..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 17      Zpráv na stránku:   
26.11.2009 (17:38)  
Zvýšení ceny eLišky a zrušení skupinové ČDnet mi jen vyhovuje, čím méně studentů ve vlacích tím lépe.
26.11.2009 (17:33)  
M:
"tak to ses asi jedinej, kterej si mysli, ze benzin nezdrazi, protoze ho dole udrzi konkurencni boj pumparu..."

1) Odkdy pumpaři určují cenu paliv? Tu určuje OPEC, světová poptávka a daně. Pumpaři určují nepatrný zlomek.

2) Pokud jsi přesvědčen, že nafta bude stát v dohledné době více než 35 Kč/l (= cena z doby, kdy byly určeny SOUČASNÉ, nikoli nějaké historické ceny jízdného ČD), pak tu skutečně marníš svůj talent. Měl bys už investovat své úspory do ropných derivátů, vyděláš majlant.

Ale čert vem ceny - já kritizoval nekoncepčnost nabídek. Tohle mě fakt rozesmálo:

"...tak bys mohl tusit, ze ruzny nabidky se delaji, aby se tim nalakali lidi a ti potom nakupovali za plnou cenu..."

Říká ti něco rozdíl mezi nabídkou jednorázovou (ČD Tip, vánoční nadílka Vodafone, zimní slevy v hypermarketech), a nabídkou stálou (zpáteční sleva, SONE+, Moji kamarádi u Vodafonu)?
Nebo snad myslíš, že slevu pro seniory ČD zavedly proto, že očekávají, že zanedlouho budou všichni senioři jezdit za plné jízdné (protože tu slevu zruší)?

Chápeš to, že normální firma svou nabídku nejprve promyslí, než ji s pompou vypustí na trh (Praha-Brno za 35 Kč)?
Chápeš, že normální firma staví na úspěchu své nabídky a nereaguje na úspěch tím, že ji začne znevýhodňovat a stále měnit?
A chápeš, že normální firma se v době krize snaží zákazníky přilákat novými nabídkami namísto toho, aby rušila a omezovala své nabídky stávající?
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (17:10)  
... kazda dvojice zastavek by musela mit extraspecialni jizdne. Ja proti tomu nic moc nemam, ale jednak se z toho vytrati ta jednoduchost ...

Když si lidí stěžují na složitost tarifu ČD, tak tím nemyslí složitost převodu km na Kč (v tabulkách to dneska nikdo nehledá), ale složitost slev (není jasné kterou zvolit).
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (17:00)  
Nebyl propagovan, nikdo to neprodaval, nikdo to nekupoval a stejne je hruza, ze se to zrusi. Nevim no, neco mi tady nestimuje...

Protože to mělo POTENCIÁL (myslím princip flat-rate pro 5 lidí), který se místo rozvinutí nevyužil.

... to by pak musel byt system takovej, ze jeden clovek plati a muze si s sebou vzit az ctyri lidi gratis

Přesně tak. Viz velmi úspěšné SWT a LanderTickety v Německu. Mimochodem takový BayernTicket je něco jako ČDNet. Cena 730 Kč, 5 lidí celá země zhruba velikosti Česka, vlaky RB/RE rychlostí zhruba jako naše vlaky.

Letenky jsou peknej priklad, ale maji lehce vadu (ve smyslu tom davat je jako priklad) - nejsou prestupni a letadlo leti opravdu jen mezi dvema body.

Omyl, letenky i jejich akční ceny jsou také přestupní: například Lufthansa vás odveze z Prahy do Madridu a zpět za 4500 Kč. Přes Düsseldorf.
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (16:50)  
Dave1922 26.11.2009 (16:37)
Zrušeni ČD netu-opravdu skvěly tah :(

Oto 26.11.2009 (14:47)
V létě nám průvodčí říkal, že ČDNet vidí po dlouhé době poprvé.
26.11.2009 (16:37)  
Zrušeni ČD netu-opravdu skvěly tah :(
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (16:12)  
Pozn.: Ten zakaz nabizet. To je vec, kterou kritizuju (no, nejen ja) dlouhodobe - klient by mel dostat nejvyhodnejsi nabidku. Ojebavani neni znakem dobre firmy...
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (16:09)  
Nebyl propagovan, nikdo to neprodaval, nikdo to nekupoval a stejne je hruza, ze se to zrusi. Nevim no, neco mi tady nestimuje...
Relace Praha-Plzen? Ano, v zasade ano, ale zaprve to je zesloziteni systemu (coz je pry taky spatne) a tady. Kolik by melo stat Praha-Rokycany? Nebo Vochov-Praha. Nebo Vochov-Rokycany? V momente, kdy vlaky jezdi odevsad vsude, tak je s tim trosku problem a kazda dvojice zastavek by musela mit extraspecialni jizdne. Ja proti tomu nic moc nemam, ale jednak se z toho vytrati ta jednoduchost, dvak jsme zase u toho, ze vlakove jizdne asi nemuze byt dedinu od dediny jine podle toho, jak casto tam zajizdi autobus konkurence a kolik der je na silnicich v okoli...
Letenky jsou peknej priklad, ale maji lehce vadu (ve smyslu tom davat je jako priklad) - nejsou prestupni a letadlo leti opravdu jen mezi dvema body. Ryanair tak ve finale vi, kolik ho bude stat provoz letadla a vi, kolik musi vybrat na jizdnem. Pokud se udelaji akcni nabidky na vsechny kombinace bodu, ktere budou na sobe v podstate nezavisle, tak ta kalkulace bude pekelne tezka, spise nemozna. U te letenky bych to spocital mozna i ja a mozna i po ranu...
Pokud jde o tu skupinu peti lidi, tak ti MAJI vyhodnejsi cenu. Co rikam furt, ze In-zakaznici by meli mit slevu na vsechny produkty. V pripade skupinovky je to tak, ze dva lidi "in" nemaji slevu zadnou. Pravda, ta sleva nedostane vlak na cenu auta, ale to by pak musel byt system takovej, ze jeden clovek plati a muze si s sebou vzit az ctyri lidi gratis. Pokud to nekdo chce merit jenom korunama a nicim jinym, tak plny auto je levnejsi a neni na tom nic spatnyho ani divnyho. Kdyz pujdu ve ctyrech lidech do restaurace, tak mne to taky vyjde draz nez uvarit doma. Naopak varit pro jednotlivce vyjde draho doma (protoze smetanu potrebuju jenom pulku a zbytek vyliju, ledovej salat v jednom cloveku sni jenom kralici, nadobi zaspinim stejne...)
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (15:47)  
M - jenže ČDNet prakticky nebyl propagován, ba naopak, pokladní naopak měli ZÁKAZ ho nabízet cestujícím. Místo aby ČD o nabídce informovaly tak ji zruší. Proč to tedy zaváděly - aby odbor O7 vykázal činnost?

M - ad 10 Kč z Brna do Prahy. Proč ne, třeba RyanAir teď nabízí letenky Praha-Stockholm za 439 Kč, což je taky pod náklady. Vtip je v tom, nedat výhodnou cenu každému, jenom někomu. Buď několika lidem dlouho dopředu, jako marketingový tah. Nebo skupině 5 lidí, která je nejvíc náchylná k tomu jet autem. Nebo na relaci Praha-Plzeň kde je bus konkurence. Naopak 160 Kč za Praha-Ostrava byla pitomost, neboť zde je konkurenece malá.
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (15:17)  
MaF - to tezko. Kdyby mi zbyl zdravy rozum, tak netravim tri hodiny tady:-((

Michal Janko - tak to ses asi jedinej, kterej si mysli, ze benzin nezdrazi, protoze ho dole udrzi konkurencni boj pumparu...
Podtrzeno, secteno - jizdne nezdrazuje. Pouze se meni nejake akcni nabidky, ktere s cenami nemaji nic spolecneho. Mozna pokud budeme srovnavat s naklady roku 1974...

Michal Janko 2 - kdyz ses tak zbehlej v marketingu, tak bys mohl tusit, ze ruzny nabidky se delaji, aby se tim nalakali lidi a ti potom nakupovali za plnou cenu. nebo je to snad jinak?

Kocurek Jiri - jako ano, myslel jsem samozrejme nejaky soubezny trasy. V tech, co jsi napsal bude auto vyhodnejsi, i kdyz vlak bude stat kilometr desetnik...

Oto - takze jsme u jadra pudla - pruvodci uvidel CDNet po dlouhe dobe poprve. Takze to NIKDO nepouzival, CD zrusili neco, o co nebyl zajem. Hruza...
Ta prvni pulka prispevku. Ano, je v podstate pravdiva. Ano. priklad. Stojim v Brne pred vlakem do Prahy. Neni preplneny. Ja nabidnu "Ceskym draham" - naklady na vlak jsou fixni a je lepsi jej zaplnit. Tak ja vam nabizim deset korun, coz bude vyhodne pro obe strany. Ja pojedu zadarmo skoro a vas to taky nebude nic stat. Vysledek? Za deset korun budou chtit jezdit vsechny a hospodarstvi firmy pujde do kopru. Proste takhle to nefunguje. Ackoliv mas v podstate pravdu. Je to nejakej ten problem cernyho pasazera nebo co. Viz vybudovani kabelovky v bytovce, kde to pulka lidi chce a pulka rekne, ze je ochotna dat petikorunu (jinak to znemozni i ostatnim)...
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko