..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer zdenda 
26.11.2008 (13:47)  
M: jeste jedna priominka - Jihlava ma vlakove spojeni s Prahou velmi dobre, co dve hodiny s cca 5 minutovým přestupem v Brodě, ty vazby jsou mnohem lepší než v minulosti, takže pokud chce někdo využít vlak, tak má výbronou možnost. A od Třebíče jede rychlík, hned z Jihlavy osobák a v Brodě rychlík. Ne všude můžou jezdit přímý vlaky. Vymýšlíš hlouposti.
Registrierter Benutzer Semík  mail  
26.11.2008 (13:37)  
2 Kubíček: Tak jinak. Amicus/Pannonia vozí přímé vozy do Bulharska. Z Brna létají letadla do Bulharska. Z Přerova, Zlína, Uherského Hradiště, Hodonína nelítají letadla do Bulharska. Tak aspoň tam bude jezdit vlak. Proč by mělo mít Brno spojení z Bulharskem letadlem, autobusem a vlakem a zbytek nic. Holt v rámci konkurence je lepší obsloužit tu část republiky, kde nic jiného nejede/neletí. Pořád si myslím, že na vnitro dopravu se máte obrátit na svého hejtmana, nebo MD a nesnažit se přesměrovávat mezistátní rychlíky.
Registrierter Benutzer zdenda 
26.11.2008 (13:32)  
M: rychlíky z Prahy do Brna přes Třebíč jsou nesmysl, protože z Prahy do Třebíče jezdí maximálně režijkáři, navíc co bys dělal s rychlíky ČB-JI-Brno? Návaznost na tuhle trať od Prahy je s přestupem v Brodě a v Jihlavě, Žďár je velký okresní město obsluhující navíc i docela velké Nové Město na Moravě. Ale zřejmě jsi budoucí tvůrce grafikonu...
26.11.2008 (12:50)  
M: Pořád nemůžeš pochopit, že jsem se nepozastavoval nad tím, že úsek Ol-Hod obsluhuje mezinárodní noční rychlík, ale že to obsluhuje rychlík Praha-Budapešť. Ať si tomu říkají třeba transkontinentální noční hyperexpres, to je mi jedno, jde mi o trasu. OK, beru na vědomí argumenty, že většinu roku pojede jen z Břeclavi (to jsem si původně neuvědomil) a že veze lůžko z Vídně. Pořád mi ale přijde logičtější řešení, které jsem popisoval v příspěvku z 11:19. Delší trasa pro lůžko z Vídně zůstane zachována a prostě jen ten vlak, co teď pojede Pha-Přer-Břec by jel přes HB. Chopin by jako dosud zastavoval v důležitějších stanicích na 330 (kterých, to už je na jinou diskuzi), vzal by lůžko z Prahy do Vídně a vedle tohoto efektu zůstane zachováno večerní spojení Prahy s Vysočinou (navíc s ušetřenými náklady na elektřinu a proběh vozidel).
Registrierter Benutzer M 
26.11.2008 (12:04)  
Semiku, vytrhls to z kontextu - ja proti Amicovi nic nemam a neprijde mi divny, ze to spojuje Hodonin a Olomouc. Komu se to nezdalo, byl kolega Kubicek. Ten se vyjadril v tom smyslu, ze je divny, ze to obsluhuje mezinarodni nocni rychlik (a patrne by tam chtel neco specialniho)

JP - ne, to neni chytani za slovo. To je vtip:-) Nebo spis kruta realita:-(
Registrierter Benutzer Semík  mail  
26.11.2008 (11:52)  
2 M To jako kvuli tem davum, co ve dve rano jezdi z Hodonina do Olomouce tam ma jezdit 10vozovej vlak?!? No tak vzhledem k tomu, že to má jen 5 vagónů, jen jeden pro sedící cestující a v podstatě začíná v Břeclavi, tak jo. To, že to má přes prázdniny o 5 spacích vozů víc se nemá cenu bavit. Dodnes jsem nepochopil, proč nejezdí nějaký přímý vlak do Bulharska. Když si spočítám vozy, které by vezl do Varny, Burgasu a tak mi to vychází kolem 10 vozů, každý den. Samozřejmě už v tom mám započítané i Slováky, Poláky a Maďary.
Registrierter Benutzer M 
26.11.2008 (11:52)  
Semik - no, tohle souvisi i s tou otazkou Praha-Kosice... Ostatne mimo leto ty vlaky spojene budou. A moje nocni zkusenost Brno-Breclav-Bratislava na narvane vlaky, ktere potrebuji 4 kupatkovy vagony nebyla.
No ale OK, tohle asi my dva nezmenime a ja beru, ze 23 je teda moc. Ale aspon by teda do te Budapesti mohly prijet v trochu jinou dobu...
Registrierter Benutzer M 
26.11.2008 (11:44)  
Zažil jsem to lůžko jak poloprázdné, tak i narvané k prasknutí

Ja taky - do patnacti jsem mel postel poloprazdny, od te doby se to blizi spis tomu druhymu:-)
Registrierter Benutzer Semík  mail  
26.11.2008 (11:36)  
a nejakej napad, proc Amicus a Metropol nejsou od Breclavi smerem do Uher spojene?:)
Protože neexistuje nádraží, na které by se těch 23 vagónů vešlo k nástupišti. Už dnes se nevejde Pannonia na Brno hl.n a musí se nastupovat na 2x, to samé bylo v Bratisla hl. stanica.
26.11.2008 (11:32)  
Kubíček) Relace Praha-Wien je docela atraktivní. Zažil jsem to lůžko jak poloprázdné, tak i narvané k prasknutí, že cestující bez rezervace ukecávali singlisty o možnost se k nim nacpat do kupé. Ano, trasa se dá zajet za 4 hodiny, ale přes noc se vyspíte a nezabíjíte čas denním cestováním...
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko