Hulín - Drážní inspekce zahájila šetření v překvapivém případu "zmizení" vlaku z pohledu zabezpečovacího zařízení. Po příjezdu do stanice Hulín se z monitoru výpravčího náhle ztratila souprava osobního vlaku a kolej, na níž zastavila, se najednou mylně hlásila jako volná. Navzdory dřívějším úvahám o nepravděpodobnosti podobného incidentu se Drážní inspekce problémem "neviditelného" vlaku zabývá letos už podruhé. Prvním případem přitom byla tragická nehoda v Moravanech na Pardubicku před třemi měsíci, při které zahynul jeden strojvedoucí. Možnou příčinou nedávného selhání zabezpečení v Hulíně opět mohl být písek na kolejích.
V pátek 29. srpna před 18. hodinou přijely 4 osobní vagóny tažené elektrickou lokomotivou z Břestu. Tam strojvedoucí při rozjezdu použil písek pro zlepšení adheze a odstranění prokluzů. Sypač se ale pravděpodobně zasekl a písku se vysypalo víc, čehož si strojvedoucí všiml až po příjezdu do Hulína a poruchu okamžitě odstranil. V té chvíli už mu ale volal výpravčí s dotazem, kam se i s celým vlakem najednou ztratil.
Anna Kodysová z kanceláře ředitele SŽDC pro Českou televizi uvedla, že při správné funkci pískovač nijak neovlivní zabezpečovací zařízení; když ale na kolejích vznikne nadměrná souvislá vrstva a kola jsou od koleje elektricky izolována, vlak se pro zabezpečovací zařízení ztratí. Signál se totiž přenáší mezi kolem a kolejnicí právě na základě elektrického spojení, díky čemuž je úsek hlášen jako obsazený a systém tak zabraňuje případným kolizím. "Tato situace je velice nebezpečná. Z toho důvodu jsme se tím začali zabývat hned poté, co jsme ten podnět obdrželi," doplňuje Petr Maikranz, ředitel Územního inspektorátu Ostrava z Drážní inspekce.
Překvapivá je na celém případu zejména skutečnost, že se odehrál jen tři měsíce po nehodě v Moravanech, kdy byla právě izolační vrstva písku identifikována jako nejpravděpodobnější příčina vážné havárie. Nedokonalosti zabezpečovače ESA 11 se tak staly centrem nebývalého zájmu odborníků i médií. České dráhy tehdy uváděly, že není možné, aby písek, štěrk nebo bláto zmátly zabezpečovací zařízení, nicméně po prošetření incidentu přistoupily k mimořádným opatřením s cílem podobným situacím předejít. Ačkoli pravděpodobnost opakování "zmizení" vlaku byla později výrobcem systému vyhodnocena jako mizivá, její brzké opakování může naznačovat opak. Na druhé straně je ovšem pozoruhodné, že podobný případ až do nehody v Moravanech nebyl nikdy zaznamenán, přestože technologie zabezpečovacího zařízení i posypy pískem se používají dlouhá léta. Problém v Hulíně navíc nastal u soupravy vozů osazených špalkovou brzdou, která by podle přijatých bezpečnostních opatření měla možné riziko dále snižovat. Na ministerstvu dopravy tedy údajně vznikla komise složená z odborníků, která by měla určit další postup. Drážní inspekce slibuje, že mimořádnou situaci v Hulíně prošetří během několika týdnů.
zdroj: ČT24. Federace strojvůdců ČR
| 9.9.2008 (13:25)
1) Špatně rozpoznávají třínapravové podvozky.
2) Občas jako chybu přidají jednu nápravu a ve skutečnosti volný úsek vydávají za obsazený. A někdo musí přijet do terénu, podívat se na ten příslušný úsek a vynulovat počet náprav v úseku.
Nikoliv. Bloková podmínka platí i v této situaci. Dokud nedojde k obsazení jakéhokoliv sousedního KO nemůže být ten stávajcící uvolněn. Pokud tedy vlak najednou přestane šuntovat KO i když nemá postavenu cestu nikam, ZZ to vyhodnotí jako poruchu a na KO zůstane "viset blokovka" - je nuceně "obsazen" i když není zašuntován a to do doby než je "blokovka vybavena" - zde je tedy již lidský faktor a nebo po koleji přejede jiný vlak, který jí splní a tím jí vybaví.
Za onou 810 tedy zustane vystraha, ktera se pred dojezdem rychliku stihne zmenit na volno, jelikoz nakladni vlak pred nimi uz odjel dostatecne daleko. Takze rychlik vjede na volno do obsazeneho oddilu a pri trose smuly smete 810 na zastavce, kdyz do ni zrovna nastupuji lidi ...
Nemam nic proti 810, akorat tem se to zmizeni udajne stava nejcasteji (a je to lehky motoracek).
Napr. v prípade použitia počítačov náprav (už kvôli princípu PN) alebo pri TZZ (hradlá a AB, kde to až tak nekomplikuje obsluhu) ESA nekompromisne overuje UBP odvšadial a všade a reve na jej akékoľvek porušenie, takže programátorom ESY a v podstate ani ľuďom z AŽD (v závislosti na tom ako teda boli informovaní zodpovednými ľuďmi ČD o problémoch v prevádzke) by som to na hlavy celé nehádzal.
knemo: Tak sa bude kontrolovať to či vôbec nejaká cesta je ...
Racek: A když se to stane třeba v Tlumačově, kde nikdo není? Toto je potřeba vyřešit principiálně a ne jen pro jednu konkrétní stanici.
Ad soft. uprava: Jen pro upřesnění. Při příjezdu vlaku na staniční kolej je vlaková cesta vybavena, tudíž při zastavení vlaku již není žádná postavená cesta, kterou by ESA mohla kontrolovat. Musí se najít jiné kritérium.
Zabzař sestává z několik vrstev, hrubě mužeme říci, že detekční systémy volnosti koleje mohou být v případě SŽDC kolejové obvody různých typů nebo počítače náprav.
Pak je tu logická část, která může být reléová nebo číslicová (pomineme historii) a ta vyhodnocuje údaje o obsazenosti koleje, staví cesty, kontroluje kolizní stavy, rozsvěcí něvěstidla podle závislostí.
Z toho plyne, že "zapískovaný KO" který nešuntuje spůsobí stejně blbý stav na ESE, reléovce i čemkoliv jiném. ESA se chová přesně podle požadavků a stejně jako reléovky. Když není bloková podmínka a KO se uvolní, již není dalším způsobem ověřováno kam se vlak vytratil. Je tedy nutné změnit požadavky na funkci zjšťování volnosti koleje ve stanici, pokud chceme aby se chovala jinak. Dále blokovka může být na číslicových systémech zřízena softwarově, tedy poměrně snadno u reléovek by to bylo mnohem složitější.
U Moravan se v běžných diskusích také pomíjí skutečnost, že z norem vybočovala právě lokomotiva ČD, která na kolej sypala nadměrné množství písku, několikanásobně překračující dovolené objemové limity podle TSI norem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










