Hulín - Drážní inspekce zahájila šetření v překvapivém případu "zmizení" vlaku z pohledu zabezpečovacího zařízení. Po příjezdu do stanice Hulín se z monitoru výpravčího náhle ztratila souprava osobního vlaku a kolej, na níž zastavila, se najednou mylně hlásila jako volná. Navzdory dřívějším úvahám o nepravděpodobnosti podobného incidentu se Drážní inspekce problémem "neviditelného" vlaku zabývá letos už podruhé. Prvním případem přitom byla tragická nehoda v Moravanech na Pardubicku před třemi měsíci, při které zahynul jeden strojvedoucí. Možnou příčinou nedávného selhání zabezpečení v Hulíně opět mohl být písek na kolejích.
V pátek 29. srpna před 18. hodinou přijely 4 osobní vagóny tažené elektrickou lokomotivou z Břestu. Tam strojvedoucí při rozjezdu použil písek pro zlepšení adheze a odstranění prokluzů. Sypač se ale pravděpodobně zasekl a písku se vysypalo víc, čehož si strojvedoucí všiml až po příjezdu do Hulína a poruchu okamžitě odstranil. V té chvíli už mu ale volal výpravčí s dotazem, kam se i s celým vlakem najednou ztratil.
Anna Kodysová z kanceláře ředitele SŽDC pro Českou televizi uvedla, že při správné funkci pískovač nijak neovlivní zabezpečovací zařízení; když ale na kolejích vznikne nadměrná souvislá vrstva a kola jsou od koleje elektricky izolována, vlak se pro zabezpečovací zařízení ztratí. Signál se totiž přenáší mezi kolem a kolejnicí právě na základě elektrického spojení, díky čemuž je úsek hlášen jako obsazený a systém tak zabraňuje případným kolizím. "Tato situace je velice nebezpečná. Z toho důvodu jsme se tím začali zabývat hned poté, co jsme ten podnět obdrželi," doplňuje Petr Maikranz, ředitel Územního inspektorátu Ostrava z Drážní inspekce.
Překvapivá je na celém případu zejména skutečnost, že se odehrál jen tři měsíce po nehodě v Moravanech, kdy byla právě izolační vrstva písku identifikována jako nejpravděpodobnější příčina vážné havárie. Nedokonalosti zabezpečovače ESA 11 se tak staly centrem nebývalého zájmu odborníků i médií. České dráhy tehdy uváděly, že není možné, aby písek, štěrk nebo bláto zmátly zabezpečovací zařízení, nicméně po prošetření incidentu přistoupily k mimořádným opatřením s cílem podobným situacím předejít. Ačkoli pravděpodobnost opakování "zmizení" vlaku byla později výrobcem systému vyhodnocena jako mizivá, její brzké opakování může naznačovat opak. Na druhé straně je ovšem pozoruhodné, že podobný případ až do nehody v Moravanech nebyl nikdy zaznamenán, přestože technologie zabezpečovacího zařízení i posypy pískem se používají dlouhá léta. Problém v Hulíně navíc nastal u soupravy vozů osazených špalkovou brzdou, která by podle přijatých bezpečnostních opatření měla možné riziko dále snižovat. Na ministerstvu dopravy tedy údajně vznikla komise složená z odborníků, která by měla určit další postup. Drážní inspekce slibuje, že mimořádnou situaci v Hulíně prošetří během několika týdnů.
zdroj: ČT24. Federace strojvůdců ČR
| 9.9.2008 (13:25)
Ale mě šokuje jiná věc: Pršelo jak z konve jako v moravanech aby se písek lepil na kolejnici? To nevím, ale jsem, si téměř jist že v soupravě byl kromě lokomotivy zařazen alespoň jeden vůz ze špalkama, který by při brždění měl písek z kolejnic setřít, protože jinak by měl fíra zákaz písek použít...Navíc jedná se opět o "transitní koridor", tedy o nejvyleštěnější koleje na naší dráze ve spojení s velmi používanými kolejovými vozidly, tudíž rez na kolejnici, kolech nehrozí. Tentokrát máme oproti Moravanům dokonce 20 náprav které mohou krátit KO....Jsou to dva případy 3 měsíce po sobě z čehož se nedá statisticky soudit, že se toto děje na dráze každé 3 měsíce, ale dá se soudit, že tyto problémy se dějí častěji než připouští oficiální místa. Jestli ono o nebude tak nějak jak mi to vysvětloval ažeďák v diskuzi o Moravanech tedy nesymetrie KO (písek na kolejích) ovlivněná třeba bludnými proudy z měnírny (a propo je v Hulíně měnírna?), do toho loko s pulsní regulací........
To by byl krok pár let zpět...
Ad soft. uprava:
I když to primárně není chyba ESY nýbrž chybný signál z KO, ESA (pokud to řeknu zjednodušeně) pokud neví, co se s vlakem stalo (neodjel mimo jí řízenou oblast, nebyl odstraněn obsluhou,...) by měla celou postavenou vlakovou cesu, pro tento vlak, označit jako obsazenou, resp. v poruše, řvát na obsluhu a hlavně nedovolit postavit jinou, kolizní cestu.
Samozřejmě, že se musí udělat i něco s KO, pořp. s pískovači, ale upgrade ESY mi příjde jako nejekonomičtější a i proveditelný v nejkratším čase.
Dulezite na tom je, ze timto resenim se OMEZI vznik mozne chyby -- stara dobra programatorska poucka rika, ze kazdy dostatecne slozity program ma chyby, druha rika, ze odstranenim jedne vznikne nebo se odhali alespon 1 dalsi. Takze ESA11 a KO budou vzdycky chybove, ale cim mene bude existovat moznych situaci, tim lepe.
Mimochodem "uplnou blokovou podminkou" neodstranim napr. situaci, kdy v 1 oddilu autobloku stoji zpozdena nesuntujici 810 pred klackem a za ni se pomalu sine rychlik, ktery prave projel Stuj (v souladu s predpisy) a jeste ji nevidi. Na klacku padne vystraha, 810 projede, dorazi rychlik, mezitim ma uz volno, projede tez, postupne dojede k 810 zastavujici na zastavce/ve stanici, za kterou nedobrzdi a smete ji ... (neni to uplne presne, jen pro ilustraci)
Presto bych s ni zamezil jak Moravanum, tak ted chybe v Huline.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










