..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Related newsopen/close

More on Tarify Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
26.11.2008 (11:27)  
Uz chapu, co je byt provokater... Kdyz DVAKRAT napisu, ze to jede pres Prerov, protoze to jinak do Prahy ve ctyri rano, takto Kubicek nevidi. Kdyz to napise JP, tak to ma logiku. Tezkej zivot mame my provokateri:-)

Ten vlak (Amicus) JEDE po rozumne trase... Lidi z Vidne a Pesti se vyspi a soucasne to posbira lidi z 330 a 270, co chcou byt v sest v Praze. Tj. zabije dve mouchy jednou ranou a obe tyhle mouchy jsou vetsi, nez kdyby to jelo pres 250.

Pokud jde o to nerozumne celonocni cestovani, tak - bud muzu ve Vidni zaplatit hotel (protoze jsem pozde priletel treba) a vyrazit rano NEBO vyrazit tim hotelem a prijet o pet hodin driv. Pokud ve vlaku usnu, tak co je lepsi?
26.11.2008 (11:19)  
JP: To částečně chápu, ale tak když je vzdálenost Wien-Praha poměrně krátká, tak mi to nepřijde jako úplně ideální relace na celonoční cestování. Ale uznávám, že noční dopravu a lůžkové vozy moc nevyužívám, takže tvůj argument beru.
M: Ano, bylo by to OK, protože ten vlak by jel po relativně rozumné trase a ne oklikou. Pořád mi přijde rozumnější zachovat Pannonii pro spojení Prahy s Vysočinou a Brnem a horem použít kombinaci "rychlík směr východ + Chopin" (třeba s přímým lůžkem) než tato situace, kdy pojede všechno horem, přičemž 1 rychlík na 330 nebude stavět nike a druhý vymete všechny stanice s víc než 3 kolejemi. Podle mě je to pořád tak, že se prostě vzala Pannonie a trasovala přes oblasti, kde se oblužnost dala vyřešit pomocí dosavadních spojů (byť uznávám, že ani jeden z mezinárodních vlaků by neměl vymetat všechny prdele).
Registered user M 
26.11.2008 (11:10)  
JP - a nejakej napad, proc Amicus a Metropol nejsou od Breclavi smerem do Uher spojene?:)
Registered user M 
26.11.2008 (11:09)  
Pořád mi ale přijde nelogický, že pro noční obsluhu dejme tomu úseku Olomouc-Hodonín slouží rychlík Praha-Budapešť.

Zatimco kdyz nocni obsluhu Zdar-Caslav obsluhoval rychlik Praha-Bukurest, tak bylo vsechno OK?:-)
Ja uz fakt nevim... Ten vlak tam proste jede, tak proc by to nemohl obslouzit. To jako kvuli tem davum, co ve dve rano jezdi z Hodonina do Olomouce tam ma jezdit 10vozovej vlak?!?
26.11.2008 (11:07)  
Kubíček) Ale část roku ten Amicus začíná v Břeclavi, tedy je vlakem vnitrostátním. Další věc, veze se na něm lůžko z Vídně... Kdyby to jelo přes Vysočinu, tak už se v něm fakt nikdo nevyspí. Stačí letos, že čistá jízdní doba není ani 8h, jdete spát cca. ve 23h, budí vás už v 5h, to je skutečně kvalitní noční cestování. Ještě, že vás to WLABmz aspoň tak dobře ukolébá. Příští rok s Amicusem a zajížděním Chopna na Meidling/Westbf. to bude o něco lepší.
26.11.2008 (11:00)  
Semík: 1) Měl jsem na mysli spíš Olomouc a Přerov. 330 by mohl obsloužit Chopin, stejně jako dosud, jenže jak tak koukám, tak všechno projíždí. No, taky to má svoje pro a proti. Pořád mi ale přijde nelogický, že pro noční obsluhu dejme tomu úseku Olomouc-Hodonín slouží rychlík Praha-Budapešť.
Registered user zelva 
26.11.2008 (10:57)  
OSTUDA - R 206/207 opět 1. třída jen vůz AB, opravdu to není vidět? Opravdu musí na mezinárodním R být 1. třída takto ošizena? Polovina tohoto vozu vždy narvaná a znechuceni jedničkáři naštvaně odcházejí do druhé poloviny vozu si sednout do dvojky. Je paradox, že na některých hradcích jezdí jako 1.třída dvě Áčka a na tomto páru vlaků jezdí jen půl Áčka!
Registered user chio 
26.11.2008 (10:48)  
Normálně jsem rád, že tou předraženou parodii na rychlovlak nemusím jezdit. Cena se zvyšuje, kvalita cestování (rychlost, přesnost) nějak ne.
Registered user M 
26.11.2008 (10:41)  
http://ekonomika.idnes.cz/zmena-v-pendolinu-patecni-cestu-prodrazi-mistenka-za-200-kc-pmt-/eko-doprava.asp?c=A081125_200227_eko-doprava_abr

Podano je to na muj vkus dost tendencne... Originalniho na tom nevidim nic - ze roste cena veci, kde je poptavka vyssi nez nabidka je normalni u vseho.
Ale cituji zelpage:-)
Registered user M 
26.11.2008 (10:28)  
Jinak k nocnim vlakum bych mel otazecku - Praha-Kosice jezdi v noci 4 vlaky. Ano, trochu ruzne trasy, ale i tak (celej vlak asi do Lidce nejede). Je tam 14 a 8 a 12 a 10 vagonu. Jaka je obsazenost tehle vlaku? Diky
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 28      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko