit o hodinu a půl rychlíky z Brna do Jižních Čech, když nasadíme řadu 380 a v opačném směru můžeme jezdit Praha - Třebíč, či Znojmo za slušnou dobu při pouhém vydrátování dnešních kozích drah jihovýchodně od Jihlavy. Samozřejmě zas jiné možnosti jsou při trasách Polabím, případně při VRT směr Drážďany. Stísněná Pendolina pak nemusíme honit do Ostravy, ale vyhnat do Chebu, kde se koridorizací trať nezlepšila, ale kvalita umožní provoz naklápěček.
A na závěr z hlediska finančního - je to tak, jak uvádí ministerstvo - cena je stejná jako u dálnice, takže to není žádný luxus, ale naprosto běžná součást moderní dopravní infrastruktury.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










