Brno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.
Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.
Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.
Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.
Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.
I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.
Zdroj: ČTK, ŽelPage

2)možná průměrný Francouz vidí v SNCF něco jiného,
3)jestli mne chceš poučit o rozdílu mezi socialistickým a komunistickým, čekám vzkaz, tak stejně k problematice mcdonaldu, sem to nepatří, a myslím, že to nikoho nezajímá.
Jinak pokud jde o ty pokladni a hmotnou odpovednost, tak to jsem asi nepochopil. Ale je mozne, ze lide u Meka (a nerekl bych, ze je vsem pod 18...) muzou mit na kase manko dva tisice a nic se jim nestane a proto si muzou dovolit byt usmevavi. Je to mozne, nedelal jsem tam, neznam:-)
Web, Francie nikdy nebyla ve východním bloku, socialistická vláda - to snad, ale ostatními průvodními jevy budování komunismu snad neprošla. Skansen TGV jim například závidím, a celkem se nedivím, že by tam nechtěli pustit pár souprav soukromníka. (pokud TGV je vlastněná státem). Jinak jestli chcete dál polemizovat o platech a motivaci u mcdonaldů, pošlete mi vzkaz, já myslím, že to sem fakt nepatří a nikoho jiného to nezajímá.
Jinak koukám jak je poslední dobou v oblibě po zhanění nějaké té jasně napsané větičky napsat "ale já to tak přeci vůbec nemyslel" :-)
M, i s tebou mohu v mnoha směrech souhlasit, a jsem rád, že jsi se dopracoval k tomu, že vidíš "kyselé xichty" v některých firmách (tudíž nejen u ČD). Můj seznam firem s negativní zkušeností by jistě byl taky dlouhý, ale to sem nepatří. Co se týká úsměvu u mcdonalda, nebo student agency, bez licence na zázračná řešení, pracují tam samí mladí lidé, fajn, na plný pracovní úvazek? Nebo studenti na brigádě? Pracovat v kase u ČD nemohou brigádníci pod 18 let, na směny taky nemůžou a otázka hmotné odpovědnosti je další věc... atd. Např. SA má jiné postavení na trhu v tom, že má méně prodejních míst, a možná větší procento zákazníků používajících internet. To nehodnotím, jen říkám svůj názor. Nicméně to sem taky nepatří.
Dost často se tu objevují názory, že ČD je skanzen socialismu, a ministerstvo dopravy skáče jak modří mužíčci pískají. Z postoje některých europoslanců k projednávaným navrhovaným změnám v dopravní infrastruktuře, vyplynula obdobná "neochota" Francie, Belgie, Rakouska, Nizozemska a Lucemburska, vůči zpřístupnění kolejí soukromým dopravcům. Nadále usilují o zachování ochrany domácích státem vlastněných železničních přepravců. Když bych to řekl se značnou dávkou ironie a nadsázky - buď jsou ve jmenovaných zemích taky socialistické železnice nebo se ČD svým přístupem vyrovnává standartům chování některých evropských železnic.
Chikatetsujin, možná máte pravdu, že ČD, jako firma, jsou bezvýznamné, o kolejích, které protínají ČR bych to ovšem netvrdil, a jak píši výše chránit si své dopravce je snahou nejen českého MD. A tím nehodnotím, jestli je to správně nebo ne, neumím to posoudit, jen to uvádím jako informaci.
Kazdopadne takovej McDonald apod. - prace je to tezka a placena spatne. Nicmene prumerna mira vlidnosti je tam vyssi nez u pracovniku CD. Treba je to tim, ze tam pracuji mladi lide, kteri se to nejak uz naucili, treba je to tim, ze je tam "manazer", kteryho pracovni napln je byt protivnej a kontrolovat co a jak, duvodu asi bude vic...
Jinak, samozrejme netvrdim, ze ty usmevy jsou stopro prirozene, ale pokud to neni styl lidi na callcentrech, kteri jsou tak mily, az z toho casto tecu, tak mi ten falesny usmev nevadi. Porad je lepsi videt falesny usmev nez nefalsovane nasranej ksicht:)
Nekdy mam u nektrerych lidi v nekterych firmach pocit, ze na kurzy asertivity chodi 2x tydne, ale lektor slusnosti, vlidnosti a uvedomeni si, kdo je ve vztahu pokladni-kuncoft ten dulezitejsi je dlouhodobe nemocnej...
Teď samozřejmě zobecňuju, i u ČD se najdou milí a ochotní zaměstnanci, ale mimo nějaké to ČD centrum to je spíš rarita.
Jinak 51 minut v šukafonu považuji za mezní hranici trpělivosti každého člověka, který se sebou nenechá zametat a minimálně se někde dočetl, že je už třetí tisíciletí.
Regionova je několikanásobně lepší (ono je lepší než 810 cokoli včetně historického vlaku z první republiky), velké plus je nízkopodlažnost a daleko lepší sedačky, poskytuje mnohem větší komfort a kulturu cestování.. na druhé straně je to pořád předělané zastaralé vozidlo bez změn podvozku - s neskutečným konceptem jediné hnané nápravy, omezenými výkonovými i rychlostními možnostmi a velmi poruchové (doufám že narozdíl od Pendolin jsou aspoň tady smlouvy sepsány tak aby to všechno šlo na vrub Parsu). Proč můžou třeba v Polsku na regionálních a lokálních tratích jezdit jednotky o podobné kapacitě, ale zbrusu nové a to i přes skutečné zapadlé díry u běloruských hranic?
M, omlouvám se za nevhodný osobní výpad, nechal jsem se vyvést z rovnováhy ironií tvého příspěvku. Nicméně i tvůj názor, čím je ovlivnitelný úsměv zaměstnance by mne zajímal, :)
taz (13:07): spíš je to úvaha o tom, že čím líp placený zaměstnanec, tím větší motivace, čím vyšší plat, tím větší obavy o něj přijít
Takze asi tak:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











