..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer taz 
31.08.2008 (0:32)  
Asi nejupřímnější odpověď by byla, že nevím.
Já se do této debaty zapojil tím, že jsem oponoval názoru, že je všechno u ČD špatně, a kde shledávám příčiny nadbytku, případně absence kyselých ksichtů...
Obecně panuje názor, že je na ČD přezaměstnanost. Je to možné, neumím to kvalifikovaně posoudit, druhá stránka věci je ta, že se shodneme na tom, že provozovaná technika je mnohdy velmi blízko konci životnosti. Domnívám se, že je to jakési břemeno z dob minulých, se kterým se potýká nejen železnice, a nejen u nás.
Řešením samozřejmě může být všechno staré zrušit, zaměstnance propustit, postavit vše nové, nakoupit nová vozidla, mohutným nasazením moderních technologií maximálně ušetřit na mzdách zbytečných zaměstnanců. To by ovšem předpokládalo nějakou, řekněme dlouhodobou výluku, kdy by nejezdilo vůbec nic, a bylo by potřeba najít mecenáše, který to zafinancuje.
To buď udělá stát, který "oškube" daňové poplatníky nebo do tohoto rizika půjde podnikatel, který si zřejmě půjčí a bude předpokládat, že se mu vložené investice vrátí.
Nechci vyvolávat emoce, ale od Student agency snad v daném okamžiku nemůžeme očekávat, že by byla schopná problémy železnice v Čechách vyřešit. Jistě lze očekávat, pokud její záměry vyjdou, že bude co do kvality nabízených služeb zřejmě lepší, než ČD. Já se mohu domnívat, že to může být i tím, že nemusí řešit problém, co se starými krámy. ČD se bez nich neobejde, protože na nová vozidla nemá a asi hned tak mít nebude. O to víc možná potřebuje zaměstnanců aby měla s čím jezdit. Nevýhoda státních dotací je myslím jasná, na druhou stranu jakákoliv dotace ze státní pokladny, dle mého názoru, dává státu právo tak trošku "prndat" do toho, co kde bude jezdit a kdy.
Já netvrdím, že by to tak určitě dopadlo, ale mohu mít obavy z toho, že po úplné liberalizaci, může nastat situace, kdy se doprava místy úplně zastaví.
Pokud se zamyslím nad tím, jak nasměrovat železniční dopravu v budoucnu, asi vytvořit podmínky pro přesun nákladů z tranzitujících kamionů na koleje, (což myslím funguje ve Švýcarsku), a např. v osobní regionální dopravě místy vyměnit neoblíbené 810 třeba za mikrobusy (mám pocit, že u DB takto vyřešili spojení do nějakých zastrčených dědinek).
Nevím, jestli vás taková odpověď uspokojí, jen bych rád podotknul, než mne zase rozcupujete jako přítele starých pořádků a ekonomického diletanta, ptal jste se jak bych si to představoval, toto je můj vskutku laický názor. Že to tak nepůjde víme asi oba, prezentuji svou představu.
30.08.2008 (23:24)  
Taz: No vida, názor na to máte jiný, to jsem jaksi vypozoroval, mě by spíše a stále zajímalo jaký je váš názor a vaše představa budoucnosti železnice a to konkrétně. To je přeci jedno, že to je osobní názor, od toho diskuse jsou. Prostě jak si představujete že se dá obnovit tisíce vozů a lokomotiv, když na nic nejsou peníze a stávající obnova těžce nestíhá...

Pokud použiji selský rozum a řeknu, že vozidlo má životnost 30 let, mělo by se ročně obnovit 1/30 vozidel a až za strašných 30 let by se kolečko uzavřelo a vozový park měl normální životní cyklus (a to nemluvím o tom, že ve slušné společnosti se v polovině životnosti (při GO) tak nějak předpokládá posílení morální životnosti vozidel). Při současném počtu to obnáší výměnu cca 230 vozidel ročně (stav zaokrouhleně 7100 ks dle výroční zprávy 2006). V případě, že vezmu ta nejoptimističtější čísla a řeknu, že současné ČD nakoupí 15 nových vozidel ročně (jakéhokoliv typu - loko, vozy, mot. vozy, jednotky), a to v posledních 20 letech není průměr ani náhodou, tak mi vychází, že se protočit vozový park k novému se podaří za slušných 473 let!!! Fakt myslíte, ře to ty peršingy, brejlovce, Béčka, ale i Ešusy vydrží? A nebo ještě tak 20 let živoření a je železnice v současné podobě v haj..u..
Registrierter Benutzer taz 
30.08.2008 (19:48)  
M, mně spíš zajímá, co tě tak irituje na příspěvku ze 30.08.2008 (16:30)
Registrierter Benutzer M 
30.08.2008 (19:43)  
Klidne to zopakni, opakovani je prece matka moudrosti:)
Registrierter Benutzer taz 
30.08.2008 (17:09)  
Druhý odstavec článku ...přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji...
K těm důvodům už jsem se vyjádřil, není nutné se opakovat.
Asi jsi přehlédl v mé první reakci, že NEJSEM ekonom. Možná to nepochopíš, ale ono se dá přistoupit k diskusi i s tím, že se dozvím něco co nevím, nebo získám nové informace jejichž souvislosti mi unikly. Tady se mi obého dostalo nebývalou měrou. Tímto svině děkuje za naházené perly. :)))
Registrierter Benutzer M 
30.08.2008 (16:39)  
tazi a jak tvuj posledni prispevek souvisi s clankem? Proc to sem pises?:-) Kazdopadne mne by opravdu zajimaly ty tvoje DUVODY, proc CD nestaly ,nestoji a nebudou stat za hovno. Opravdu mne to zajima. Ty se rad vozis historickymi vozitky? Ty mas rad, kdyz si v obchode pripadas, jako obtizny hmyz? Ty rad travis volne chvile na nadrazich? Nebo jake mas duvody pro sva presvedceni? Zahrn nas jimi:-))
PS: Makroekonomii do toho tahas jako proc?
Registrierter Benutzer M 
30.08.2008 (16:36)  
Chikatetsujin: rekl bych, ze vrhas male kulate drahe predmety hospodarskemu zvireti...
tazi, kdyz ti tak vadi, kdyz se nekdo na milimetr odchyli od nadpisu clanku, tak proste nediskutuj. Prispevku jsi napsal asi 55, ale ani z jednoho jsem nevycetl jeden jediny argument. Kdyz nekdo argumentuje, tak mu napises, ze to s clankem nesouvisi, ze nechapes, proc to sem dotycny zatahuje (ackoliv to sem zatahnes vetsinou ty), apod. Bravo, vyborna diskuse...
Mimochodem, ze cimkoliv francouzskym neni idealni se ohanet ti uz nekdo poradil. Jestli maji nebo nemaji TGV v tom nehraje roli. Ano, Francie je ultrasocialisticka zeme, ktera nevi, jak z toho ven (tahali si tam Africany, ale tim si zadelali jeste na vetsi problemy). Neuveritelne drahym zemedelstvim to zacina (a bohuzel si kvuli tomu vymysleli i evropskou unii, ktera misto uslechtilejsich cilu je zalozena spise na dotovani (a predevsim znacne restikci dovozu) draheho evropskeho zemedelstvi - viz rozpocet) a tim, ze, jak pises, si nikoho nepusti na koleje to konci...
Vysledkem je neefektivni trh s potravinami (idealne vysperkovany o pokusy s biopalivy) a neefektivni trh s dopravou. Mimochodem, kdyby zkrachoval Ryanair, tak proste zkrachuje a bude po nem. Kdyz zkrachuje (konecne) Alitalia, tak se to udela tak, ze veskery majetek se prevede na jinou firmu a to spatne se necha zbankrotovat. U soukromych firem se tomu rika tunelovani, u statnich je nutny vypomoc ze statniho rozpoctu. Takze asi tolik k rozdilum mezi trzni a netrzni a k tomu, co na tom nekterym lidem vadi.
Do CD se nalilo X miliard, podobne jako do Alitalie a oboji stoji za hovno. Vedle toho jsou mensi a predevsim soukrome, bez nenazranych odboru, apod. firmy, ktere hospodari lepe, nabizeji lepsi produkty, ale nemaji tu vrelou podporu statu.
Ostatne priklad s Vomackou je o tomtez, akorat je fiktivni. Alitalia je realna a stejne je to s CD
Registrierter Benutzer taz 
30.08.2008 (16:30)  
SNCF jsou státní, mají v držení (myslím tím SNCF) 45,5 akcií Keolie, 26 procent má pojišťovna AXA. Pan Jančura potvrdil, že cituji: "Student Agency chystá společný podnik s třetím největším evropským dopravcem, francouzským Keolisem. Nová společnost, ve které by měly obě strany poloviční podíl, má proniknout do kraji dotované železniční dopravy na regionálních tratích."
Mimochodem, já jsem nikdy netvrdil, že znám makroekonomická řešení, jak ozdravit stav železniční dopravy v ČR. Někdo prostě zastává názor, že ČD stály, stojí a budou vždy stát za hov.., mají k tomu své důvody, a je to takv pořádku, já mám jiný názor, taky k němu mám své důvody, jestli vám to v něčem zásadním vadí, je mi to líto. Nakonec to stejně nebudu já, podle jehož mínění budou vlaky jezdit. Já myslel, že je tu prostor k tomu, aby tu každý sdělil svůj názor, což činím. Vám to vadí?
30.08.2008 (16:08)  
Taz: Nevím co je na tom tak těžkého. Já jsem reagoval na to, že se francouzi bránící liberalizaci tlačí na naše koleje skrzevá SA. To je ale nesmysl. Tlačí se sem SNCF? Ne! Nějaká soukromá firma. Proč ne? Jak všichni včetně ČD praví nikomu přístupu na naší síť nebrání. Musí si jen sehnat homologavané vozidlo (trochu problém) a pokud chce uspět tak v soutěži na ZDO (trochu problém, protože se soutěž nekoná). Nic víc nic méně.

Ale pořád mě zajímá ta představa budoucího vývoje v nekonkurenčních představách. Já tady hájím představu vývoje v částečně konkurenčním prostředí, jiní sází na stávající ČD. Ale neslyším nic jiného než, mělo by se víc dát, víc dotovat... Stát víc nedá! Tak mě prostě zajímá jak to vidí zastánci tohoto modelu do budoucna. V současném stavu prostě neexistuje vyhlídka na záchranu železniční dopravy do budoucna a vše jen stárne mílovými kroky s obnovou naprosto zanedbatelnou.
Registrierter Benutzer taz 
30.08.2008 (15:47)  
Já myslím, že používání příměrů, je z vaší strany naprosto zbytečné. Váš názor na ČD je mnohým z diskutujících jasný, prezentoval jste ho tu už několikrát. Je to váš názor, stojíte si za ním, a je to tak v pořádku.
Jaká je Čína - rozhodně velká, na tom se snad shodneme, nevidím důvod, proč doplňovat další přívlastky, s ČD, SA, či Keolii to nemá nic společného.
EK zablokovala otevření trhu železniční přepravy mezi členskými státy. Já to pochopil tak, že otevření trhu železniční přepravy mezi členskými státy se odkládá na pozdější dobu. Nevím, jak jinak jsem to mohl pochopit.
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko