..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (19:04)  
web, podle mého mínění je skanzen muzeum v přírodě, zachycující co možná nejvěrněji určité období období pomocí např. staveb, doplňků, krojů či předvádění dobových pracovních postupů či lidových zvyků.
V přeneseném významu socialistický skanzen ČD, chápu jako vyjádření toho, že v jinak kapitalistickém prostředí dál funguje podnik, který se někomu jeví jako nepracující na současnému politickému zřízení bližších tržních principech, nýbrž pokračuje podle zásad socialistických.
V tomto smyslu mi připadá logický nesmysl tvrdit, že SNCF jsou také socialistický skanzen. SNCF nikdy nebyly prodlouženou rukou výroby a pilířem plnění pětiletky, Francie nikdy nebyla Francouzská socialistická republika ( ani o svazu Amerických socialistických republik jsem neslyšel) nebyla součástí například RVHP,
Tvrdit, že jsou severské země a Francie socialistické?
Jinak děkuji za odpověď :)
registrovaný uživatel Web 
29.08.2008 (16:24)  
Taz: Odpovědi viz Chika a M.
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (16:13)  
web, můžete mi, prosím, vysvětlit, jak ve Francii, jež já považuji za kapitalistickou (tak jako USA), může vzniknout socialistický skanzen? Stačí mi vzkaz autorovi,to je taková ta obálka vedle přezdívky. Byl bych vám vděčný.
registrovaný uživatel Web 
29.08.2008 (15:50)  
Nojo tazi, já se chci hádat :-) Odpověď viz M.
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (15:29)  
M, umíš číst? Jsi schopný přijít na to, jak poslat zprávu autorovi? Až na to přijdeš, vem do bloku moje příspěvky, strč to do jakýhokoliv texťáku, a zvýrazni mi to, co tu vykládáš, pošli mi to a můžem se o tom bavit dál. Totéž bych uvítal od weba. Já tady melu principiálně furt to samý, 75 procent už se toho vůbec netýká původního tématu, přesto to někdo dál komplikuje dohadováním o slovíčkách. Nechápu, jak ve Francii či USA může fungovat skansen socialismu. Já se do toho nezamotal, já to definoval tak, aby web pochopil, jak to myslím, a zase v tom nehledal jinotaje. Ale jak říkám, pošli vzkaz.
registrovaný uživatel M 
29.08.2008 (14:42)  
tazi, asi si nejak ujasni, co chces psat - napred napises, ze usmevavost souvisi s platem, kdyz ti nekdo napise, ze ne, tak napises, ze o platech jsi nic nepsal. Napred se zamotas do komunismu a socialismu, nekdo ti napise, ze v tom plaves a pak vyjedes s tim, ze proc to sem plete a ze to vubec nesouvisi.
Zbyva jenom napsat, proc sem tahame hmotnou odpovednost...
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (14:02)  
Web, já znalosti na této úrovni nemám, tudíž nevidím smysl dál na toto téma diskutovat. Tím nechci říct nic jiného, než to, že TGV je podle mého Francouzský rychlovlak, a Amtrak asi velká železniční společnost jezdící v mnoha státech v USA a možná i Kanadě. Nevím nic o ekonomických souvislostech, vlastnících akcionářích... Souvislost s obavami pana Jančury o jeho HighJet, vidím pouze v tom že to vše jezdí po kolejích.
Nemáte pocit, že se chcete za každou cenu hádat?
registrovaný uživatel taz 
29.08.2008 (13:45)  
ach jo, já jsem napsal, Dost často se tu objevují názory, že ČD je skanzen socialismu
My, tedy bývalé Československo, jsme byli komunismu pod vedením KSČ jistě trošku víc než Francie, Švédsko či jiné země z bývalé západní Evropy. Komunismus jako takový, nikde nikdy nefungoval, tudíž pojem "komunistický skansen" je nesmysl, a nevím, proč ho sem někdo tahá. Já to ovšem nebyl.
Ke vztahu ČD a SA, já měl dojem, že si SA stěžuje na přístup MD, který pod tlakem ČD vytváří takové podmínky, aby maximálně zkomplikoval, případně znemožnil přístup soukromých dopravců na koleje. Měl jsem pouze dojem, že podobné "tlaky" lze vypozorovat i v některých zemích EU. Alespoň tak jsem ten uváděný článek pochopil.
...by se mohlo stát, že by ten dopravce šel pomalu do kytek, což by vyžadovalo bolestivá rozhodnutí. Takže je lepší prosadit stagnující stav, kdy je o klid postaráno.
Je v tom nějaký rozdíl, oproti tomu, o co se snaží naše MD a ČD?
registrovaný uživatel Web 
29.08.2008 (13:33)  
taz: To že je někde TGV neznamená že to není skanzan socialismu. My tu máme taky leštěný prdy jako ukázku modernosti společnosti ČD i s usměvavou stewardkou :-) A budete se divit, ale i takovej AmTrak je pěknej skanzen socialismu - a to tam nikdy žádnej nebyl :-)
29.08.2008 (12:56)  
Taz: Mezi socialismem a komunisty je dost propastný rozdíl... Podívej se do severských zemí, ty jsou značně socialistické, francie jakbysmet. Ale dosti politických nesmyslů.

Co se týče ochrany národních železnic před úplnou liberalizací trhu, tak jsem neměl na mysli ČD ale SA, když tam byla narážka na žlutého pána. Nekteré státy chrání své národní dopravce protože v nich mají obrovský majetek, obvykle akcie a při otevřené mezinárodní soutěži by se mohlo stát, že by ten dopravce šel pomalu do kytek, což by vyžadovalo bolestivá rozhodnutí. Takže je lepší prosadit stagnující stav, kdy je o klid postaráno. Nicméně rok 2017 není zase až tak daleko, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Každopádně to nic nemění na faktu, že přístup na infrastrukturu musí mít jakýkoliv dopravce s platnou licencí (a schváleným vozidlem).
  1 2 3 4 5 6 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko