Jihlava - Projekt výstavby vysokorychlostní železniční tratě přes Vysočinu, který schválila vláda, vyvolává negativní reakce řady obcí i samotného kraje. Železniční stavba, představující pás dlouhý 100 kilometrů a široký přibližně 600 metrů, by měla zasáhnout území přibližně 40 sídel, jež namítají, že pro ně bude znamenat překážku v jejich dalším rozvoji. Za starosty se staví i krajský úřad v Jihlavě, přestože zastupitelé již schválili dokument o další perspektivě územního rozvoje, který s plánovanou VRT počítá. Projekt výstavby ovšem dosud není definitivní; stavba samotná je navíc plánována až v delším časovém horizontu.

"Abychom vůbec mohli tento dokument, který je pro kraj z jiných hledisek důležitý, schválit, tak jsme se k jakési variantě vysokorychlostní tratě museli přiklonit," komentuje náměstek hejtmana Václav Kodet. Místní obyvatelé se obávají, že kvůli specifickým konstrukčním požadavkům na stavbu VRT nebude možné vést železnici po mostech, čímž zůstanou odřezání od zemědělské půdy a zhorší se pro ně dostupnost úřadů. "Tato trať ekonomicky nepřinese státu ani regionu Vysočina žádné plusy," namítá dále krajský zastupitel a starosta obce Dobronín Jiří Vlach.
Kromě Dobronína dělá projekt starosti i vedení obce Nová Ves u Světlé, kde by směrování koridoru tratě mohlo zasáhnout do připravené lokality pro výstavbu rodinných domů. Ministerstvo dopravy se ovšem brání, že příslušné stavební parcely již byly vyhrazeny pro liniovou stavbu a domy se na nich stavět nesmí. Potvrzuje to i starostka Nové Vsi u Světlé Jarmila Bártová: "Parcely jsme už prodali. Budeme muset vlastníkům buďto vrátit peníze, nebo najít novou parcelu." Trasování tratě přes Vysočinu ovšem zatím zdaleka není finální a na stole ministerstva pořád leží několik možných variant, přičemž se počítá i s alespoň jednou zastávkou pro tento region.
zdroj: ČT24, Ministerstvo dopravy ČR
| 7.10.2008 (7:00)
Relace Wien - Praha: souhlasim, je to uz (zase) s vyhodou pro vlak.
Zbabela myslenka: Pokud by Rakusane staveli VTR smer Salzburg - München, nebyla by pak vyhodnejsi VTR zhruba v casti trasy FJBahn, ovsem s obousmerny napojenim od Prahy v Linz? Dve musky jednou ranou. Z Prahy nejen do hlavniho mesta mocnarství, ale i do Bavor, Svycar, Frankreichu a konec koncu na hory....
Hamták: Protože mosty sou dražší a u VRT není problém vetší sklon tratě než u normální tratě.
Jan Burian: On je celkem dost rozdíl protestovat proti vlaku, kterej u tebe zastaví a proti vlaku, kterej u tebe zastaví, jedině když se porouchá.
Jen bych asi ale take zapochyboval nad vyjadrenim Stoupy o vyhodnosti letadla na trase Wien - Praha. Vlakem uz ted trva nejrychleji zhruba 4 hodiny, coz je prinejmensim srovnatelne s letadlem, pokud pocitame vsechny casove naklady. Asi i proto CSA zrusila nedavno vsechny lety v teto relaci.
Obavam se, ze kompromisy pro relativne malý a roztristeny potencial cestujicich na Vysocine by celkovemu vysledku moc neprinesly. Leda tak "svodnou stanici" jako je v Nemecku Montabaur na VTR z Frankfurt a.M. na sever. A situoval bych ji v dostrelne vzdalenosti k HavlBrodu, ponevadz od tamtud vedou pomerne dobre koleje do hodne stran.
Znovu opakuji, ze VTR se v evropskem meritku "vyplati" (lépe receno komercne vyuzije) pro spojeni velkych aglomeraci, pricemz z pohledu prave sirsiho i Brno a Ostrava patri k tem spise mensim, pri dolni hranici racionalna. Obsluznost jednostlivych mest na Vysocine je zalezitost ryze regionalni (ne-li lokalni). Tedy zajimavy je potencial Wien / Bratislava - Brno - Praha - Dresden (cca 600 tis. obyvatel) - Berlin (3,5 Mega). Jistou obavu mam, zda v celkové relaci Wien/Blava - Berlin bude jeste jizdni doba konkurence schopna avionu. Auto bude jiste pomalejsi. Dnes vitezi éro i na relaci Wien - Praha, o Dresden a Berlin nemluve.
A odtud i reakce na obsluhu Chomutovska, Mostecka a The Plicka VTR. Preshranicni presuny jsou temer vylucne regionalniho charakteru (z obou stran = i z Chemnitz). Na druhe strane prevazuji dopravni tahy z Chemnitz (cca 200 tis.) na Berlin pres Dresden (ne Lipsko). Euforie kolem umele vytvorenych "statutarnich mestecek" (Most, Teplice, Chomutov), ktera nemaji ani 100k obyvatel, nic nemeni na prevazujicim potencialu dopravniho zatizeni/poptavky na rameni Praha - Dresden - Berlin, s vyhnutim se "panevnim okresum".
PS: asi 6,5 roku jsem pracoval v Moste. Jako prazaka s brnenskym puvodem mne vzdy fascinovaly putky mistnich papalasu o to, ktera Hájvej má mít prednost. Jestli na Chomutov, nebo s odklonem na Most, nebo na Ústí a Teplice. A nejní zadna, jen nova silnice Chomutov - Sv. Sebastian. Hezky se po ni jezdi, je skoro prazdna. No a ve veci D8, ktera vytizenost má, erár nedokázal za 10 a více let prevalcovat ekology, i kdyby to melo nastat formou zakona jako u obchvat Plzne. Ale jak vidno toto je o gumokolech a ne VTR. Chtel jsem jen dokreslit, ze VTR neni o obsluznosti Vysocina ani Podkrusnohori.
Paninaro: Protože Ústí je klíčové, stejně jako Drážďany, které jsou navíc nejvhodnější vstupní branou pro rychlou železniční dopravu do vnitrozemí Německa. Centra Prahy a Ústí leží od sebe vzdušnou čarou 68 km, je hodinová jízdní doba vrcholem dopravy 21. století? Až potom za cca půl hodiny přijede vlak po VRT do Ústí, může pak s pomocí modernizovaných tratí obsloužit to tvé Mostecko a Chomutovsko, a stejně tak i Děčínsko.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










