..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
30.08.2008 (13:54)  
Když tedy přistoupím na modře oblíbenou rétoriku unitárních železnic tak mám další myšlenkový pokus. Daně se zvyšovat nebudou, to je neprůchodné, určitě ani železničáři to nechtějí, 50% výdělku svěřených státu mi přijde dost.

Máme ČD, nemají peníze na vozový park ani na provoz (musí to být dotováno). Více nemovitostí už nemají (až na kancly), že by se povedl podobný kousek jako letos ještě vícekrát. Stát tedy více dát nemůže i kdyby chtěl (už takhle je rozpočet ve schodku), navíc, železničáři budou chtít každým rokem valorizovat platy, čímž ještě více sahají do kapsy dopravce.
Co tedy s tím? Necháme vyhnít všechna béčka, lokomotivy a spokojíme se s desítkami kusů nových, které jsou jako kapka v moři a zanedbávanou údžbou se v tom moři brzy rozplynou? Jak chcete udržet železnici v provozu do budoucna, když peněz víc nebude a vozový park bude čím dál odpodivější a jízdné stále vyšší? Čekám na logické a detailní vysvětlení, protože já jinou než radikální cestu ze současného stavu nevidím. Opakuji stát víc nedá (leda by zlikvidival podfinancovanou zdravotní péči a školství).
30.08.2008 (13:52)  
Taz: Asi jsi v životě neslyšel o příměru, většinou ta začíná větou, "je to jako by:", "lze to přirovnat k".... No nic.. Dále si pletete pojmy a dojmy, protože to co EK zablokovala do 2017 je úplná liberalizace železničního trhu EU, nikoliv svobodný přístup na DC, který už je pár let platný...

Jinak mi to nedá... Myslíte, že komunistická Čína je socialistická? Já bych ani trochu neřekl...

A proč příměr. Protože jak se změnily sámošky (nevím kolik vám je, ale tady jako současné ČD vypadalo skoro vše) se může podívat každý, zatímco proměnu železnic si někteří neumí představit a takovou možnost si vůbec nechtějí připustit.
30.08.2008 (7:56)  
tohle je fakt bomba
registrovaný uživatel taz 
30.08.2008 (7:26)  
Chikatetsujin, Šmarjá to je příspěvek, co sem taháš ženu za pultem? Mně pobavilo, že francouzští "socani" na svý koleje nechtějí nikoho pustit, ale s Jančurou, nebo třeba Frantou Vomáčkou se na naše tlačí.
30.08.2008 (3:02)  
Taz: Šmarjá to je diskuze...

Stručně jde o toto: Jančura a spousta dalších zastánců moderní železnice praví: pusťte konkurenci na koleje, komerční zcela neomezeně (tedy dle kapacity DC), dotované - vypiště výběrová řízení. Vydělají všichni (kromě ČD které sice neprodělají, možná, ale budou se muset začít hýbat). Prostě za stejně peněz více muziky (komerční vlaky by ušetřily na větší dotace ZDO, detailní kontrola na dotováním ZDO by jistě také lépe přerozdělila současné téměř paušální částky)

ČD a MD praví. Nevrtejte se v tom, neberte nám naše dotované spoje a už vůbec nepřipadá v úvahu aby nějaký vlak jezdící bez dotace konkuroval našemu dotovanému rychlíku (to je bohužel smutná pravda v ČR)!

Nicméně když odhlédnu od toho, že je to vlak a že to může být podnikání jako každé jiné (i to se ve světě stává a jak to pane funguje), tak to lze připodobnit k postsoc. sámošce Pramen, která má v nabídce tvrdej chleba za 40 Kč, oschlé salámy junior, nakyslé mléko za 30 Kč a kolínka Panzáni v omezeném množství a pytlík za dvě kila (pendolíno)...

Pak přijde Franta vomáčka a syn a vedle postaví malikatej, ale fajn krámek, čerstvej chleba za 25, mlíka 4 druhy za 15 korun, no a ty kolínka jsou za 50. Lidi samozřejmě přejdou k Vomáčkovi (až na 2 ultramilce Pramenu), dokonce přestanou jezdit do supermarketu do krajského města a rádi zajdou k Vomáčkovi, takže zákazníků valem přibývá). Jenže přijde starosta a praví: "my tady už 40 let dotujeme Pramen postavený v akci Z a vy jej konkurencí likvidujete to by nešlo"! Vomáčkovi dá na příjezdovou cestu zákaz vjezdu včetně zásobování, takže musí zavřít krám (i když mít živnosťák a krám mu jinak nic nebrání - jen jej nelze provozovat), Pramenu dá Starosta dotaci 100 mil Kč... A co se změní? A je to dobře? Místo aby se to za cizí peníze "vyřešilo samo", tak za státní peníze pěstíme bordel.
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (23:35)  
Ok, to ostatní je správně?
registrovaný uživatel M 
29.08.2008 (23:14)  
Nekdo rikal, ze jim nejde o dotace? Ja bych rekl, ze jim o dotace (v te pripadne regionalni divizi) jde dost:)
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (23:00)  
M, takže abych to shrnul, v oblasti regionální dopravy ve dvou krajích, připravuje Student agency, spojení se strategickým partnerem, firmou Keolis, se sídlem v socialistické Francii. Přičemž 45,5 procenta Keolisu vlastní socialistický skanzen SNCF. Nechtějí dotace od státu, jde jim jen o získání podílu z 8 milard korun, které každý rok rozdělují krajské úřady jako úhradu ztrát za provoz vlakových a autobusových linek.
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (21:28)  
Jo takhle to je, no ještě žes mi to vysvětlil, děkuju.
registrovaný uživatel M 
29.08.2008 (20:34)  
Ne, Francie slo socialisticka v nazvu nemela. Na druhou stranu kdyz Severni Korea ma v nazvu lidove demokraticka, tak to ma znamenat, ze je to rozvinuta demokracie? Tzn., podle toho, co maji v nazvu se to urcuje? Aha:-))

BTW - SNCF nikdy nebyly prodlouženou rukou výroby - Takze kdyz SNCF nakupuji vozidla, tak klidne nakupuji v cizine, idealne v Nemecku?:-)) No ale jinak tam urcite zadna statni intervence neni. O francouszkem trznim zemedelstvi ani nemluve:-))
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko