Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
Takže plánované hospodářství taky není to pravé ořechové.
To máte také pravdu.
Pro pana Pavel Ch
Souhlasím.
A kolik že jich tu invazi podnikne? Osm?! Aha!
Osmdesat by jich melo byt :(
Ano toto vedlo k největší serii lokomotiv na světě ČME3.Ovšem ČKD nijak nebylo nuceno svůj produkt vylepšovat a došlo k zastarávání.Takže plánované hospodářství taky není to pravé ořechové
Musím říci, že vidím kus reálné pravdy v těchto větách.
Generační obnova lokomotiv u západního světa proběhla v posledních cca 10-15ti letech, takže tam nové loko budou chtít až zase za nějakou tu dekádu... Na východě by sice nové mašinky asi brali, ale protože 109E je sice "česká", ale cenu má "evropskou" (a v současnosti dokonce vyšší), tak na to prostě nemají peníze a když nějaké seženou, tak to zase bude jen pár kousků...
S tramvajemi je to to samé.
Takže neviděl bych to zase až tak růžově...
Ovšem já bych zase nepodceňoval Rusko.
Mají zásoby nerostných surovun a ropy, plynu atd.
Také se domnívám, že rusové si žijí už lépe. Určitě je tam více milionářů.
Co je podstatné, že jsme jim dodali spousty lokomotiv, strojů atd.
Já bych s nimi spolupráci nezatracoval. A možná by se k spolupráci našli i další země.
Je skutečně škoda a zde vidím velké mínus slavného kapitalismu. Myšlenka ty nám dodáš suroviny a my Vám zase na oplátku stroje špatná nebyla.
Dokáži si představit obchod na výše popsaném principu. Dodané suroviny či ropu, plyn atd bychom buď použili a část prodali,
nebo dle poptávky prodali většinu surovin. A nemuselo by se suroviny vozit do ČR, ale rovnou k zákazníkovy. A byl by obchod i peníze.
Také bych rád přidal příspěvek - názor.
Jak tu čtu příspěvky, stále je tu boj zastánců Taurusu a lokomotivy 380. Na začátek úvahy uvedu, že obě lokomotivy jsou na špičkové úrovni.
Pokud si dobře vzpomínám, tak ČD přeci před premierou 380 uvedli, že uvažují o pronájmu Taurusů. Důvod byl ten, že výroba prototypu 380 se protáhla. A to díky platnosti nové bezpečnostní normě - požadavkům na vozidlo. Díky tomu byl pozměněn technický výkres lokomotivy 380.
Pokud také dobře čtu, je tu popisován pronájem nikoliv nákup Taurusů. V dohledné době bude proveden nákup 20 kusů lokomotiv řady 380. I když je to jen číslovka 20, stále to je 20 nových vozidel. Nicméně 20 nových vozidel
nenahradí další starší vozidla, kterých tu jsou stovky.
Některé vozidla prochází rekonstrukcí, aby se prodloužila jejich životnost. Důvod je prostý. Není dostatek peněz na nová vozidla. Je to pochopitelné, jelikož cena nového vozidla se pohybuje ve stovkách milionů. Proto si také ČD Taurusy pronajímají a nikoliv kupují.
Aby nebylo problémů málo jsou u nás převážně 2 napájecí soustavy. První byla 3000V s.s. a následně vznikla druhá 25000V 50Hz s.t. Dnes ovšem 2 systémy praktické moc nejsou. Ovšem to už se nezmění.
Když k tomu přidáme zastaralí vozový park, není to zrovna ideální kombinace. Nyní se ovšem vrátím k Taurusu a k lokomotivě 380.
Jak už jsem dříve napsal, jedná se o špičkové stroje . Lokomotiva 380 má tu smůlu, že byla představena na trhu déle než Taurus.
Proto se také domnívám, že Taurus bude mít a má lepší pozici na trhu. Lokomotiva Taurus je mimo jiné vyzkoušena v běžném provozu.
Prozatím jsem slyšel jen chválu. Lokomotiva 380 se prohání na zkušebním okruhu v Cerhenicích a vyzkoušena v běžném provozu není. Co za důležité pokládám je to, že oba výrobci mají dlouhou historii ve výrobě kvalitních železničních vozidel.
Jako zákazník bych si řekl, že asi koupím Tauruse. Je více vyzkoušen a nekupuji zajíce v pytli.
Jako stát bych ale uvažoval o nákupu vozidel ze Škody Plzeň.
Důvod je prostý. Podpořit zakázkou kvalitní domácí firmu.
Podpořit zakázkou práci v regionu. Podpořit odvod daní do naší nikoliv do zahraniční státní kasy. Podpořením zakázky domácímu výrobci mohu uvažovat v podpoření vývoje a konstrukce opět v domácí firmě, regionu.
Pokud se nad myšlenku pronajatých Taurusů a do budoucna 20 ks 380 zamyslím, ani jedna varianta není východiskem ČD.
Pokud se podívám na současnou situaci na ČD, tak v motorové trakci dominují především motorové jednotky. Na nákladech jezdí převážně kocouři či zamračené a brejle. Někdy dle potřeby i zdvojené či na postrku.
U elektrické trakce se elektrické jednotky velice dobře uplatňují, ovšem lokomotiva zde stále hraje důležitou roli.
Co na našich tratí postrárám.
Universální elektrickou lokomotivu pro rychlost do 160 km s možností v budoucnu zvýšení převodu rychlosti na 200 km h.Nákladní lokomotivu s max 140 km rychlostí s možným zvýšením na 160 km h. Dle mého ale je to zbytečné náklady jezdí max 120 km h. Také bych uvítal více jednotek- souprav.
A to podstané ´´kvalitní a dobře zabezpečené tratě´´. A také dodoržování jízdních řádů ,čistoty atd dle reálných možností danného dopravce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

















