..: Drážní inspekce šetří další případ "neviditelného" vlaku :..

Ilustrační obrázek Hulín - Drážní inspekce zahájila šetření v překvapivém případu "zmizení" vlaku z pohledu zabezpečovacího zařízení. Po příjezdu do stanice Hulín se z monitoru výpravčího náhle ztratila souprava osobního vlaku a kolej, na níž zastavila, se najednou mylně hlásila jako volná. Navzdory dřívějším úvahám o nepravděpodobnosti podobného incidentu se Drážní inspekce problémem "neviditelného" vlaku zabývá letos už podruhé. Prvním případem přitom byla tragická nehoda v Moravanech na Pardubicku před třemi měsíci, při které zahynul jeden strojvedoucí. Možnou příčinou nedávného selhání zabezpečení v Hulíně opět mohl být písek na kolejích.

V pátek 29. srpna před 18. hodinou přijely 4 osobní vagóny tažené elektrickou lokomotivou z Břestu. Tam strojvedoucí při rozjezdu použil písek pro zlepšení adheze a odstranění prokluzů. Sypač se ale pravděpodobně zasekl a písku se vysypalo víc, čehož si strojvedoucí všiml až po příjezdu do Hulína a poruchu okamžitě odstranil. V té chvíli už mu ale volal výpravčí s dotazem, kam se i s celým vlakem najednou ztratil.

Anna Kodysová z kanceláře ředitele SŽDC pro Českou televizi uvedla, že při správné funkci pískovač nijak neovlivní zabezpečovací zařízení; když ale na kolejích vznikne nadměrná souvislá vrstva a kola jsou od koleje elektricky izolována, vlak se pro zabezpečovací zařízení ztratí. Signál se totiž přenáší mezi kolem a kolejnicí právě na základě elektrického spojení, díky čemuž je úsek hlášen jako obsazený a systém tak zabraňuje případným kolizím. "Tato situace je velice nebezpečná. Z toho důvodu jsme se tím začali zabývat hned poté, co jsme ten podnět obdrželi," doplňuje Petr Maikranz, ředitel Územního inspektorátu Ostrava z Drážní inspekce.

Překvapivá je na celém případu zejména skutečnost, že se odehrál jen tři měsíce po nehodě v Moravanech, kdy byla právě izolační vrstva písku identifikována jako nejpravděpodobnější příčina vážné havárie. Nedokonalosti zabezpečovače ESA 11 se tak staly centrem nebývalého zájmu odborníků i médií. České dráhy tehdy uváděly, že není možné, aby písek, štěrk nebo bláto zmátly zabezpečovací zařízení, nicméně po prošetření incidentu přistoupily k mimořádným opatřením s cílem podobným situacím předejít. Ačkoli pravděpodobnost opakování "zmizení" vlaku byla později výrobcem systému vyhodnocena jako mizivá, její brzké opakování může naznačovat opak. Na druhé straně je ovšem pozoruhodné, že podobný případ až do nehody v Moravanech nebyl nikdy zaznamenán, přestože technologie zabezpečovacího zařízení i posypy pískem se používají dlouhá léta. Problém v Hulíně navíc nastal u soupravy vozů osazených špalkovou brzdou, která by podle přijatých bezpečnostních opatření měla možné riziko dále snižovat. Na ministerstvu dopravy tedy údajně vznikla komise složená z odborníků, která by měla určit další postup. Drážní inspekce slibuje, že mimořádnou situaci v Hulíně prošetří během několika týdnů.

zdroj: ČT24. Federace strojvůdců ČR


Adys Poslat mail autorovi | 9.9.2008 (13:25)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
09.09.2008 (18:32)  
Mirek Hruška: To už by byla hodně velká náhoda, aby zmizel vlak, který se oddělil od jiného.

Nenapadá mě žádná běžná provozní situace, která by umožňovala beztrestné (nevyžadující pozornost) zmizení vlaku. Považuji to za velkou lameřinu programátorů esy. A kecy, že tato podmínka nebyla v zadání nebo že to vyhovuje normám, v tomto případě neobstojí.
Registrierter Benutzer Martin Š.  mail  
09.09.2008 (18:32)  
A co upravit předpis Z1?
Že si výpravčí sám musí kontrolovat volnost vlakové cesty a nespoléhat se na ZZ.
Registrierter Benutzer M 
09.09.2008 (18:21)  
Dobra poznamka:)
09.09.2008 (18:04)  
Duke 123, kik, Reznik_Krkovicka: Dobrá, ale já bych byl s těmi oslavnými ódami přeci jen opatrnější. Co když se vlak bude v dané stanici dělit a do dalšího oddílu vjede pouze jedna jeho část, zatímco druhá zůstane stát ve stanici?
09.09.2008 (17:48)  
Už od nehodové události v Moravanech se nemůžu zbavit dojmu, že v AŽD zapomněli napsat tzv. "failing testy", které by měly podobné situace otestovat a zajistit správné chování softwaru ESY 11. Ve vývoji komerčního softwaru pro kritické procesy je to naprosto normální...
09.09.2008 (17:30)  
Souhlas s kik a Duke123, tu úplnou blokovou podmínku ve stanicích lze na ESE 11 vyřešit úpravou SW.

To Miroslaww: počítače náprav snímají samozřejmě indukčně - indikují přiblížení okolku (průjezd kola) k tělu počítače.

Osvědčené, nicméně nákladné a především KONCEPČNÍ řešení je zavedení ETCS na hlavních tratích.
Registrierter Benutzer kik  mail  
09.09.2008 (15:42)  
Lze jen souhlasit s Duke123.Hovoři se tomu myslím "uplná bloková podmínka" a byla již dříve zavedena na čtyřznakovém autobloku Plzeň - Cheb. Tím lze téměř vyloučit vznik zmizení vlaku. On se sice "ztratí", ale je to vyhodnoceno jako porucha a né jako volný oddíl. Nelze to asi z bezpečnostních důvodů udělat pomocí software. Asi je nutno sáhnout do nižší vrstvy ESY. A jedno úplně nakonec. Esa je schálená, kolejové obvody též. A kdo zaplatí tyto úpravy?
09.09.2008 (14:52)  
Miroslaww: pokud vím, tak přes indukční snímač.. tedy bezdotykově..
09.09.2008 (14:50)  
Miroslaww: No ona by stačila jednoduchá softwarová rutina. Vlak prostě nemůže zmizet, může pouze odjet do dalšího úseku. Pokud se někde ztratí vlak, případně objeví, tak je to chyba. Podle mě to půjde ošetřit softwarově. Přecejenom se to nestává často, aby se muselo kopat.
09.09.2008 (14:36)  
Zdarec pánové,
jakým způsobem snímá soupravu tzv. počítač náprav? Je u něj taky potřeba kolejových obvodů? Pokud to já dobře chápu, tak je nepotřebuje a tudíž by nešel "oblbnout" pískem. Nebyla by to vhodná alternativa za KO? Chápu že překopat nové koryta by nebylo zrovna nejlevnější, ale bezpečnost nadevše ne?
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko