Praha - Česká petrochemická společnost Paramo se dohodla na dodávkách nafty za 8 miliard korun pro České dráhy. Během tří let tak na dráhu přiteče až 290 milionů litrů nafty. Paramo, jež spadá pod skupinu Unipetrol, bude bude drahám účtovat přibližně 28 korun za litr. To je v porovnání s koncovými cenami u veřejných čerpacích stanic pro motoristy, kde litr motorové nafty stojí kolem 35 korun, neporovnatelně nižší. Čerpadláři si však na mnoha místech ceny paliv nadsazují ve prospěch zisku. Společnost Paramo distribuuje pohonné hmoty pro národního železničního dopravce již od roku 2003, kdy vyhrála tendr na výhradního dodavatele. Dráhy tak chtějí naftou naplnit všech 52 čerpacích stanic pro lokomotivy a stroje nezávislé trakce.
Zdroj: ČTK/České Noviny, Ilustrační foto Chary

Druhym typem vydaju jsou vydaje investicni a ty zajistuji prijmy z SFDI a dotace z EU.
Jinak z toho kratkeho vyctu je z hlediska financovani zeleznice patrne tohle - o dotace zada SFDI, tak SZDC. Vynosy z dani jdou do SFDI a odtud jsou presouvany dale do SZDC. Pak je tu jeste moje domnenka, ze SZDC zas tak moc lidi nema a hodne veci si nechava delat od zamestnancu CD. Vysledek - jedny penize projdou rukama "padesati" ruznych uredniku, kteri s nimi udelaji "padesatkrat" defacto totez (to plati bez ohledu na pravdivost te moji domnenky).
V obecnych udajich jsou vydaje, v prijmech fondu jsou prijmy
Co ma byt tvych 11, resp. 9 procent nechapu.
SFDI dostava 9% z vynosu spotrebni dane (z mineralnich oleju; zbytek tehle dane jde, pocitam, obecne do SR). Dalsimi prijmy jsou privatizace, silnicni dan, mytne, dotace z EU a dotace ze SR. Prijmem fondu neni poplatek za uziti zeleznicni cesty.
Z techto prijmu se financuji jak silnice, tak zeleznice (skrze SZDC) - tj. oboji! Dale se financuji cyklostezky a vodni cesty.
Pokud jde o tech 40%, tak k tomu asi takto - ja mam v kapse milion a dam 10% na charitu - ty mas v kapse tisic a na charitu das 40%. Da se na zaklade procent odvodit, kdo dal na charitu vic?
EDIT: Tak jsem našel, že se použije celých 11% pro dálnice a silnice 1. tř a 9% pro ostatní. Obrovská částka, není-liž pravda, co? Na to, že v Evropě je běžných 40%... O tom, že něco dostává železnice jsem nenašel nic.
Take by me zajimalo, kolik za naftu plati CD dnes. Tato cena bude uctovana do budoucna, pokud to spravne chapu.
V kazdem pripade je jasne, ze toto je hlavni vyhoda unitarni zeleznice, resp. unitarniho dopravce. Soukromnik si s par litry tezko dojedna lepsi ceny nez by platil, kdyby jezdil se svym Desirem k pumpe na dalnici :)
Zelena nafta s tim nijak nesouvisi. Je to o tom, ze nafta pro osobni auta financuje vystavbu zeleznice (a neni to absurdni) a proto by nemelo byt absurdni ani to, ze by "zeleznicni nafta" financovala silnicni infrastrukturu...
u cestnej dopravy dopravcu zuatazuju naklady na spotrebu PH a opravy a udrzba mobilnych prostriedkov
náklady na prepravu po zeleznici zahrnuju aj naklady na udrzbu a vystavbu dopravnej cesty
Fond urceny na opravu, udrzbu a vystavbu ciest ciest je tvoreny aj zo spotrebnej dane z PH
Zeleznica je vlastnikom svojej dopravnej cesty a teda si financuje jej udrzbu a vystavbu. U nas na slovensku je cast spotrebnej dane z nafty a benzinu priamo urcena na financovanie cestnej infrastruktury a preto sa zaviedol pojem tzv. zelenj na fty pre polnohospodarov ktora je v skutocnosti sfarbena na cerveno a nesmie sa pouzivat na cestach, len na pohon polnohospodarskych strojov na pracu na poliach a lesoch a pod. cize cena tejto nafty je znizena o cast spotrebnej dane a toto plati aj pre naftu pouzivanu pre trakcne ucely na zeleznici. myslim ze podobne je to aj u vas v Cechach a teda preto je tam ten rozdiel. staci ak si pozries ceny nafty a cervenej (polnohospodarskej) nafty vidis rozdiel cca 6 korun ( napr. http://www.natankuj.sk). U vas je pojem zelenej nafty tak isto znamy napr. http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-3EA9846C-527FA7E4/cds/xsl/ceska_danova_sprava_1508.html?year=
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











