..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 17      Zpráv na stránku:   
26.11.2009 (18:32)  
Oto:
Nikdy by neměl být sám zákazník nucen něco počítat a kombinovat různé jízdenky.
Při těhle kombinacích se právě projevuje ta dnešní složitost tarifu a bez potřebného zjednodušení (sjednocení pravidel) nejde tu optimalizaci automatizovat.
Např. že když někomu dáte místo jednoduché jízdenky SONE+, ztratí právo na návratek, na přepravu po půlnoci v případě zpoždění, právo vůbec nenastoupit při zpoždění...
26.11.2009 (18:16)  
M
S tebou to je prostě klasika.
Já se nerozčiloval nad cenami jízdného, nepsal jsem nic o přesedávání do aut. Jen jsem napsal, že za současné situace, kdy
1) ceny vstupů rozhodně nejsou (a ani po zvýšení daní v lednu ceteris paribus nebudou) vyšší než v době, kdy se nynější ceny jízdného stanovovaly
2) panuje ekonomická krize a sní spojená nižší poptávka i koupěschopnost obyvatelstva
by bylo krajně nerozumné ceny zvyšovat. Tečka.

Nějaké "rozčilování se nad sociálním jízdným pro nemajetné", to jsou všechno výplody tvé fantazie, nic takového jsem nenapsal.

Kritizuju marketing ČD, kritizuju nekoncepčnost nabídek, kdy nabídky jsou nepromyšlené, neustále se mění a na jejich úspěch se reaguje tím, že se zašlapají.
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (18:15)  
Tobe je snad jedno, koho budes okradat, ne?
A uplne vidim, jak konkurence bude nekoho vozit pres celou republiku za 200...
26.11.2009 (18:09)  
proste chybi konkurence
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (18:08)  
Bod 1) - ano, to se shodneme. Ale nikde neni napsane, ze nizsi ceny znamenaji vetsi trzby. Nikde. navic si prosim uvedom, ze vlak je vside na svete drazsi, nez autobus. Vsude se za komfort nebo co vlaku priplaci.
Bod 2) - tyhle protichudny cile jsou docela problem. Jezdit skoro zadarmo udela peknou statistiku (a bude "imponovat" objednateli), ale soucasne udela diru v trzbach (a ten objednatel bude muset zaplatit vic a bude se ptat, jak je mozny, ze lidi jezdi cim dal vic a on musi cim dal vic calovat...)
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (18:04)  
Mical Janko - takze pokud mi chces tvrdit, ze od novyho roku benzin bude stat neznamo kolik (ta "atenska" rada o investicich), tak bys v prvni rade mel napsat - lidi, neblaznete, jak muzete napsat, ze prestanete jezdit vlakem, kdyz nevite, kolik bude stat benzin!!!
PS: A jestli myslis, ze benzin bude stat tolik a tolik, tak udelej presne to, co jsi mi radil a nebudes se uz nikdy muset rozcilovat, ze socialni jizdne pro nemajetne podrazi o neuveritelnych 7-25 procent...

Oto - jo, ja ti rozumim. Jenze jak pises - Ryanair muze prodat levne letenky par lidem, protoze zbytek vybere od jinych. Ty ale levne jizdenky chces prodavat vsem. Praha-Plzen das za 80 (protoze konkurence autobusu) a Praha-Rokycany ale nemas sanci prodat za 100, ackoliv tam zadna konkurence neni a povinne musis za 80, protoze nemas sanci zabranit tomu, aby clovek, co jede jen do Rokycan nemel listek az do Plzne. Takze ta podnakladova cena do Plzne ovlivni (snizi) ceny vsechny. pokud to zvedne obrat, tak OK, je to dobry tah. Ale urcite to zvedne obrat? To neni jiste.
U toho letadla je to rposte snazsi. No anebo si to proste myslim
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (17:57)  
Sice mi tady onehda tvrdil, ze na prvni strane ucebnice ekonomie je napsany, ze cena se tvori poptavkou a nabidkou, ale ja si furt myslim (hloupe), ze svoji roli hraji i naklady...

Jenže ČD jsou v situaci kdy je rozsah dopravy a tím i náklady dopředu dán smlouvou s kraji a státem. Takže jde už jenom o dvě věci:
1) maximalizaci tržeb od cestujících - tj. cena právě taková, aby lidi nešli ke konkurenci, ale ne už nižší.
2) ale také (a to si ČD moc neuvědomují) o maximalizaci počtu lidí ve vlaku, i kdyby měli jet skoro zadarmo! On si totiž i ten objednatel může časem všimnout (jako teď Stč kraj), že tím vlakem nikdo nejezdí ...
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (17:53)  
Michal Janko
Odkdy pumpaři určují cenu paliv? Tu určuje OPEC, světová poptávka a daně
Stav 1 - OPEC stanovi A, poptavka B, dane jsou C
Stav 2 (po zvyseni dani) - OPEC stanovi A, poptavka B, dane jsou C+1
Vysledek: Celkova cena bude o jedna vyssi. Bez ohledu na cokoliv!
Pokud OPEC stanovi ve stavu 2 cenu ve vysi A+2, tak porad bude platit, ze celkova cena benzinu bude ve stavu 2 o jednicku vetsi, nez ve stavu 1. Pokud cena suroviny klesne, tak porad bude platit, ze po novym roce bude benzin stat o korunu vic, nez kolik by stal, kdyby se dane nezmenily.
Co se tyce mych uspor a investic do derivatu, tak mi skutecne nemusis radit. Ale jsi laskav:-) Nezavisle na tvych ekonomickych radach plati, ze od novyho roku benzin "ceteris paribus" podrazi. A to diky zmene dani. Jestli ve finale zdrazi nebo zlevni, to nevim a nic o tom nepisu.
Ti vecni presouvatele do aut (kvuli zdrazeni vlaku) to ale nevedi take. Jedine, co tedka vedi (resp. asi nevedi, ale to je fuk), je nejakych 5% o ktery pujde benzin nahoru. A tech 5% je "stredni hodnota" zdrazeni. Mozna to to bude 10%, mozna to bude 0%. Ale stredni hodnota zdrazeni benzinu (a nafty) bude nejakych tech 5%.

Slevy pro duchodce? Pokud to snad neni nejaky povinny nebo co, tak na duchodcich si drahy nic nevezmou. Na lidech, co jezdi na elisku si ale neco vzit muzou.
BTW - co te vlastne sejri? Ze za vlak budes muset platit o 20% vic? Oba vime, ze do auta neprelezes, maximalne ze bys jezdil jenom Trutnov-Praha. Jinam to furt bude vlakem vyhodnejsi. Holt zaplatis vic. Snad na to mas, ne?
Kdyz jsi zminil treba ty moje kamarady u Vodafone. Pred par lety Vodafone lakal na nejaky tarify. Ted jsou tarify uplne jiny. Jednak jsou jiny ceny, jednak je jinej i samotnej koncept tech tarifu. Takze s tou STALOU nabidkou bych byl opatrnej. Stala nabidka u operatoru neexistuje. Maji nejakou nabidku, tak se casem prezije (ackoliv mela uspech a spousta lidi si ten tarif poridila) a nastupuje nabidka nova (ktera ma zase nekoho nalakat). Mimo to jsou jeste ruzne "jednorazove" akce typu internet (letos MMS) na pul roku zdarma. Jak vidno, tvuj priklad (dobrej) se chova podobne jako ten priklad spatnej...
registrovaný uživatel Oto 
26.11.2009 (17:52)  
A dokonce A->B plus B->C muze stat min, nez A->C, resp. A->C bude stat nekolik ruznych cen.

To by všechno ošetřil software. Pokud existuje akční sleva A->B a akční sleva B->C, tak to podle toho upraví i cenu za A->C. Podobně pokud bude Praha->Plzeň stát 80 Kč, tak to Praha->Rokycany dá taky 80 Kč. A pokud jízdenka vydávaná na sobotu vyjde víc než SONE, vydá to automaticky za cenu SONE.

Nikdy by neměl být sám zákazník nucen něco počítat a kombinovat různé jízdenky.
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (17:39)  
Oto - jenze pri sitovosti to souvisi... Vlak Praha-Rokycany by totiz mohl stat 100 korun, ale Praha-Plzen (kvuli konkurenci busu) jenom 80 korun. U letadel to neni problem, protoze kdo leti do Madridu, tak ten nemuze vystoupit uz v Barcelone (nebo Bordeaux nebo kudy to leti).
Vznika totiz problem. Pokud budou "vsude" akcni ceny, tak cenu pro nejakou kombinaci mest nebude mozne zjistit, ani odhadnout. A dokonce A->B plus B->C muze stat min, nez A->C, resp. A->C bude stat nekolik ruznych cen. nevim no, prijde mi to trochu slozity. Na jedne strane akcni ceny OK, mozna jo, ale... Nemuze to byt tak, ze se vsude budou delat ceny podle toho, jak to ma nastaveny konkurence. Sice mi tady onehda tvrdil, ze na prvni strane ucebnice ekonomie je napsany, ze cena se tvori poptavkou a nabidkou, ale ja si furt myslim (hloupe), ze svoji roli hraji i naklady...

Praha-Madrid? Porad je to ale pouzitelne jenom na Praha-Madrid. Neda se to pouzit na Wien(-Praha-Dusseldorf-)Stockholm, zatimco listek Praha-Plzen rozhodne lze pouzit i na jinych kombinacich nez Praha-Plzen.
Letenky jsou dobrej argument pri srovnavani cen treba Student Agency, ktery jezdi Z-DO a "nikde" (?) se to nekrizi. V pripade vlaku je tam problem
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko