..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kobros 
26.11.2009 (15:08)  
K tomu zde zminenenu snizovani ceny elektriny: Ono to nebude na zeleznici tak zhave. Prave naopak. Je to totiz tak, ze trakcni energii dodava dopravcum SZDC. Soustava SZDC neni narozdil verejne distribucni site, siti distribucni. Cili za jakou cenu ji SZDC koupilo, za tolik ji prodava dopravcum a neni pritom samozrejme motivovano zadnym snizovanim nakladu a tedy nejvyhodnejsi cenou. A tak se stalo, ze v roce 2008 nakoupilo SZDC elektrinu v baliku na nekolik let a ted ji bude za tu cenu vsem dopravcum uctovat. Rekl bych, ze v pristich letech budou cim dal castejsim jevem diesely pod draty.
Problem by sel odstarnit jednoduse - trakcni soustava by byla soustavou distribucni vlastnenou SZDC, jednotlivi dopravci by za jeji pouziti vykonove platili, ale silovou elektrinu by si smlouvali sami u dodavatelu elektricke energie. Uplne presne tak, jak to funguje napr. u domacnosti ci firem.
26.11.2009 (15:05)  
Kocourek Jiří: Podle mého názoru nemůžete trasy, které píšete, srovnávat skrz cenu vlak versus auto, neboť tam jede vlak po značně delší trase.
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (14:47)  
M: jenže ony jsou náklady na vlak víceméně fixní. Když už vlak jede, tak je ho jepší zaplnit - i kdyby to měli být cestující za nízké jízdné (viz letenky za pár stovek). Navíc většina vlaků (pokud nepočítám příměstské) plná nejezdí.

Cizí lidé se do hloučků po pěti shlukovat nebudou. ČDNet znamenal například z Ostravy do Prahy slevu 60% a stejně to nedělali. V létě nám průvodčí říkal, že ČDNet vidí po dlouhé době poprvé.
26.11.2009 (14:46)  
M: Relace, kde je vlak dražší než auto? Luhačovice - Zlín, Vizovice - Vsetín, Rožnov p. R. - Franštát p. R. a třeba Bučovice - Vyškov. To jen, co mě z hlavy napadlo, z mapy.czdávám další k zamyšlení: Rýmařov - Šumperk, Litomyšl - Česká Třebová/Svitavy/Polička.
26.11.2009 (14:44)  
babilon:
Tak, jako si vašich příspěvků vážím, tak se teď úplně bezelstně zeptám:
"Proč teda ČD slevu eLiška (KMB, ČD Net...) vůbec zaváděly?"

To snad nikdo v celém marketingovém oddělení nepředpokládal, že tu slevu začnou lidé OPRAVDU VYUŽÍVAT? A že studenti, kteří mají hluboko do kapsy, jsou chytří a přizpůsobiví, budou první, kdo si té nabídky všimne?
26.11.2009 (14:40)  
M:
No tak to si povíme po Novém roce, kdo o kolik zdražil.

V naší firmě taky v době krize nezdražujeme (nejsme padlí na hlavu).

A ceny pohonných hmot roku 2008 jsou velmi relevantní, protože právě těmito cenami (nafta za 35 Kč/l) bylo odůvodněno poslední velké zdražování jízdného ČD. Dnes stojí nafta 26,70 Kč a drobné zvýšení daní ji ani omylem nedostane na úroveň roku 2008. A ČD jezdí taky na elektřinu, která zlevňuje.

Podtrženo, sečteno: Zvýšení cen jízdného v této době není ospravedlnitelné ani poptávkou (ta v důsledku krize přirozeně klesá), ani růstem nákladů (oproti stavu, kdy se zdražovalo naposledy).
26.11.2009 (14:39)  
ČD zrušily dost využívané slevy, díky kterým lidé zvolí vlak
ČD zrušily dost využívané slevy, kvůli kterým přicházely o velkou část tržeb. Např. kvůli eLišce (ale i ČDNetu pro 5 studentů) přicházely o státní dotaci na žákovské jízdné.
registrovaný uživatel MaF 
26.11.2009 (14:36)  
OT -> M: Musím souhlasit se Staňou Kulatým, jak mě dřív některé tvoje pichlavé komentáře rozčilovaly, tak poslední dobou naopak musím tleskat. Je to radost číst. Dnes zvlášť. Měl bys dostat nějakou cenu za zachování zdravého rozumu.
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (14:34)  
Neni to cele - spravne to ma byt: Během září proběhla také tiskova konference k mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic.
:-)
26.11.2009 (14:32)  
Během září proběhla také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic.

Skutečně ? Ještě v úterý 17. listopadu byly v Milovicích postaveny toliko osamocené stožáry TV bez nataženého trolejového vedení.
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko