..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 18      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
27.08.2008 (8:38)  
Deadeye: Hezke prirovnani, ale je tam chyba. Souhlasim ale s poslednim odstavcem, ten je velmi dulezity a pravdivy. Ale to nejde hned, jinak se system dopravy v CR zhrouti. To je, oc tu bezi, panove.

A ted k te chybe - problem je v tom, ze ty dva stanky jsou velmi stare a na hranici hyginenickych norem. Drive je provozoval sam majitel koupaliste, nyni je pronajal vlastni firme, ktera je provozovat musi, ale ma zisk (vc. dotace), ktery sotva staci na jejich provoz, natozpak na rekonstrukci.
Nyni priachzi McDonadls a nabidkou, ze si postavi stanek svuj a bude ho tam provozovat zadarmo, bez dotaci. A to navic s mnohem vetsim personalem nez stavajici provozovatel. Co udela majitel koupliste? Samozrejme je tam s otevrenou naruci pusti a oba stare stanky zrusi. A hotovo. At si ti, co chodi dozadu dojdou do toho noveho.
Jenze takle to prave v sektoru VHD nejde, to neni prodej hrusek, myly kolego...
27.08.2008 (8:25)  
počítám že regionální doprava bude v rámci s-line v okolí prahy, brna, ostravy, hradce králové a pardubic, liberce, ústí nad labem, plzně a zlína, na vedlejší tratě které nespojují města větší než 50000 obyvatel, nebo do nich mířící určitě nepoleze
27.08.2008 (3:22)  
Já tedy na odpůrcích konkurence nevidím nic jiného než to, že je děsí představa, že by její projekt byl úspěšný a ukázal, že za méně peněz může být více muziky (minimálně nová vozidla) a to hned a ne ve výhledu 150 let... Bodejť, kdyby běžný cestující (to zdůrazňuji) viděl, že jde cestovat za podobnou cenu v zaručeně moderním vozidle, čistotě a nějakou solidní úrovní služeb, vyvolalo by to na ČD neúměrný tlak.

ČD vůbec nemusí mít strach, že by přišli o majoritu v železniční dopravě, to hned tak nehrozí. Bojí se toho, že by někdo mohl dokázat, že za stejný prachy vůbec není nutné jezdit s 20 let odepsanými, špinavými, oprýskanými verky, ale lze nabízet služby na úrvni 21 století. To by znamenalo zvýšit produktivitu práce, přenastavit kvalitatvní parametry a prostě se v tom pěkně porejpat jistě k nelibosti odborů.

Každopádně zřejmě žádnému z ČDmilců nedochází, že ta firma míří do dopravních temnot... Když to budu milosrdně počítat od roku 1990 do 2010 (20 let). Tak to máme 20 nových lokomotiv (zatím nemáme), pod 50 jednotek 471, 12 lůžkových vozů + nějaká reka, 41 vozů Bmz, nějaké Apmz... a rekonstrukce různého provedení v desítkách kusů... A co nám tu jezdí? El. lokomotivy přes 900 ks, diesely 1130, motorové vozy 766, el. jednotky 113, osobní vozy cca 4280...

Z toho mi vychází, že to nemůže dopadnou dobře a vozový park se kompletně rozpadne, pokud ČD nezačnou stavět žebříček hodnot odspodu. (Nové vozidlo - co nám ušetí, úspory zplatí leasing, bude jich potřeba méně, přitáhne cestující.... atd... bez koruny od státu navíc - ten stejně nemá, tak nedá přes zbožná přání opaku).
27.08.2008 (2:16)  
to xAnri05: Ale nikdo tu nerika, ze neni pravda, ze jedina trsa na ktere se da na vnitrostatni doprave vydelat bez dotaci je OVA - PR, jenze to neznamena, ze jde o rozinku. Tech prirovnani uz tu paldo mnoho a anikdo z "rozinkaru" nedokazal podat zadny padny argument, ktery by je vyvracel. Neco jako rozinky neexistuje, a pokud ano, tak je to dotovana trasa ( s jistym prijmem) a ne trasa provozovana ciste na vlastni triko. Je to asi tak, jakobyste mel koupaliste a na nem dve mista pro stanek s obcerstvenim. Jedno misto je primo u plaze, musite za nej platit najem a nic od provozovatele plaze nedostanete, co vydelate to vydelate. Druhe je bokem, chodi tam malo lidi, najem je mensi a navic dostavate od provozovatele plaze mesicni dotaci (aby byla obcerstvenimi pokryta cela plaz a ne jen jeji nejlepsi misto). Co je rozinka a lepsi dzob? Ten prvni se musi sakra otacet, aby vydelal, musi nabidnout slusnou cenu, stahnout dalsi naklady atd. Ten druhy nemusi prodat ani parek v rohliku, staci kdyz tam den procumi po babach a stejne bude mit sve jiste, kdyz neco proda, tak jeho plus. Rozinka neexistuje, kazde ma svoje. Prvni moznost dava teoretickou moznost an vetsi zisk, ale s rizikem, druha je sazka na jsitotu s mensim ziskem. No a ted jeste neco, soucasna situace je takova, ze jsou tam tri mista, ona dve drivejsi, plus jeden stanek hned vedle toho lukrativniho, ktery ovsem bude provozovat ta sama firma co ten zapadly stanek. Jenze krome potecionalne lukrativniho msita dostane rovnez dotaci, narozdil od toho soukrominka. Tomu rikam rozinka.. Uz chapete ten rozdil?

A ano, dnes se stava, ze z dalkove se dotuji castecne ty regionalni spoje. Jenze i zastanci CD sami rikaji, ze to neni dobre. Proto zastavam nazor, ze je lepsi se snazit o rovne a spravedlive podminky, coz znamena i vyssi dotace na regionalku a zadne krizove financovani, nez se neustale krecovite drzet soucasneho nefunkcniho modelu jen proto, ze ten uz je. Howk, koncim s rozinkama.
Registrierter Benutzer M 
27.08.2008 (0:36)  
Jeste Anri a ta tvoja otazka... Jako kdyz srovname spickovyho (mysleno v dobre firme) pravnika, zednika a popelara - je pravnictina super zpusob obzivy? No, z dane nabidky jo, ale jeste lepsi je mit hodnyho fotra, mit od nej 200K mesicni kapesne (plus prilezitostne vynest smeti, at naplnime pracovni cinnost popelare:) a celej zivot se flakat. Ted netvrdim, ze je to nejlepsi zpusob zivota (to at si prebere kazdej sam), ale rozhodne je to nejlepsi (nejmin pracnej) zpusob obzivy.
Pokud ale nekdo takovyho fotra nema nebo pokud chce byt samostatnej, tak holt nezbyde nez nekde bochat. No a idealne tam, kde davaji nejvetsi plat. Jasny?
Registrierter Benutzer M 
27.08.2008 (0:25)  
MZ - no hlavne, ze kvuli pendolinum se zadne normy neupravovaly:-))

Paninaro - da se nejak vysvetlit (ve smyslu predlozeni dukazu nebo tak neco) to zdrazeni o 100%? Ja si na trase Brno-Praha niceho takoveho nevsiml (a rostouci cena jizdenky - no, mame tady jevy, ktere uz byly popsany - mytne, inflace, oboji je dost previt).
Kdyz si ted koupim letenku od pana Ryana za euro a stejna bude za dva mesice stat 200 euro, tak je to jako 200-nasobne zdrazeni? A nebo je to jenom to, ze se srovnava jabko a meloun a udela se z toho zaver, ze meloun je obrovske jablko?

xAnri - viz odpoved od Foxxe a rovnez to moje o umyvani zadku. Pokud nebudu chtit zadat o dotace ve vysi 5000 korun za jeden zadek, tak pujdu do toho, kde mam nejvetsi zisk (obrat, cokoliv dle prani majitele) a to bude asi ta plasticka chirurgie nebo privatni zubari nebo co ja vim co. Pokud budu hrat s dotacemi, tak pujdu do toho, kde ty dotace budou nejprijemnejsi. Jestli to bude utirani zadku, tak sem s nimi... Nelze ale rict, co z toho je vyhodnejsi, protoze tech 5000 je od pasu.
Takze na tu otazku ti odpovim v okamziku, kdy budu vedet, jaka je na ktere trati dotace. Nemuzes po mne chtit, abych ti seradil 60 cisel, ale nerekl mi, jaka cisla to jsou...

Racek - ano, ale takhle to vysoce pravdepodobne nebylo mysleno. Tam slo jen o to, ze ubohe CD musi jezdit (asi zadarmo nebo co) lokalky a soukromnici budou rejzovat...
Registrierter Benutzer Racek 
26.08.2008 (22:57)  
Jejda, tady se toho nasypalo ...

M (16:51): ona to zase tak hloupá myšlenka od kolegy Paninaro není. Pokud by se soutěžily veřejné zakázky jako balíky několika (provozně souvisejících) linek, tak jednak může nastat úspora z rozsahu (= výhodnější cena pro erár) a taky se takhle dají zahrnout do závazku výdělečné linky (které by se jinak musely soutěžit za zápornou cenu) - koordinátor získá vliv na polohy spojů, přípoje, tarifní integraci a ušetří na tom zbytku, dopravce pak přednost v přidělování tras.

ekoter (17:04) jedině MD má pořádnou koncepci, co a kde objednat: fajn, a vyřešíme to tím, že MD bude slepě dotovat cokoliv, co si ty antikoncepční kraje objednají.

MarveL (17:16): to kouzlo je právě v tom, že sice objednávají, ale zdaleka neplatí plnou cenu. Takže mohou objednávat jen u toho jediného dopravce, kterému rozdíl doplatí hodné ministerstvo ...

Paninaro V osobní železniční dopravě se více dopravců neuživí, protože je vesměs ztrátová.: tak tohle je perla dne. Osobní doprava, díky stále štědřejšm dotacím státu, už dva roky není ztrátová ani pro tak mizerně hospodařící podnik s rozežranými odbory, jako jsou ČD, tak proč by se tam neuživila jakákoliv jiná, normálně hospodařící firma? Ovšem nevidím důvod, proč by si měly kraje / MD objednávat jednotlivé spoje, jak si to představujete vy - samozřejmě ucelené linky nebo jejich kombinace.

Rybízek vysvětli my teda jednu věc proč když je pha ova taková rozinka jakto že čd nejsou schopny na ní jezdit bez dotace: to je jednoduché - když je stát ochoten to dotovat, tak by musely být ČD úplně blbé, aby to jezdily bez dotace ...
Registrierter Benutzer tenzor 
26.08.2008 (22:38)  
xAnri05 napsal: Pokud PHA-OVA neni nejlukrativnejsi trasa (rozinka), tak ze se na ni hrnou soukromnici jak vosy na bonbony?! Ktera trasa to teda je, podle vas?

Samozřejmě taková, na kterou dostanu dotace od státu nebo kraje. Koupím přestárlou 810, pojedu trasu 3x denně (2x delší dobu a 2x dráž než autobus) a budu za to chtít pár miliónů, i kdybych vezl jen několik režijkářů a devadesátiletou babku, které díky stařecké demenci ještě nedošlo, že dráha už není co bývala za Rakouska-Uherska.. no a nakonec se budu divit, že když ještě dostanu pokutu za zpoždění způsobené tím, jak špatně organizuji práci a budu ji chtít od kraje doplatit zpět, že se někdo vzpamatuje a řekne, že bude lepší dotovat autobus polovinou té částky.
Pardon, vlastně tak to nefunguje.. tohle můžete udělat, jen když se jmenujete České Dráhy.
Takže asi proto se snaží soukromníci "vyzobat rozinky" jak tu někteří říkají, na hlavních tratích...
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
26.08.2008 (21:53)  
Rybizek, Vosecek: nevysvetlim, sorry. S odkazem na Georga si prosim najdete predchozi diskuse, kde jsem to jiz nekolikat obsirne vysvetlil.

Jen strucne shrnu: je to dusledek podfinancovane reg. dopravy a urcity zpusob, kterym stat subvencuje krajske rozpocty, res.p udrzuje regionalni dopravu ve stavajicim rozsahu.
26.08.2008 (21:51)  
Paninaro: Asi mluvíte o trase Praha - Liberec, tam kde SA vyřadila konkurenci, že? Tak byste si měl uvědomit, že SA po odrovnání konkurence vrátila ceny jen o trochu výš, než byly v době před vstupem SA na tento trh. Nezapomeňte že probíhá inflace a zavedlo se mýtné vy Rozinko.

xAnri05: Souhlasím s Rybízkem, proč ČD požadují dotace i na tuto "výnosnou trať"? A na všechny další vlaky Ex a výš.
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 18      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko