Jihlava - Projekt výstavby vysokorychlostní železniční tratě přes Vysočinu, který schválila vláda, vyvolává negativní reakce řady obcí i samotného kraje. Železniční stavba, představující pás dlouhý 100 kilometrů a široký přibližně 600 metrů, by měla zasáhnout území přibližně 40 sídel, jež namítají, že pro ně bude znamenat překážku v jejich dalším rozvoji. Za starosty se staví i krajský úřad v Jihlavě, přestože zastupitelé již schválili dokument o další perspektivě územního rozvoje, který s plánovanou VRT počítá. Projekt výstavby ovšem dosud není definitivní; stavba samotná je navíc plánována až v delším časovém horizontu.

"Abychom vůbec mohli tento dokument, který je pro kraj z jiných hledisek důležitý, schválit, tak jsme se k jakési variantě vysokorychlostní tratě museli přiklonit," komentuje náměstek hejtmana Václav Kodet. Místní obyvatelé se obávají, že kvůli specifickým konstrukčním požadavkům na stavbu VRT nebude možné vést železnici po mostech, čímž zůstanou odřezání od zemědělské půdy a zhorší se pro ně dostupnost úřadů. "Tato trať ekonomicky nepřinese státu ani regionu Vysočina žádné plusy," namítá dále krajský zastupitel a starosta obce Dobronín Jiří Vlach.
Kromě Dobronína dělá projekt starosti i vedení obce Nová Ves u Světlé, kde by směrování koridoru tratě mohlo zasáhnout do připravené lokality pro výstavbu rodinných domů. Ministerstvo dopravy se ovšem brání, že příslušné stavební parcely již byly vyhrazeny pro liniovou stavbu a domy se na nich stavět nesmí. Potvrzuje to i starostka Nové Vsi u Světlé Jarmila Bártová: "Parcely jsme už prodali. Budeme muset vlastníkům buďto vrátit peníze, nebo najít novou parcelu." Trasování tratě přes Vysočinu ovšem zatím zdaleka není finální a na stole ministerstva pořád leží několik možných variant, přičemž se počítá i s alespoň jednou zastávkou pro tento region.
zdroj: ČT24, Ministerstvo dopravy ČR
| 7.10.2008 (7:00)
Určitě to, co bude levnější, ikdyž si o nějakou hodinku víc počkám, alespoň se vyspím.. pochybuju, že by jízdenka stála tolik, co v dnešním rychlíku :-) ..
Pokud to tedy nebude pro tuto sortu lidí, tak mě napadají bohatší lidé, ale ti si raději povezou svoje zadky v autě :-) Takže zbývají cizinci, jestli to bude pro cizince, tak to kraji Vysošina opravdu nic nepřinese..
Tady je vidět to sociální myšlení státu.. Jak všichni myslí na ty sociálně slabší.. místo toho, aby se koupili nové jednotky pro obsluhu měst, kde si člověk sedne a nezamaže si zadek, lokomotity, které nevypadají, že dnes jedou naposled, elektrifikovat tratě a spravit hromadu tratí.. Je toho opravdu mnoho..
Mám strašně moc rád vláčky :-) Vlakem jet je pohoda.. ale už mě nebavilo sedět ve vozech typu Bdmtee, kde sem se tlačil na sedačce s chlapem, co smrděl jako žumpa, v hicu a nemohl si ani otevřít okénko..
Tak do toho, bičujte mě :-)
Myšlenka VRT je bezva věc, ale měli by sme si před projektováním další možnosti, kde si každej, kdo něčím je, nahrabe, udělat pořádek na ostatních železnicích.
Jinak samozřejmě platí zminovaný NIMBY efekt, ale v tomto případě není důvod se ohlížet na nespokojené obyvatele. VRT je vyšší zájem.
VRT v současném pojetí by měla v prvním kroku řešit i trestuhodnou nepřipojenost železnice jak na Vysočině, tak v Podkrušnohoří. Nebyla by jen "neekonomickým" spojením relativně malých aglomerací, jak neustále mává křídly Motýl Emanuel, zvaný cifršpión.
Nutno podotknout, že stavba VRT je o několik desítek procent dražší, než oprava koridorové tratě, cena se pohybuje v podobném rozmezí jako cena českých dálnic. Z hlediska ekonomiky provozu je zřejmé, že díky rychlosti udělá vozidlo dvojnásobný přepravní výkon a morální zastarávání se dostává do souladu s opotřebením. Vozidla, která budou využívat rychlejší tratě (nemusí jít jen o VRT) bude možné po 30 letech skutečně odepsat a po našich tratích nebudou jezdit muzejní exempláře jako byly výkřiky techniky z let 1955. To však motýlovi nedochází.
VRT nebude odděleným systémem, ale součástí moderní železniční sítě, což právě pomůže ekonomice železnice jako celku. Jediné, co zřejmě skončí v propadlišti dějin se smutečním věncem budou naše vnitrostátní vlaky EN, protože díky VRT bude každý moci spát ve své posteli.
Dalsi priklad: Město Chrudim trat odmitlo, tak vedla pres "náves" Pardubice.....A kde je dnes chrudim a kde pardubice vi kazdy...
Jinak nic proti Chrudimy, je to krasny mesto, ale obvytel aj sluzeb je tam jaksi mene, dopravni spojeni s Hl.m. ci brnem je taky o necem jinem
Já myslím, že VRT je ideální řešení. Letecká dopravu bude díky snižujícím se zásobám ropy a z toho plynoucích vyšších cenách čímdál dražší a VRT bude ideální alternativa.
Pak by to bylo dokonalé...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










